L

Lampi

Min unghäst har 3 ben utan gallor men han har en liten galla i ena bakbenet, kotleden. Vad kan det vara? Inte foder i alla fall för då borde det visa sig jämt i alla 4 benen.

Han har hållts igång måttligt under hösten och nu vilar han. Har funderat på att prova Back on Track, jag har redan sådana, men fungerar inte det får jag väl be veterinären kolla upp det. Han är inte halt eller visar någon ömhet men jag vill bara inte ha en häst med galliga ben. Mitt sto har fruktansvärda gallor men har aldrig lidit av dem.

Någon som vet vad det kan vara?

Sv: Galla

Omöjligt att säga. En del hästar har skadat sig någon gång, och har sedan en kronisk galla, som inte är något större problem, men det brukar vara äldre hästar av de jag har sett. Om hästen har en lös benbit i kotleden så förmodar jag att den också kan bli gallig. Är den röntgad någon gång?

Eftersom det är en unghäst så är det väl inte fel att kolla upp den på klinik, ifall det är något som behöver behandlas/opereras så är det väl en bra tid att göra det nu, så att hästen är fräsch till våren.

Sv: Galla

Den är fullt röntgad i somras när jag köpte den och har inga lösa benbitar någonstans. Såg gallan för första gången i Oktober. Ska prova Back on Track över jul och nyår och är det inte bättre när vet. kliniken öppnar i Januari igen så kör jag nog dit och kollar. Som du säger så är det viktigt att han är ok till våren för målet är att kvala till 4-års championatet i Oktober nästa år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka