Gallig av för mkt kraftfoder

Magnum

Trådstartare
Varför kan hästar reagera på för mycket kraftfoder genom att bli galliga i benen?
Min häst har blivit det två gånger.
I vintras när jag utfodrade med lusern, när jag sänkte mängden (och slutade efter ett tag) försvann också gallorna.
Och senast nu precis innan vi tog hem dem från betet. Hade utfodrat med hö eftersom gräset inte räckte till på slutet, och började försiktigt ge kraftfoder, ca 250g hippo müsli, vips vart han gallig. Ända tills de kom på stall igen och bara fick hö o kraftfoder(inte så mycket gräs där) så nu har han jättefina ben igen.

Vad beror det på?

Sv: Gallig av för mkt kraftfoder

Det beror på för mycket protein, men exakt hur det uppkommer och varför vet jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 790
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Lella
·
V
Hästvård Hej. Tänkte kolla om det är någon som har någon anning vad det kan vara för fel på min häst.. Har ett sto på 18 år och är...
Svar
12
· Visningar
1 693
Senast: EmblaHamilton
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama