Gallor + lindning?

sicx

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag måste fråga, efter att ha läst en hel del trådar om det här med att linda hästarnas ben både vid ridning, stall- hagvistelse.

Jag är noll insatt i ämnet egentligen, jag kan linda men har aldrig någonsin haft en häst som behövt och då aldrig lärt mig. Men hästen jag har hos mig nu, som bara varit "min" i 5 veckor, har vad jag märkt varit svullen och varm i höger bak. Svullnaden är inte stor men man ser ju om man jämför med andra benet och ligger lite över och under kotan, karleden och kotleden(?). Absolut inte hela tiden, men det kan komma en dag och sen vara borta 2 för att komma tillbaka en dag igen. Han är iofs väldigt springig i hagen och som den ser ut nu så är det ju ganska lerigt och man sjunker ner en del. Vilket jag ju ser på hans spår också. Utöver det så rider vi inte just nu, ute och går och ibland sitter jag upp och skrittar en liten runda bara. jag sköljer med vatten och sådär när han kommer in varje dag och kollar upp givetvis. men eftersom han varken haltar eller har ont när man tar eller rör och springer lika fint som alltid ändå så borde det väl inte vara något allvarligt direkt?

Men min fråga är då, vad detta kan vara, hur ser gallor ut och skulle det kunna vara det, har han bara lyckats vricka sig kanske?

Och då ni som säger att ni lindar om nätterna och i hagen och att hästarna blivit av med gallorna, berätta?
Jag funderar på att testa detta, både vid ridning och kanske att han får ha under natten eller när han är i hagen eftersom det är då han springer så mkt.

Han har använts i hoppning upp till 120 det senaste året och jag kommer antagligen ut och tävla jag med.
Ska tilläggas kanske att han är 6 år, aldrig haft problem med benen och så :)

Jaja, hoppas ni kan komma med lite bra svar på min röriga text!

Sv: Gallor + lindning?

Att han bara är svullen och varm i ett ben kan ju vara lite oroväckande. Om jag var du skulle jag prova med BoT skydd, det gör att min iallafall blir torr i benen (utan galla). Min har gallor och ett ben som oftare är varmt (där har han röntgenfynd, lös benbit) - inte för att oroa dig men jag tycker att du skall ta ut veterínär. Min har oxå gått hoppning tidigare men har hälta som hela tiden kommer tillbaka. Har du dessutom bara haft den i 5 veckor och inte gjort så mkt så är det inte så positivt för framtida hoppning...=(

Oftast är gallor ofarliga. Många får de av för mycket stillastående. Då kan lindor hjälpa eftersom de ökar blodcirkulationen. Också BoT. Men oftast funkar motion lika bra för det ökar ju också blodcirkulationen. ;) Så det är bra att du tar promenader och håller igång hästen, för även om den går i hage så kanske den står mest stilla hela dan.
Att hästen är varm i ena benet bara är lite oroväckande. Kan vara vrickning om det är tillfälligt. Men brukar inte hästen vara halt om det är en vrickning? Men om det kommer tillbaka då och då, då är det säkert något. Det kan vara bra att rådfråga veterinär eller kolla upp det. Ju tidigare desto bättre, så det inte övergår till en hälta. Det kan ju vara ofarligt också, tex lös benbit som inte behöver vara något problem.

Ja, det är bara ett ben, det andra är han inte svullen och känns inte varmt.

Byange_stall & Ellyne: okej, dom här skydden var får jag tag på dom, hööks? (det är nog den enda hästaffären inom några mils radie, som jag vet om. haha)

Ja jag vet inte, det kanske är så att vrickning ger hälta, och han visar ju ingenting alls. Men om jag testar att linda då, ska jag börja ha det när jag är ute och går/rider, om nätterna och i hagen? så han alltid är lindad i benet? eller benen om man nu ska linda alla.. Det är ju värt att testa menar jag, och se om det går ner.

Jo, nej men är det så får ju vet. komma ut om inget annat, inte mkt att göra :)

Om det bara är ett ben skulle jag kolla upp med veterinär. Mjuka gallor som går över när hästen rör på sig brukar inte vara någon fara.

Om du nu ska linda görs det förslagsvis på natten, och alltid på båda benen (bak i ditt fall). Man lindar aldrig enbart ett ben.
Men jag skulle i ditt fall inte börja linda med vare sig vanliga bandage eller back on track, eftersom det är en ensidig åkomma hästen har. Då skulle jag göra en utredning.

Ja, det är bara ett ben, det andra är han inte svullen och känns inte varmt.

Byange_stall & Ellyne: okej, dom här skydden var får jag tag på dom, hööks? (det är nog den enda hästaffären inom några mils radie, som jag vet om. haha)

Ja jag vet inte, det kanske är så att vrickning ger hälta, och han visar ju ingenting alls. Men om jag testar att linda då, ska jag börja ha det när jag är ute och går/rider, om nätterna och i hagen? så han alltid är lindad i benet? eller benen om man nu ska linda alla.. Det är ju värt att testa menar jag, och se om det går ner.

Jo, nej men är det så får ju vet. komma ut om inget annat, inte mkt att göra :)

eller så kör du den billiga varianten för att få värme/ökad blodcirkualtion; linda med plast ( avklippt påse el gladpak) och vadd+ stallbandage.

bra sätt att få ner gallor är att när man ridit och hästen har varit igång är att först värma med lindor typ back on track,går bra med vanlig fleccelinda också ca 5-10 min sen kyla och sen massera... Det tipset har jag fått.. Men så länge gallorna är mjuka är det ju inte farligt!..

Jasså? aldrig hört.
Ska plasten bara läggas jämnt runt då och sen på med padd och lindor?
Så det inte blir några veck i plasten menar jag, kan ju inte vara så skönt.

känner mig okunnig:o
Men vad menar du med "mjuka gallor" ? :)
Hur vet jag om det är det?

Gallan är ju själva svullnaden, så mjuk galla = mjuk svullnad, och vice versa. ;)

Jag tycker det låter som det är nån form av lindrig lymfangit. Har han nåt litet sår på det benen?

(jag har inte läst alla inlägg)

Jag svarar på ditt inlägg eftersom jag tycker att hon visst bör linda benen med gärna BoT i väntan på att vetrinären ska komma. om hon nu väljer att ta ut vetrinär vill säga :)

Det var precis vad jag skulle skriva och fråga, om det är nån form av lymfangit.

TS: Går svullnaden över vid lätt träning? Hur är hästen för övrigt? Normal temp? Äter och dricker han som vanligt? Har övriga hästar i stallet visat liknade symtom?

Om det är gallor så är ju BoT bra, som redan har nämnts. Men viktigt är att inte ha på dem för länge de första gångerna (max 4 timmar). Svindyra är de, men funkar.

Fast om hästen mår bra för övrigt och inte har några ytliga sår, då kanske vetrinären är lite av det mesta laget. (Bara min lilla åsikt dådå.)

om hästen endast är svullen i ett ben så tyder det på någon form av skada. ring veterinären!

Tycker som Centaur här. den har ju bara svullnad i ena benet OCH e var, å de kommer å går! Ring vetrinären!!

Nu var jag där uppe och blötte benen och såg att han faktiskt har en "reva" som då läkt men är utan hår. Så det ser ju ut som att han haft ett litet sår där förut. bara en och en halv cm långt kanske och någon millimeter brett.
Idag var han likadan i andra bak. Det kanske kan va så att han varit det innan också, men att jag inte känt av det? att det kommit om nätterna eller något.

Ja, han är precis som vanligt i övrigt, äter och dricker bra. Pigg och glad osv.
När han ridits är han inte varm eller svullen, om man känner direkt efter.
Men då har vi ju bara skrittat lite rundor, några meter trav men inget mer.

Men somsagt, idag var det båda benen. Ingen hälta eller på något vis tecken på att det skulle göra ont, utan bara lite varm och svullen.

Han har inte något nytt sår på benet, men idag såg jag något som antagligen har varit ett sår under kotan. (skrev i inlägget över detta)
Men enligt förra ägare så har han ju somsagt aldrig varit halt eller skadad..

Är det bara ett ben skulle jag kolla upp det med vet... har själv erfarenhet av gallor på ena benet, det visade sig då vara kotledsinflammation...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka