Gallig av (mycket lite) melass?

pinky

Trådstartare
Jag har en 3-åring som varit gallig i alla 4 benen ända sedan betet förra sommaren. Under den sommaren åt hon bara gräs, såklart, men under vintern har hon ätit ca 1 kg lusernhack (från Krafft).

Så fick hon fång nu i juni, och fick under det mest akuta stadiet endast äta hö och mineraler. Gallorna försvann spårlöst!!:bow:

Jag var dock tvungen att börja vänja in henne på lite betfor och lusern igen, för att kunna ge henne mediciner, jäst osv. Dessutom vill jag få upp proteinhalten i foderstaten igen, för hon börjar se ganska gräslig ut...:crazy:

Det jag har märkt är att gallorna började visa sig litegrann igen -på bakbenen- när jag började med tillskotten, även fast det bara rört sig om ca 100 g av varje. Jag började sedan att "skölja" betforen för att laka ur melassen, och då blev hon renare i benen igen. Har sedan provat att inte skölja betforen ett par dagar igen, och då visar sig gallorna igen...

Känns lite märkligt att den lilla melassen som finns i ca 100 g betfor kan göra sådan skillnad, och att hon inte blivit sämre av att jag nu ökat på lusernet till ca 300 g. Lusernet innehåller ju också lite melass...

Kan jag vara inne på fel spår?
Är det rimligt att anta att lite melasstillsats ger gallor?

Att hon har känslig mage kan jag dock konstatera, för hon blir väldigt lätt lös i magen vid ändringar...

Tankar om detta, någon?

Sv: Gallig av (mycket lite) melass?

Haha...:crazy::eek:

Jag har nu ökat på lite ytterligare med mera lusern (ca 150 g mer än förra veckan...), pellets denna gång som hon äter ur en lekboll i hagen, och nu har hon blivit gallig igen på bakbenen...:cry:

Vad ska man göra?
Ska man tolerera att hon är lite gallig, eller ska jag leta upp ett annat foder?

Vad kan man isf våga ge en överviktig, ung fånghäst som verkligen behöver sitt protein.
Sojan tog jag bort i vintras efter att hon blev dålig i magen, och något annat än Kraffts sortiment har jag knappt tillgång till här i närheten.

Hur funkar det med Pluss Grön och Protein, vågar man ge någon av dem till en fånghäst?
Kommer inte åt innehållsförteckningen just nu, av någon anledning...

Vad jag har läst är rapskaka bra med protein. Sötlupin är också proteinrikt. Liksom åkerböna och ärtor.

OBS RÅprotein...
sojabönor 411g per kg TS
sötlupin 351g per kg TS
rapskaka 337g per kg TS
åkerböna 311g per kg TS
Ärter 240g per kg TS

Källa jordbruksverket - jordbruksinfo om ekologisk lantbruk.

Jag ger solros just nu till fånghäst. Han har inga gallor just för tillfället. Har inte hittat något bra analysvärde på just solros. Det skiljer sig mycket. Men solroskaka (rester efter pressning för solrosolja) ska tydligen också räknas till proteinfoder. Ger iofs bara 2 nävar just nu (få honom att äta det).

Om din häst reagerar på stärkelse så tänk på att rapskakan är absolut bäst (endast 6 g per kg TS).

Intressant! :)

Hur mycket vågar man ge av dess fodermedel? Pris? Brukar Granngården sälja dem?

Jag vet inte hur mycket du kan ge - HelenaHandberg borde kunna hjälpa dig.

Tex rapskaka innehåller väldigt lite stärkelse (6g per kg TS) vilket gör att maxgränsen för stärkelse inte är en faktor. Däremot Ärtor och Åkerböna innehåller ungefär lika mycket stärkelse som korn (något mindre) så där finns ju en begränsande faktor.

Jag vet bara en vänlig bonde som direktsäljer ärtor (ger det själv till sina kossor) och priset då är ungefär att bjuda på en fika och pratstund ibland...

Ärtor och Åkerböna bör krossas innan man fodrar det specifik info ifrån ovan snälla bonde. Lupin har jag hört att man bör krossa men vet inte säkert. Solros kan du ge som det är. Rapskaka kan du också ge som det är.

Om det är melassen hon reagerar på så är väl krafft hackat strå melassfritt medan kraffts lucern mix innehåller melass,(och olja och vad det nu är mer...).
Soja är ju ett kanon proteinmedel men det får min lätt gallor av men däremot inte av linförkaka som också är ok med protein i (dock ej i samma mängd som soja och ärtor och så), tror att det ligger på runt 150gr smrp/kg, men min kan jag ge betydligt mer linfrökaka än soja.

Om det är melassen hon reagerar på så är väl krafft hackat strå melassfritt medan kraffts lucern mix innehåller melass,(och olja och vad det nu är mer...).

ALLA Kraffts lusernprodukter innehåller melass...:(

Soja är ju ett kanon proteinmedel men det får min lätt gallor av men däremot inte av linförkaka som också är ok med protein i (dock ej i samma mängd som soja och ärtor och så), tror att det ligger på runt 150gr smrp/kg, men min kan jag ge betydligt mer linfrökaka än soja.

Linfrökaka ska jag absolut kolla upp!:idea:
Soja vågar jag inte ge igen då hon blev så dålig i magen i vintras...:crazy:

Jag har en melassallergiker som även är känslig mot lucern och hög giva protein fast han behöver det så väl.

Sommartid så får han gallor av gräset och är fylld hela somrarna, vintertid så kommer gallorna när kroppen tycker att proteingivan blir för stort, oavsett vad siffran säger, eller när han får lucern.

Tidigare år så har jag kompenserat detta med att höja upp Mj och då har även ryggen kommit hur lustigt det än låter. Jag har då gett han kvickbeet och en liten mängd linfrökaka. Då är han ren så länge proteinet är ok. I år så köpte jag melassfri lucern för att prova, det gick en kort stund sedan har han varit jättegallig och riktigt hård. Tar jag bort det så blir de mindre och mjukare, han står nu på soja och det fungerar hittils utan gallökning trots samma proteinmängd siffermässigt.

Gav du din häst något foder med melass eller lucern i tillsammans med sojan? Kanske du skulle prova den ren denna gång.
Så på nåt vis så har det med proteinkedjorna att göra, men hur orkar jag inte ens bry mig om bara hästen får vad han behöver och samtidigt är frisk i kroppen.

Melassen på min gör först att magen brakar och sedan så får han korsförlamningar. Kanske var det melassen som ställde till det gällande fånget?!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Estivuz
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka