gallor av gräs

P

puckis

Tycker att min häst fått tjocka ben och jag tror att det är av gräset. Hur "farligt" är det egentligen? Jag rider som vanligt och efter ridningen har gallorna försvunnit. Han verkar inte ha ont och jag har bara sänkt foderstaten obetydligt eftersom jag tycker han varit lite mager innan och nu tar hjälp av gräset för att få en "maffig" häst..

Sv: gallor av gräs

Om du ger mycke kraftfoder eller soya , så kan du ta bort soyan eller dra ner på kraften när hästen går på gräs. Det här första gräset är väldigt proteinrikt! :p

När de får svullna ben så beror det oftast på att hästen får för mycket protein.. MHV Emma

Gör det ? Vilket belägg finns det för den teorin ? Fakta ? Någon källhänvisning ? Vilket protein är det som gör benen svullen ?

Det trodde jag att alla visste :confused:
Vanligaste orsakerna att hästar får gallor är överansträngning, dålig hovvård,inälvsparasiter, foderomställning,felaktig utfodring, för kraftigt bete.Gräs är ju känt för att vara proteinrikt, sedan kan ju hästar få gallor av foder som har mkt protein om de är känsliga.Tex har jag sett att det är många hästar som inte tål krafft.

Men visst kan de svullna i benen när de börjar gå på gräs pg a för mycket protein? Eller vad menar du?

Gräset kan ge gallor, utan tvivel. Min ena Nf ponny har haft lindriga gräsgallor sen vi köpte henn 98, och har aldrig haft problem med dom. Däremot vet jag inte om hela benen kan svullna... nån annan som vet??

För mycket protein = gallor?!?

Hästar tål protein förträffligt väl! Deras naturliga foder, dvs gräs innehåller betydligt mer rp per kg ts än något konserverat grovfoder. Tricket är att vänja hästen långsamt vid alla förändringar!

Spätt gräs så här tidig försommar innehåller mycket proteiner, och med mycket solsken även höga mängder kolhydrater. MEN att hästar skulle få gallor pga proteinet ÄR tveksamt! Det kan lika gärna t.o.m troligare bero på ändrar kolhydratsammansättning.
Det mest troliga är det snabba foderbytet som oftast sker vid övergång från uppstallning till betesgång. Det tar upp till en månad för hästens tarmbakterier att ställa om sig mellan olika foder med olika sammansättning.
Har du bytt från grovfoder med hög fiberandel till gräs som innehåller väldigt lite fiber, så får du en reaktion - så är det!

Fortsätt motionera din häst, det hjälper att hålla igång blodcirkulationen och gallorna minskar.

I hälsoråd för häst står iaf att man ska ringa vet om gallan sitter högt upp, men det är lite överdrivet.Det beror på vad det är för galla, en genomgående hasbens galla är ju rätt vanlig å då krävs texatt man fortsätter motionera hästen.
Har inte hört att hela benet svällt upp, det är väl vanligast på kotorna å ngt ovanför dem, men om så skulle ske skulle jag nog ringa vet iaf.

Det kan säkert bero på underliggande orsaker oxå men det vet man ju inte om man inte forskar i ämnet.Sen ska man komma ihåg att hästar är individer som är olika känsliga.Vissa hästar får fång av för kraftigt bete oavsett hur noga man vänjer dem vid det, de får stå i sandhage hela sommaren.Men man minimerar ju helt klart risken om man låter hästen vänja sig lite i taget.

Nä, oftast skylls det hej vilt på proteinet i många olika sammanhang. Som att proteinet skulle vara a och o i det mesta. Protein är ju inte 1 sak, utan 20 olika kedjor. Så det jag vill ha fram är att: folk alltför lättvindligt säger: protein...men frågan är om folk vet exakt vilket av de 20 olika proteiner som i såfall orsakar gallor ? ;)...Det är ju knappast alla 20.

Ja, det snabba foderbytet kan jag inte göra så mkt åt eftersom jag bara sänkt höt 2kg. Detta eftersom han ändå inte äter upp det. Gallorna försvinner vid ridning och är inte så stora men man blir ju lite nojjig iallafall...

Om man ska skylla på proteinet eller inte.. hmm. Det kan jag för lite om men är gallorna i sig farliga?

En galla är en ökad vätskemängd i leder och senskidor.
Den ökade mängden får inte plats i det normala utrymmet för ledvätskan medföljd att kapseln buktar ut.

Gallan i sig är inte så farlig men den är ett varningstecken på att något bör ändras. Det kan vara foderstaten som bör ses över, träningsintensiteten, livssituationen etc.

Foderbytesgallor försvinner efter ett tag när hästen vant sig vid det nya fodret. Man skall vara försiktig vid framtida foderbyten och ge det nya fodret successivt inblandat i det gamla. Dessutom bör man överväga att behandla känsligheten mot foderbyten.

ja har varit hos veterinären med min ponny och de sa att han fick för mkt protein och det sa vår hovslagare också.. Nej tyvärr så har jag ingen källhänvisning.. trodde inte att man var TVUNGEN att ha det med här..... då kan ju du skiva med det i fortsättningen då så att alla vet var du får din fakta ifrån. MVH Emma

Så säger de veterinärer jag vet oxå , att det kan bero på protein.I så fall är det ju väldigt många veterinärer som har fel :angel:

Fast jag var till klinik med min häst å var orolig över en galla, veterinären bara skrattade å sa att om jag var orolig för lite gallor så har jag varit otroligt förskonad under mina år som hästägare :smirk: Hon tycke det var svammel att hästar skulle vara fri från gallor å sa att det är ovanligt att hästar inte har gallor.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka