"Galla", men inte i leden

H

Helan

Min valack på 2,5 år har lite påväxter på insidorna i kotorna fram som kompensation för en fransysk lite sned benställning. Röntgad och ohalt. MEN han har svullnader på insidorna utanpå kotorna, har för mig att veterinären sa att kotorna var uppdrivna och han pratade om slemsäckar. Svullnaderna är som halva golfbollar och hårda, men mjuknar och blir svampiga efter lätt arbete på töm samt att de blir minder om jag har haft honom stått inne med Back On Track-lindor på natten. Har också provat med Blue Lotion+bandage (har gett bra resultat). Dock kommer "bulorna" tillbaka så fort han gått utan en stund.
Detta är alltså inga vanliga gallor som de får i/mellan senorna precis ovanför kotan.

Vad skulle ni göra med dessa? Kyla? Värma? Låta honom stå stilla? Röra mer på honom så att de mjuknar ännu mer? Är det bra om de är håra eller mjuka? Tips och idéer tack:)

(veterinären tyckte vi kunde röra på honom dock. Har ej haft möjlighet att prata mer med vet, ang detta, då han är en upptagen man)

Sv: "Galla", men inte i leden

Ingen som har något klokt att säga?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 419
Senast: mackan
·
Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 788
Senast: remmis
·
Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka