Gallor efter Kyllera?!

Linn_H

Trådstartare
Blev lite oroad när jag kom till stallet nu på kvällen för att sätta på BoT-paddarna..

Pållen har hela sommaren haft "gräsgallor" i sina framben lite "till och från", mest när de gått i beteshagen hela långa dagen, i princip ingenting på mornarna (inne på nätterna) och mindre när de t.ex. gått i vinterhagarna (där det finns gräs, men inte i samma omfattning som i beteshagarna såklart). Inga jättegallor på något vis, jag är lite nojig av mig, men nog har hon varit gallig alltid. Inget jag oroat mig över heller eftersom att vi konstaterat att det måste vara just gräsgallor då hästen gått super för övrigt och inte visat minsta tecken på att det skulle finnas ngn hälta nånstans.

Var iväg på tävling idag, kom hem på eftermiddagen och släppte ut henne i hagen efter att ha lagt på kyllera, vilket jag brukar göra efter hårdare träningspass/tävlingar. Kom tillbaka till stallet vid 20-tiden för att borsta bort kylleran och sätta på BoT-paddarna (sånna med karborre) som hon haft en del under nätterna i sommar. Då har hon fått två hyffsat rejäla gallor båda fram (sitter i kotorna och ha gjort det hela tiden), klart större än vad jag har sett att hon haft tidigare.
Båda är mjuka, lika stora båda fram. Även lite gallig bak men inte lika "synbart" där..

Självklart inser jag också att kylleran såklart inte ska ge gallor.. Men första teorin som kom upp i huvudet var att när benen kyls av så minskar ju blodgenomflödet.. Då borde det vara lättare att det blir gallor? Har inte sett henne såhär direkt efter jag använt kyllera så mycket innan, då jag ofta lagt på det på kvällen när jag ridit och sedan kommit tillbaka kvällen efter, men nog tycker jag att hon brukar vara lite värre än "vanligt" de ggr det har blivit.

Är detta något att oroa sig över? Någon som haft liknande reaktioner? Hästen har gått bra på tävlingen och verkar fräsch och fin för övrigt.. Men det där är ju alltid lurigt såklart.
Fick också höra att det kanske kan vara att jag använder först kyllera och sen BoT, det var tydligen inte bra att använda andra "preparat" tsm med BoT..Inget jag hört tidigare men det kan såklart stämma..

Sv: Gallor efter Kyllera?!

Jag är inte insatt i detta alls. Men jag kan nog tänka mig att det är som du resonerar. Först kyler du och sen på med BoT som ska öka blodgenomströmningen.
Säkert inget att oroa sig för. Har du varit på tävling och sen hästen stått inne över natten på box så är det inte konstigt om den blir lite gallig. Det är väl bra att kolla så inte gallorna håller i sig bara.

Sv: Gallor efter Kyllera?!

delvis knapp

Mmm, jag hoppas och tror nog att det kan vara så..
Hästen släpptes ut med kylleran på direkt efter hemkomst för att sedan gå in igen på kvällen (vad nog ute 2 timmar ungefär), och det var då jag upptäckte gallorna.
Gick bara en klass igår och var som vanligt, så det kändes så märkligt när det var såpass stora gallor plötsligt.

Har fått rapport från stallet nu på morgonen och benen var iof lite varma, men ej spec galliga så det var ju bra iaf. Kanske bara är jag som oroar mig i onödan..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 773
Senast: Tualma
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur