Gäller mailavtal?

cutty

Trådstartare
Har mailat fram och tillbaka med en fodervärd. Gäller de utfästelser som vi ger på mailen? Är de juridiskt bindande?

Sv: Gäller mailavtal?

Det är ju skriftligt, vad skulle inte gälla? Sedan är frågan hur långt och i vilka sammanhang man ska göra det gällande.

*KL*

Att det inte är underskrivet och man vet inte vem som godtagit eller skrivit att man godtagit avtalet per mailen så är det ju svårt att veta vem man avtalat med ?

Det måste bero på varifrån man får uppgiften får jag en uppgift från ett stort bolag per meijl där man lovar en förmån och sen menar på att man inte lovat detta så torde det var giltigt det som bolaget skrev ,, men mellan 2 personer utan en underskrift så vet man inte vem man igentligen har avtalat med ?

Det är nog svårt att säga med de knapphändiga uppgifter som lämnats här .

Mia

Senast ändrad:

Jag har lånat ut en häst till en fodervärd. Muntligen och skriftligen via mail.

Hästen kommer tillbaka efter avslutad fodertid, men ej utrustningen. Enligt mailen skall fodervärden betala skoningen som hästen är i behov av. Jag låter sko hästen.

Jag vill nu ha ersättning för utrustning och skoning. Fodervärden bestrider.
Rör sig totalt om ca 4-5000 kr.

Allt finns i mailkontakten, men är det hållbart? Kan jag skicka räkning och om så behövs gå vidare till kronofogden?

Det är väl bara att pröva det?

Skicka faktura, hänvisa till överenskommelse och se vad fodervärden säger. Du kan ju alltid lämna vidare till KFM för indrivning om fodervärden vägrar. Bestrider fodervärden på vägen, är det frågan om du orkar driva det till rätten, oavsett om du har papper eller ej. Det kostar ju en del att driva.

Visst, men om fodervärden blånekar till att vara skyldig. Gäller ett mailavtal eller utfästelse, " jag lovar att betala etc" i rätten?

Saken med mail är att det är ganska lätt att manipulera vad som är skrivet. Det går att ändra texten hit och dit och det gör att det är lätt att hävda att de är trixade med. Eftersom att det inte finns någon signatur så är det också svårt att bevisa att det verkligen är fodervärden som du har haft mailväxlingen med. Hoppas att det går bra ändå, lycka till!

Varför fundera på det nu? Du är ju långt ifrån att behöva driva det så långt i dagsläget. När den dagen kommer, får du låta en jurist titta på om det är tillräckligt för att driva till rätten. Personligen tycker jag inte summan är tillräcklig, men det är ju upp till var och en.

Att fakturera och se vad fodervärden säger kan ju mycket väl ge att du har pengarna på kontot inom en vecka.

Om fodervärden behåller saker som är dina, som ni dessutom har skrivit papper på att hon har lånat, så är ju det stöld. Polisanmäl, samt som lovisaeleonora säger, skicka faktura så hoppas vi att fodervärden ser till att i alla fall lämna tillbaka din utrustning.
Bor FV långt bort? Annars kan du ju helt sonika åka dit och hämta dina saker.
Jag hade min häst ute på foder för ca 2 år sen, fodervärden har fortfarande kvar mkt av mina saker, har tydligen svårt att hålla koll på mitt och ditt. Men jag har valt att inte bråka om det, då jag helt enkelt inte vill se människan igen!
Hoppas du får tillbaka dina saker och betalt för dina utlägg.

Bor FV långt bort? Annars kan du ju helt sonika åka dit och hämta dina saker.

Nej, det får man inte. Men kronofogdemyndigheten kan besluta om särskild handräckning enligt lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.

petmaja!! :D

Man kan ju höra av sig och tala om att man kommer, vill/törs/kan inte FV vara där då kan dom ju enkelt lägga sakerna på ett ställe där TS kan hämta dom, alt be någon vän vara där och lämna tillbaka sakerna.

Om FV behåller saker som enligt avtal ska lämnas tillbaka till ägaren (dvs dig), är det stöld och ska polisanmälas.

KL

FV svarade igår i telefon och allt är på väg tillbaka. Tror det när jag ser det...

Förbered en faktura och skicka den om inte grejorna kommer inom en vecka. Det här är ett klassiskt sätt att vinna tid och dra ut på det (många hoppas att man ska tröttna och bara skita i det, erfarenheten är nog att många inte orkar dra i det)

Det verkar som om du har rätt... Nu har hon gjort sig oanträffbar. Svarar varken i telefon, på mail eller facebookinlägg.
Men skam den som ger sig:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har vår 10-åriga D-ponny (Skåne) ute till försäljning till halva priset mot vad som var "normalt" för tre år sedan. Det är i princip... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 205
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Efter att ha undvikit en krock med en hårsmån har jag börjat fundera över högerregeln. Jag känner mig ganska osäker på hur den... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
5 446
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka