Galla som buktar bakåt

Tillis

Trådstartare
Kusen min hade när jag fick henne förra sommaren en kotledsgalla på hf (som hon inte led av). Denna galla försvann under vintern, men kom tillbaka nu på våren i samband med gräset.
Nu sista dagarna har samma galla blivit hårdare samt buktar liksom bakåt, på baksidan av kotan. Som en liten knöl eller hur jag ska förklara det. Gallan blir mjukare och mindre efter ridning.
Hästen visar ingen hälta, varken på rakt eller böjt spår och är inte varm eller öm.

Hur yttrar sig ringbandsförträngning? Själv har jag aldrig sett en "vanlig" galla som buktar bakåt på det här sättet...
Vågar jag avvakta med "egenbehandling" några dagar (typ BoT) eller bör jag omgående ringa veterinär?

Sv: Galla som buktar bakåt

Jag skulle ha ringt och rådfrågat vet. Har blivit väldigt nojig denna sommar för min häst fick fångkänning.
Ringer hellre och rådfrågar vet 100 ggr för mycket än en gång för lite.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 127
K
Hästvård Veckan för midsommar skrapade mr Kokopellihäst upp en till ytan synes minimal sårskada på höger bak precis under där hovskägget skulle...
Svar
2
· Visningar
1 480
Senast: Kokopelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka