Du tror, kom fram med lite fakta. Den dagen då jag ser ren fakta på att majoriteten av olyckor med hästar eller andra djur beror på att hästen/djuret hoppar upp mitt framför så det inte finns en chans i världen att hinna reagera. Den dagen kan jag ändra mej angående huruvida djurets ägare ska stå för någonting.Du som har körkort vet att man är skyldig, att undvika olyckor, även om den andre är skyldig att lämna företräde. Att damma på mot en flock djur på vägen, man observerat på 200 meter och förstått att de befinner sig på vägen är att betrakta som oaktsamhet.. Men jag tror inte en majoritet av de olyckor som man hör talas om handlar om hästar som först observerats på 200 meter.
Då ska det även bevisas att föraren var helt 110% koncentrerad på vägen och sidorna, ingenting som distraherat ens en sekund. Det ska ha varit omöjligt att hindra en krock.
Men då ska det gå att bevisa också att det var helt omöjligt att se hästen innan den gick upp på vägen. Och nej, en kamera räknas inte eftersom den inte ser åt sidorna på det sättet. Så att det hoppar upp framför kameran betyder inte att det inte fanns en chans att se djuret innan.