Gallor? Hur orolig behöver man vara?

SaraMara

Trådstartare
Min käre kuse är en sådan där "gall-häst". Sedan förra sommaren har han haft kotledsgallor (antar jag att de kallas, den vanligaste typen strax ovanför kotan :o) på alla fyra benen. De har kommit och gått, men jag har inte kunnat skönja något mönster. Han har varit kollad på klinik tre gånger och av veterinär hemma två gånger under denna tid, och de har alltid sagt "inget att oroa sig över".

Efter två veckor drygt i gräshage (och nu har gräset tunnats ut såpass mycket att de stödfodras med silage) upptäckte jag igår innan ridning att hans gallor blivit hårdare och fastare. :eek: Var ungefär lika hårda på alla fyra benen, men efter ridning (han känns inte halt eller så öht) var gallorna fram mjuka, men gallorna bak fortfarande halvhårda. Han hade då haft benskydd på fram (professional's choice, som sluter om kotan - kanske har det påverkat?) och jag hade ridit ganska hårt i ungefär en timme.

Jag har nu börjat fundera på detta och blir mer och mer orolig. Min vet. har inte telefontid förrän på måndag igen - och det känns dumt att ringa och störa på "akuttid" med en fråga om gallor på en iaf till synes ohalt häst som inte ömmar i något ben när jag klämmer, drar osv.

Min eq.ter nämnde att jag skulle se till att hålla cirkulationen uppe så gott det går för kusens bens skull - men hur gör jag?

Han går ute dygnet runt nu (och har alltså blivit sämre än vad han var när han stod på box på natten :crazy:) kan tilläggas.

Hjälp mig - vad kan det vara? Vad skall jag göra? HUR orolig behöver jag vara??? :(

Jag är inte så duktig på detta ämne själv, men jag har hört att när de börjar äta gräs så kan gallorna öka - därav har din häst kanske fler gallor nu när han går ute hela tiden? Har du testat att linda benen efter ridning? :idea:

Gallor kan bero på flera saker och är oftast ofarliga, men det är just när de börjar hårdna du ska bli uppmärksam, eller när de återkommer under vissa omständigheter. Gallor beror oftast på för dålig blodcirkulation, men kan också vara foder-relaterade. har du prövat back- on track paddar? Om inte gör det, de ökar blodcirkulationen. Tycker även att du kan dra ut en massör till hästen, då massage öven ökar blodcirkulationen. Hästen kan även få gallor av proteinöverskott, som tex i samband med bete, eller helt enkelt när den reagerar mot snabba förändringar i fodret. Se över din hästs foderstat!

Jag har bot-paddar, och de fungerar ju bra. Problemet är ju bara att de går ute, och jag vill inte ha honom lindad ute i hagen över natten (och inte inne ensam heller).

Frågan är hur länge de behöver vara på för att ge verkan? Jag kan ju ha dem på några timmar på dagen och låta honom stå inne då kanske?

Har ju en eq.ter som kommer till kusen - och han får då akupunktur framför allt. Var just han som sade åt mig att hålla igång cirkulationen (men jag glömde fråga hur)... :o

Det dumma jag gjort var kanske att jag panikade när jag såg hur fet han blev och tog bort så gott som allt kraftfoder. Han fick några nävar müsli bara för att få i sig e-vitamin och Flexijoint samt mineraler. Det är ju ett plötsligt byte iofs (samt att de fick hö igen) - men hårdnar gallorna av det?

Jag är så Dålig på sådant här att det är pinsamt, tur att jag har er att fråga tills vet. blir "anträffbar" igen. :crazy: :(

Det finns tre olika sorters gallor
1, Tecken på slitage,då uppstår ofta värme och hälta
Om man har en häst som har använts hårt länge ÄR ofta kotsenskidorna galliga. (detta är inget problem)
2, Cirkulation, ofta är det mer bak eftersom bakbenen sitter längre från hjärtat.
3, Foderreaktioner, och då är det mest vätsketransportmässiiga rekationer.
Många gallor försvinner inte hur mycket man än masserar, det gör ofta ingenting att de sitter där.
HÅRDA gallor tror många är mycket värre, det är det inte, de blir hårdare ju äldre gallan är.
Gallan är ju bara vätska.

MVH petra

Back On Track har du på mellan 4-8 timmar, börja med 4. Du behöver alltså inte ha dem på över natten.

Hmm..det där foderbytet var ju lite väl kanske..det där är ju individuellt på hästarna och vissa är känsligare än andra. Jag själv är rätt skeptisk till alla former av müsli och sånt. Bra hö, bra havre och bra naturliga mineraler kör jag med (de går heller inte att överdosera med, vilket är bra). Så lite "tjafs" som möjligt. Har du pratat med en foderkonsulent? Det kan vara bra om man inte är så hajj på foder själv. Jag ska läsa på lite mer om gallor, så återkommer jag (Pm)!

Ja, min foderstat är uträknad (visserligen av återförsäljare av fodret - men hon är också en kompis och avråder mig ofta från att köpa för dyra och onödiga varianter när jag tror mig vara "duktig" och skall lägga till saker) - förutom då min panikåtgärd när hästen blev smällfet (FÅR inte lova att bli tjock pga känsliga ben)... :o

Men gallig har han varit sedan förra sommaren - så det var bara just det faktum att jag tyckte de var hårdare än vanligt som uppkommit efter foderbyte.

Veterinärerna har bara ruskat på huvudet och sagt "han är sådan" - men jag blir orolig ändå. :crazy: NÅGOT måste ju vara fel när det blir vätskeansamlingar på det sättet? :confused:

hejhej!

Lånar din knapp lite.

Min häst är ochså en gallhäst då på sommaren vid betet var så orolig å åkte till klinik där dom nästan skrattade åt mig :D
Ingen fara alls med dessa gallor spec inte om de kommer då han äter gräs utan ut å rör på honom så mycket som möjligt,å de gör jag men nästen hela bete så har han gallor,men de försvinner sedan när de är dags att komma hem till vinter hagen,har provat linda kyla å ja allt men de finns där masserar min pålle själv å ja de finns inte mycket man kan göra än att se till att blodet får genom strömmning, hårda gallor har jag dessvärre hört inte är bra, min kompis häst börjar med mjuka gallor som sedan blir hårda hon får nu inte gå på gräs å får påslaget pg skor, men de kan ju bero på annat ochså.

Ja alltså, gallor är ju inte livsfarliga, men de är ett tecken på att allting inte är helt hundra (men sen, vilken häst eller männsika för den delen har helt klockren fysik, vi har väl alla våra krämpor). Back On track funkar för mig (och en massa proffsfolk..), plus massage då såklart och ett bra grundfoder.

Ja, bot-paddarna är kanon. Brukar linda stallbandage med dem när gallorna varit som värst - under stallperioden. Använder deras ryggtäcke också - och det är hur bra som helst.

Känner dock nu att det blir så få timmar med bandage att det knappast kan göra någon skillnad. Vill inte ens be dem som tar in hästarna för middagsvila (de står inne några timmar om dagen som liten vilopaus) att linda honom (tror inte de skulle uppskatta detta extrajobb) och när jag är där så är han ju igång s.a.s.

Äsch, knixigt värre. Och jag föreställer mig kotledsinflammationer på alla fyra benen, pålagringar spatt och fång. ;)

Jag jagar frebrilt efter just back on track =) men vet inte vilket mått jag ska beställa *sucka* kanseknån kan hjälpa mig? Har en stor kallblodstravare (konstigt namn på en ras)

kram anna

De har en hemsida, men jag torr du får kontakta dem för att få namn på återförsäljare. De säljer inte via hemsidan tror jag (tyvärr). www.backontrack.nu

Häj.

Jo jag vet med de jag har problem med är ju måtten de finns tydligen olika mått på paddarna *klura* hur stor bör d vara?

mvh anna

Jag vet inte exakt vilka mått vanliga Fullstrl paddar har, men du kan ju ringa vilken ridsportbutik som helst och be dem ta mått på ett par Full paddar, så vet du.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är svullen i vänster bakben från kotan och upp till hasen. Rejält tjock (man ser från avstånd alltså..) Hon har varit det sedan...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: lillsyrran
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 342
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix