Galet att köpa osedd hund???

Sv: Galet att köpa osedd hund???

Det är skillnad på att det är en självklarhet att få ångra en valp och att bli stämplad som en oseriös köpare.. Därför finns också just denna möjlighet till att tinga en valp..så att inte uppfödaren helt förlorar vid ett eventuellt ånger..?

Jag förstår inte riktigt. VILKEN möjlighet att tinga en valp menar du?

I ditt fall verkar du och uppfödaren ha haft en uppgörelse att du kom och tittade och tog med valpen hem om ni trivdes ihop. Det är naturligtvis helt ok, men det framgick inte av ditt första inlägg. Vad jag vill understryka är jag inte tycker att man ska tänka att man kan bestämma sig på plats om man INTE gjort en sådan uppgörelse. Det inte är heller självklart alla uppfödare går med på det. Att förbereda en valp för leverans är visst extra pyssel, framför allt ska den besiktas eftersom veterinärintyget inte får vara äldre än sju dagar. Jag har gjort första besiktningen av kullen vid åtta veckor även om inte alla varit sålda. Dels ska de få spruta, dels vill jag veta att allt är ok med alla. Men sedan besiktar jag om när en valp skall levereras. Det kostar trots allt en del att besikta om och framför allt ska man iväg vilket tar tid.

Så länge köparen och uppfödaren är överens så kan man göra nästan vilka uppgörelser som helst. Men det är viktigt att man har just en överenskommelse och att allt är jättetydligt.

Jag har ju egentligen givetvis råd att ringa ett samtal, ´men utöver en helt galen taxa för det så har de gångerna jag gjort det varit med usel kvalité, till ex inget ljud(men samtalstiden går...) och det bryts flertalet gånger. Den enda som vinner något på det är Telia:cool:

Ja, jag vet ju som sagt inte alls var du befinner dig men förhoppningsvis finns det fast telefoni som fungerar i landet och det kanske fungerar bättre, så du kan ringa ett första telefonsamtal, presentera dig och förhoppningsvis göra ett bra första intryck. Jag är inte hunduppfödare men om jag vore det skulle inte sälja en valp till en okänd människa på enbart mailkontakt, speciellt inte om jag hade andra köpare att välja på.

Jag förstår inte riktigt. VILKEN möjlighet att tinga en valp menar du?

I ditt fall verkar du och uppfödaren ha haft en uppgörelse att du kom och tittade och tog med valpen hem om ni trivdes ihop. Det är naturligtvis helt ok, men det framgick inte av ditt första inlägg. Vad jag vill understryka är jag inte tycker att man ska tänka att man kan bestämma sig på plats om man INTE gjort en sådan uppgörelse. Det inte är heller självklart alla uppfödare går med på det. Att förbereda en valp för leverans är visst extra pyssel, framför allt ska den besiktas eftersom veterinärintyget inte får vara äldre än sju dagar. Jag har gjort första besiktningen av kullen vid åtta veckor även om inte alla varit sålda. Dels ska de få spruta, dels vill jag veta att allt är ok med alla. Men sedan besiktar jag om när en valp skall levereras. Det kostar trots allt en del att besikta om och framför allt ska man iväg vilket tar tid.

Så länge köparen och uppfödaren är överens så kan man göra nästan vilka uppgörelser som helst. Men det är viktigt att man har just en överenskommelse och att allt är jättetydligt.

Nu vet jag inte heller om jag förstår din fråga rätt med "tingningen" :p men det jag menar är, att ofta skriver/säger uppfödaren att man kan tinga valpen för en summa, som sedan inte betalas tillbaka vid ånger. Detta betyder väl att uppfödaren är beredd på eventuella ånger?

Det var faktiskt ingen sådan uppgörelse mellan min uppfödare och mig, inte vad jag förstått i alla fall..och därför blev jag lite förvånad när hon frågade mig och pojkvännen två gånger om vi verkligen ville ha honom... I telefon och mejl skrev jag aldrig att jag ska komma o titta på valpen först o då på plats bestämma om jag vill ha honom. Utan jag var helt säker på att åka hem med valpen den dagen. Och det var just för att när vi fick kontakt i början så fråga hon om vi ville åka o titta på valpen först innan den var leveransklar. Men då jag förklarade för henne att vi bodde så långt, och inte har bil, så skulle vi gärna ha kontakt genom telefon/mejl och att jag får info om valpen, hur han utvecklas o så på det viset, och att jag alltså inte kommer ångra mig, och därför gick hon med på det. Jag var alltså lika beredd på att ta hem valpen som du säger att en uppfödare är beredd på att sälja valpen.. Men tydligen var ju inte hon helt säker på att vi skulle köpa valpen då i.o.m att hon fråga....

Men ja isåfall är det väl min uppfödare som är ett undantag då..och jag själv har bara köpt valp två gånger i mitt liv, första gången var jag så ung (barn) så minns inte ens så mycket av hur det gick till hos/med uppfödaren. Så jag har bara denna senaste erfarenhet att jämföra med :)

KL

De flesta av oss som importerar träffar ju inte våra blivande hundar förrän de skall hämtas.

För min del så har jag importerat hundar ur vissa linjer .
- efter vissa hundar - där jag fått lov att köpa valp endast tack vare att jag rekommenderats av någon som uppfödaren känner.
I dessa lägen vore det bara korkat av mej att vilja vara med och påverka vilken valp jag skulle vill ha. Dels då det skulle försena importdokumentationen, men även då jag kommer ner och ser valparna i någon/några timmar medan uppfödaren sett dem i många timmar varje dag.

Min erfarenhet är att duktiga uppfödare väljer rätt valp till rätt köpare utifrån köparens önskemål.

Hur man sedan väljer att hålla kontakt med uppfödare beror ju helt på... Ett samtal till en början känns alltid seriöst, men övrig kontakt via mail är i alla fall helt ok för mej.

/Swat

+ alla andrasom svarat.

Tack för era kloka synpunkter och erfarenheter, känner mig mindre galen nu;) Men fler synpunkter och erfarenheter är givetvis mycket välkomna!

En uppfödare är mailad, väntar med stoooor spänning på svar!

Jag valde visserligen hund, men fick ärligt talat inte ut så mycket av att träffa honom då. (såklart det var kul men inte mer än så).

Däremot var det väldigt givande att träffa uppfödaren (vilket vi gjorde redan innan valparna var födda) och diskutera med henne.

Jag valde visserligen hund, men fick ärligt talat inte ut så mycket av att träffa honom då. (såklart det var kul men inte mer än så).

Däremot var det väldigt givande att träffa uppfödaren (vilket vi gjorde redan innan valparna var födda) och diskutera med henne.

Jag hade börjat med att maila, om sen uppfödaren tycker det är viktigt med telefonkontakt är det ju bara att ta det då.

jahaa..har jag blandat ihop tinga med handpenning? :o

vad betyder det i annonsen när det står att man kan tinga en valp då? och vad innebär den summan de skriver att man kan tinga valpen för?

Det är samma sak. Eller ja, i samband med tingning betalar du handpenning och har då bestämt dig och bokat valpen. Uppfödaren tackar alltså nej till andra intressenter.

Att uppfödarna tar ut en handpenning beror mest på att man ska ha tänkt efter innan och inte ångra sig. Ett sätt att skydda sig mot avhopp som sagt. Även om det såklart är en fördel att ha fått en summa pengar att försörja valpen för framöver är det nog inte den största anledningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 052
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 819
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag funderar på att skaffa mig en hund, vilket jag drömt om att göra sedan jag var liten. Vi har en hund i familjen, en...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka