Gallor på bakhöften

Nja, det tror jag inte faktiskt..
Jag har haft bogledsinflammation på en häst och det blev bra på en enda behandling... Utan det är nog helt enkelt så att veterinärerna efterhand har upptäckt vad som brukar gå bra att behandla bort och vad som brukar vara mer besvärligt... :crazy:

Min häst är behandlad i knäet bak, det blev bra efter en behandling. Men jag var snabb in, hon visade nästan ingen hälta...
Så jag tror att ju snabbare behandling sätts in desto bättre är prognosen.
Knän är svåra att lokalisera, en kotledsinflammation fram kan vara svar på ett avlastat knä bak tex, så behandlar man kotan och knäinflammationen kvarstår...

Men det är möjligt att du har rätt, skulle vilja höra en veterinärs åsikt.

Om Back on track vaddstycket ska hjälpa ska du öka upp till minst 8 timmar per dag (eller över natten.)
Börja med 2 timmar och öka sedan. Hoppas att du lyckas få fast den,
händer det inget de första dagarna ska du inte ge upp.

Hm..hur kan man få fast nåt på ett knä? Ni som lyckats,
hur gjorde ni?

En knäled är en komplex led med två olika ledavdelningar, diverse ledfickor och dessutom knäskål (patella), menisker och en rad olika ledband för att stabilisera... En exakt diagnos kan vara svår att ställa eftersom alla dessa strukturer påverkar varandra. Knäledsinflammation, gonit, är inte en diagnos utan ett symptom på att allt inte står rätt till i leden. Prognosen beror naturligtvis på orsaken till inflammationen. Tänkbara orsaker till problem från denna led är, förutom patellaupphakning och osteokondros, skadade korsband eller skador i övriga ledband, artriter m fl.

För flertalet av dessa lidanden är framtidsutsikterna pessima. Lindriga ledbandsskador och patellaupphakning har däremot god prognos, förutsatt att inga defekter i brosket hunnit uppstå.

Hej tantEster
Knäled = komplicerat, alltså!
Hoppas min häst hade nåt enkelt problem där...

Nightrider: Kolla upp gallan i knäet hos veterinär!! Du hör ju här att det är en omfattande led. BoT-padden (om du nu får fast den) kan kanske lindra men ej läka.

/P

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V