galliga ben

Sv: galliga ben

Näst intill omöjligt att svara på såhär.
Är gallorna hårda? mjuka? stora? vart sitter dom? gallig på morgonen efter att ha stått inne en hel natt?
vad äter hästen för foder? går den på gräs? osv osv osv..

Svarar precis som den som skrivit innan. Är gallorna hårda eller mjuka, när uppkommer dem? Försvinner de efter hästen rört på sig? Hur gammal är hästen osv. Foder, foderbyte?

Har själv en hopphäst som ända sedan vi köpte den vid 6 års ålder haft problem med gallor av och till efter att stått inne nattetid. Ibland kan de även sitta i längre. Att linda benen tror jag inte så mycket på, det hjälper för stunden, men så måste du också fortsätta med det hela tiden sen...

Det som hjälper för min häst och hennes gallor är att röra på sig. Hela tiden. Så nu under sommarhalvåret har hon fått gå ute några nätter eller alternativt komma in senare på kvällen, för att slippa så många timmar på box.

Det är ganska vanligt med gallor på sommaren, mest på bakbenen, men det kan även förekomma på frambenen. Min häst har gallor nu på sommaren. Det är inget farligt, så vida dom inte blir större och större, vad man kan göra som är bra är att skritta mycket, och rida i havet :)

Den som ändå hade hav att rida i, avis!!

Min pålle får också gallor uteslutande på bakbenen, och det har hon som sagt haft till och från sedan 6 års ålder, är 14 nu!

Min 14 åring har alltid gallor på morgonen efter att ha varit inne en hel natt, men som försvinner.
Är gallorna hårda och återkommande elelr att dom inte försvinner över huvud taget så är det nog läge att ta kontakt med vet.

Näst intill omöjligt att svara på såhär.
Är gallorna hårda? mjuka? stora? vart sitter dom? gallig på morgonen efter att ha stått inne en hel natt?
vad äter hästen för foder? går den på gräs? osv osv osv..

de är mjuka och inte stora. han går på bete och får betfor mineraler och e-vitaminer. han har bara på högerbak tror jag det var.

de är ju väldigt vanligt på sommaren när dom går på bete! min häst hade oxå nästan jämt gallor på bakbenen, o så vitt jag har lärt mig så är de bra sålänge dom är mjuka:)

de är ju väldigt vanligt på sommaren när dom går på bete! min häst hade oxå nästan jämt gallor på bakbenen, o så vitt jag har lärt mig så är de bra sålänge dom är mjuka:)

okej. men vad bra att veta. blev ju lite orolig, haha. men jag kyler ju alltid ner benen efter ridpasset och när jag klämmer lite försiktigt så reagerar han inte heller. Men jag ska ta ut veterinär i augusti (vaccineras) och om det blir lite sämre så kan jag ju bara be veterinären ta en snabb titt :)

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
478
Senast: Smulu
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Click Bait vann Årjängs Stora Sprinterlopp på V75. Detta efter en galen avslutning. – Det är en ynnest att få köra en sådan här häst, sa...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023