H

hannanilsson

Det är såhär, min medryttarhäst har fått en stor galla på sitt vänstra framben. Den är ca 2 cm bred och lång och står ut ca 2 cm från benet. Den sitter precis i början av knät, på ytter sidan snet bakåt. Jag upptäckte det för ca 3 veckor sedan. Jag trodde då att det var en svullnad och kylde benet 10 min 3 gånger om dagen. Men sedan när jag fick reda på att det var en galla så slutade jag kyla. Gallan har inte förändrats någonting. första veckan gick vi bara med honom, allså ingen ridning. sedan andra veckan började vi och rida och nu den häst veckan rida han normalt, lite koniditons träning 2 gånger i veckan 2-3 gånger ut i skogen och minst 1 dag får han vila. ibland lite bommar och sånt. hur ska jag göra för att den ska minska, den minskar inget efter ridning. jag kan ju inte linda på natten för han går ute på bete. Det väll antagligen betet som har orsakat det?
ska jag linda honom när han står inne efter ridningen, han brukar få stå inne ca 1-2 h efter ridningen så han får vila lite eftersom det är full fart i hagen.

hur ska jag göra för att få bort den, eller iaf minska den?

/Hanna

Sv: Galla?

En galla uppstår inte utan vidare. Är den dessutom ensidig bör en veterinär kontrollera hästen avseende ledinflammation. Ring alltså veterinär. Gallan minskar automatiskt när grundorsaken är borta.

Fast jag begriper inte var den sitter. Är du säker på att det är en galla?

jag tror att det är betet. men jag vet inte säkert. ägaren vill inte ta ut vet, eftersom stallägaren har sagt att det är en galla.

här sitter den.
21777341.jpg

nej, jag tycker att det är lite lustigt. nej det är han inte.

det är inte samma häst som på bilden.

Om gallan sitter där, och bara där, så skulle jag nog uppsöka en veterinär. Speciellt om den också har helt rena ben i övrigt. Det var ett konstigt ställe den satt på så....
Men åk då till klink med hästen, ta inte ut en distriktare utan kolla det ordentligt.

Ska säga det till ägaren. Men jag vet inte om hon kommer lyssna. hur ska jag kunne övertala henne. Vi har pratat med stallägaren och ägaren litar väldigt mycket på henne, och hon har sagt att det inte är någon fara. Så ägaren vill inte kolla upp det. och speciellt inte på klinik för han är lite jobbig att lasta. men jag tror att lastingen beror på att transporten vinglar när han går upp på rampen och att den är väldigt mörk.

Är det verkligen en galla, dvs är den mjuk? Eller är den mer hård som ben eller nästan lika hårt som ben (dvs är det ett överben).

Med den lokaliseringen absolut koll om det vore min häst.

Betesgalliga kan de bli, men då brukar det vara kotsenskidor, och ev haser. Inte såpass högt som knä, och absolut inte enkelsidigt så.

stallägaren sa att det var en galla. jag trdde inte det först. ja den är mjuk. om jag trycker på den så går den in och sedan utåt igen. om du förstår?

nej, det var ju det jag tyckte var konstigt. har aldrig sett det tidigare.

jag vill ju också få hästen uppkollad, med det vill inte ägaren.

Låter som en galla. Svårt att se var den sitter på din bild - har du någon närbild? Det finns ju en del ledfickor där, men framförallt senskidor.

Hade definitivt låtit en veteriär titta på den inna jag fortsatt rida. Vi har åkt med diverse små grejor (om man lyssnat på andra rent trams att åka för något sådan), i samtliga fall har det rört sig om saker som blivit värre eller i ett fall obotligt om det inte kommit under behandling och boxvila inom de närmsta dagarna.

Jag tycker inte det är värt att rida sönder en häst bara för att man inte orkar lasta den, många grejor är faktiskt allvarligare än vad man från början gissar, särskilt när det kommer till detaljer som uppstått hastigt, som är enkelsidiga (inte jämt runtom om det gäller ben) och som är oförklarliga. Särskilt leder är jag mycket rädd om...

jag får ta ett reält snack med ägaren och tvinga henne att lasta honom och åka i väg med honom. det verkar ju som om det kan vara ganska allvarligt. tack för hjälpen:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025