Galet att köpa osedd hund???

detordnarsig

Trådstartare
Ja jag är då inne på att skaffa hund till sommaren. Just nu pluggar jag utomlands och kommer hem i slutet av maj och då vill jag ha min valp så fort som möjligt så den hinner växa till sig och jag sedan kan skaffa dagmatte eller liknande. Jag hoppas på halvtidsjobb under sommaren, men skulle inget passande job dyka upp så har jag råd att vara arbetlös till hösten(för att valpen inte ska vara ensam).
I min drömvärld så vill jag ju egentligen vara med valpen från början och välja ut den själv så att säga, men det hinner jag ju inte riktigt med om jag vill ha valpen under sommaren. Men jag har också en aning att om man vänder sig till en kennel så får man mer eller mindre en valp tilldelad om det står många i kö...
Så är det helt galet att köpa en valp när man inte ens träffat föräldrarna? Jag har kollat in några kennlar som har levernsklara valpar i passande tid för mig, men kennlarna ligger en bra bit härifrån...

Alla synpunkter välomnas!!!

Sv: Galet att köpa osedd hund???

Jag köpte min valp ifrån en kennel i Göteborg - eftersom jag själv bor i Skellefteå (västerbotten) och vi hade regelbunden telefonkontakt tyckte uppfödaren att det var helt okej att jag inte kom ned förrän det var dags att hämta valpen.

Det kändes inte det minsta konstigt att göra affär på det viset. Händer ständigt vid importer om inte annat ^^ så jag tycker inte att du ska tveka.

Kanske bara jag som tycker det känns himla konstigt att bara "få" en valp, inte välja ut sin kompis för de närmsta 10-15 åren själv... Fast jag kommer förmodligen att vara kär från första ögonblicket ändå ;)
Jag tycker ju det är jättekul att se föräldrar och syskon med, att få kela redan innan de är leveransklara. Men bättre möjlighet att ha valp än nu kommer jag nog inte få...

Jag hade inte heller träffat min hund eller hans föräldrar innan köp.. hade "bara" telefon- och mejlkontakt fram tills dagen jag skulle hämta honom, också pga att det var en kennel långt bort. Men självklart kunde jag ångra mig och inte köpa valpen när jag väl var där... men självklart blev det kärlek vid första ögonkastet :D

Men skulle jag köpa en unghund eller vuxen hund så skulle det vara ett måste för mig att träffa hunden ett par gånger innan jag tar den på prov först o så..

Å andra sidan tingar man ju oftast helt enkelt en tikvalp eller en hundvalp om man har kontakt med uppfödaren innan kullen är född - och blir det då bara EN tikvalp i kullen... ptja, då har du också "fått" en valp utan möjligheten att välja. ; )

Själv satt jag i ungefär samma sits som du - det finns kennlar närmare hem, men ingen av dem hade planerat en kull under just den tid jag visste att jag skulle vara säsongsledig från jobbet. Vem vet hur många år det tar innan man nästa gång har tid och möjlighet att passa valp?

Ang vuxen hund håller jag med *Misiaczek.

Problemet är nu att jag inte kan ringa och ha telefonkontakt för då skulle telefonräkningen bli dyrare än hunden:cool:

Uppfattas det som oseriöst om man mailar? Är det bättre att skicka mamma som telefonrepresentant?:o (Allstå hon har nog egentligen mer koll än jag på på vad man bör fråga då hon faktiskt har köpt några hundar i sitt liv..)

Problemet är nu att jag inte kan ringa och ha telefonkontakt för då skulle telefonräkningen bli dyrare än hunden:cool:

Litet tips om du har tillgång till internet (och ett headset): Skype brukar vara så gott som gratis och för det mesta är det riktigt bra kvalitet! Kan dock vara bra att nämna att man ringer på Skype så man inte verkar ohövlig om det plötsligt bryts. :p

Tack för tipset, har tänkt tanken men jag är så fruktansvärt otekninsk...:( Och internetkvalitén är väääldigt varierande på många platser där jag befinner mig...

Jag hade personligen inte haft något emot mailkontakt om köparen var i din sits! Det är ju bara att förklara i ditt första mail att du befinner dig utomlands just nu och kan därför inte ringa.

Uppfattas det som oseriöst om man mailar? Är det bättre att skicka mamma som telefonrepresentant?:o (Allstå hon har nog egentligen mer koll än jag på på vad man bör fråga då hon faktiskt har köpt några hundar i sitt liv..)

Äsch, mailkontakt räcker bra! Jag köpte min hund i Tyskland. Ringde i princip bara när jag var på plats och skulle hämta hunden.

Du befinner dig i en liknande sist eftersom du inte är i Sverige.

Med tanke på val, så bad jag uppfödaren om hjälp. Jag ville ha en tik som jag kunde ställa ut, så exteriören var viktig. Den snyggaste tiken var också den piggaste i valpkullen, berättade uppfödaren - och om jag trodde det var ett problem så fanns en annan tik som också var snygg, men kanske inte riktigt så bra som den "vilda". Den hunden hade ett lite lugnare temperament. Den tredje tiken var lite mitt emellan i temperamentet, men hade inte riktigt samma utställningskvalitéer som de andra två, berättade uppfödaren. De skickade också bilder (om än med lite dålig kvailté).

Jag funderade mycket och beslöt mig till sist. Så på sätt och vis valde jag ju hund - och det valet jag gjorde betyder kanske mer än om jag valt på en träff, en ögonblicksbild. Uppfödaren var trots allt den som kände valparnas personligheter bäst.

Så - jag gick emot mitt bättre vetande och "valde" den vilda... Vacker och vild var det ja....

Lycka till! Vad är du intresserad av för ras? Min är den på min avatar.

Senast ändrad:

Det är jag med, men det är inte så hiskeligt svårt :) Fast det krävs ju lite grejer.

Var på en längre resa i Asien för nåt år sen och då hade rätt många internetcaféer egna headset som man kunde låna. Kvalitén på uppkopplingen var förstås väldigt varierande men oftast funkade det över förväntan!

Men annars håller jag med om att det inte borde vara nåt problem att bara ha mailkontakt, du har ju en bra anledning!

Så är det helt galet att köpa en valp när man inte ens träffat föräldrarna?

Jag har köpt en vuxen hund en gång utan att ens ha träffat den. Om det är rätt eller fel beror på vad det är man söker och hur man vet att man har hittat det. Om du söker något som du inte kan förklara utan bara "vet".

Om du söker en normal trevlig valp i din ras utan andra speciella krav än att den ska vara bra och leveransklar vid rätt tidpunkt så tycker jag du kan tinga valpen osedd. Varje seriös uppfödare som är känd i din ras använder förhoppningsvis föräldradjur av bra kvalitet och har som mål att hundarna ska bli bra både exteriört och mentalt. En sån uppfödare kan förmodligen bedöma valparna bättre än du själv.. om du inte själv har stor erfarenhet av rasen.

Sen kanske uppfödaren inte går med på det utan vill träffa och veta mer om valpköparen men det är en helt annan sak. Och jag skulle nog tänka, att om valpköparen inte har råd att ringa några samtal undrar jag hur h*n ska ha råd att ta hand om en hund. Nu vet jag inte var det är du befinner dig men några hundra i telefonkostnader kan det väl vara värt, du ska trots allt leva med hunden i många år framöver. Ni behöver ju inte prata i flera timmar med varandra.

Vi köpte en hund osedd, vår kompis ordnade alltihop för oss och vi tittade på bilderna o sa vilka vi gillade. Vi hade inte ens pratat med uppfödaren :p

Men det blev ju bra, det beror nog bara på att vi hade vår kompis hundar som referenser och hennes kunskaper. Det blev en bra hund till oss!

Helt galet behöver det inte vara om man har bra referenser tycker jag.

Hos många uppfödare väljer man inte heller valp själv, man kanske får välja mellan 2 individer, men i slutändan är det uppfödaren som väljer vilken valp som ska var.

Jag har inte valt mina valpar, jag har litat på att uppfödaren valt den individ de tycker passar mig bäst och sen har jag såklart haft vissa krav.

Hos många uppfödare väljer man inte heller valp själv, man kanske får välja mellan 2 individer, men i slutändan är det uppfödaren som väljer vilken valp som ska var.

Jag har inte valt mina valpar, jag har litat på att uppfödaren valt den individ de tycker passar mig bäst och sen har jag såklart haft vissa krav.

Vid mina senaste 2 valpköp har jag inte fått "välja fritt".
Den första gången fick jag mig en valp tilldelad och den andra gången hade jag 3 alternativ. Det stod mig fritt om jag stått på mig, men uppfödaren hade synpunkter på vilken som passa bäst i sin nya flock, och den fick det bli. Något som jag aldrig ångrar.

Jag skulle nog tycka det kändes lite obehagligt om jag inte ens träffat och pratat ordentligt med uppfödaren innan..
Vi ska ju importera nu i vår men kommer åka ner när valparna är ca 5 veckor för att träffa uppfödaren, tiken och förmodligen välja valp. Sen åker jag ner igen och hämtar när det är dags.

Ja, det blir dyrare med extra flygresor men hellre det och veta att allt verkligen känns riktigt bra än att snåla och sen går saker dåligt bara för att man inte kollade upp allt ordentligt innan..

Har man rekommendationer är det en annan sak tycker jag, något som säger att uppfödaren verkligen är ärlig osv. Kanske kontakter som känner uppfödaren eller liknande.

Dessutom, jag vill ge uppfödaren ett så gott intryck av oss som möjligt. Jag vill komma högt upp i "prioriteringslistan" när valparna ska fördelas.

Men självklart kunde jag ångra mig och inte köpa valpen när jag väl var där...

Jag tror inte att det är en självklarhet att man lättvindigt kan ångra sig när man är på plats. Naturligtvis kan ingen tvinga en att köpa en valp, men att tinga och sedan åka och titta för att se om man verkligen vill ha valpen är inte ett schysst sätt att gå till väga. Är man osäker bör man åka och titta på valpen innan man bestämmer sig. Har du tingat håller ju uppfödaren valpen till dig och säger kanske därmed nej till andra potentiella kunder.

Jag har sålt en valp "på distans". Den försäljningen föregicks av mycket mailande. Valpköparen bor så långt bort att det inte går att resa på en dag, men h*n verkade seriös och hade ett önskemål om valp som jag tyckte var ok. Det blev affär och allt flöt bra.

Vidare har jag sagt nej till en annan intressent som ville göra på samma sätt. Där kände jag att risken var överhängande att personen skulle backa ur affären och sa då att h*n var välkommen hit att titta, men att jag inte tänkte sälja valpen osedd. Det blev inte heller någon affär. Naturligtvis uppfyllde båda dessa intressenter de grundkrav jag har på valpköpare.

TS, jag tror att många uppfödare idag faktiskt tycker det är bra om intressenter mailar. Då kan man svara när man har tid och lägga mer krut på svaret. Likaså har man alltid valpköparens beskrivning av sig och valpens kommande levnadsvillkor i sin dator och inte bara på en klottrad lapp vid telefonbordet. Många kan nog tänka sig att sälja hunden osedd om du gör ett gott intryck. Men om din mamma nu är erfaren och kan hjälpa dig tycker jag det är ett bra alternativ. Tala bara om det för uppfödaren först och kolla om det är ok.

Att inte få välja fritt är mycket vanligt. Jag har låtit vissa intressenter välja på två valpar, i annat fall har jag bestämt. Det beror vad valpköparna varit ute efter och hur stor erfarenhet de haft.

Jag tror inte att det är en självklarhet att man lättvindigt kan ångra sig när man är på plats. Naturligtvis kan ingen tvinga en att köpa en valp, men att tinga och sedan åka och titta för att se om man verkligen vill ha valpen är inte ett schysst sätt att gå till väga. Är man osäker bör man åka och titta på valpen innan man bestämmer sig. Har du tingat håller ju uppfödaren valpen till dig och säger kanske därmed nej till andra potentiella kunder.

Det är skillnad på att det är en självklarhet att få ångra en valp och att bli stämplad som en oseriös köpare.. Därför finns också just denna möjlighet till att tinga en valp..så att inte uppfödaren helt förlorar vid ett eventuellt ånger..?
Det är fortfarande en självklarhet att ingen tvingar en att köpa valpen..och i mitt fall frågade hon både en och två gånger när jag väl var på plats om jag verkligen var säker på att jag ville ha honom (han har kroksvans), fastän jag var helt beredd på att köpa honom redan innan jag åkte dit. Fast det kanske berodde på att han tydligen var deras (hennes sons) favorit, och de hade svårt att skiljas från honom.. :p

Jag har köpt en vuxen hund en gång utan att ens ha träffat den. Om det är rätt eller fel beror på vad det är man söker och hur man vet att man har hittat det. Om du söker något som du inte kan förklara utan bara "vet".

Om du söker en normal trevlig valp i din ras utan andra speciella krav än att den ska vara bra och leveransklar vid rätt tidpunkt så tycker jag du kan tinga valpen osedd. Varje seriös uppfödare som är känd i din ras använder förhoppningsvis föräldradjur av bra kvalitet och har som mål att hundarna ska bli bra både exteriört och mentalt. En sån uppfödare kan förmodligen bedöma valparna bättre än du själv.. om du inte själv har stor erfarenhet av rasen.

Sen kanske uppfödaren inte går med på det utan vill träffa och veta mer om valpköparen men det är en helt annan sak. Och jag skulle nog tänka, att om valpköparen inte har råd att ringa några samtal undrar jag hur h*n ska ha råd att ta hand om en hund. Nu vet jag inte var det är du befinner dig men några hundra i telefonkostnader kan det väl vara värt, du ska trots allt leva med hunden i många år framöver. Ni behöver ju inte prata i flera timmar med varandra.

Jag har ju egentligen givetvis råd att ringa ett samtal, ´men utöver en helt galen taxa för det så har de gångerna jag gjort det varit med usel kvalité, till ex inget ljud(men samtalstiden går...) och det bryts flertalet gånger. Den enda som vinner något på det är Telia:cool:

Jag har ingen erfarenhet av rasen(boxer) men det är ingen utställningchampion jag är ute efter heller, utan i första hand en kompis för sällskap, lite lydnadsträning och agility. Att hunden är frisk och har bra psyke är det viktigaste.

En boxer vill jag ha!:love:

En liten flummig fråga bara; Tror du att du skulle valt en annan valp om du valt om du hälsat på? Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, jag förstår ju att du älskar din hund. Det jag försöker få fram är om du är nöjd med uppfödarens beskrivning av valpen?

Spelar nog egentligen ingen roll, jag kommer väl bli kär från första ögonblicket även om jag får en valp tilldelad:p

Liknande trådar

Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att...
2
Svar
23
· Visningar
4 052
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag och sambon vill skaffa hund, har tidigare bott och levt med hundar hela våra liv. Nu har vi flyttat till Stockholm från Skåne...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 819
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag funderar på att skaffa mig en hund, vilket jag drömt om att göra sedan jag var liten. Vi har en hund i familjen, en...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka