Nähä...
Nej, jag är eg inte heller så glad för att spruta leder och tycker väl också att det görs lite i tid och otid.
Dock har jag själv haft problem med en kraftig inflammation i en käkled (helkul, jag har inte kunnat gapa sen i somras) men fick den sprutad med kortison för ett par dagar sedan. Och det var den bästa julklapp jag kunde få. Jag menar att man genom att bli kvitt inflammationen ger leden en chans att läka ut (ökad genomblödning i subkondralt ben, starkare ledbrosk pga fungerande diffusion etc). Kortisonet kan naturligtvis aldrig bota orsaken till inflammationen, så länge den finns kvar kommer leden ånyo att bli inflammerad så snart kortisonets verkan klingat av.
Om din häst inte är halt eller reagerar på böjprov tycker jag inte att du ska göra något alls. Inte för att jag vet hur den där padden ser ut, men allt som stör ledens rörelse tror jag är av ondo (om man inte har en uttalad instabiliet). Behandla en led som inte uppvisar några andra tecken på inflammation än ledfyllnad är också dumt. Möjligen kan man ju tänka sig en behandling med NSAID parenteralt i kombination med vila.