Galet att ha hästen långt hemifrån?

miiiiiiia

Trådstartare
Jag behöver få lite perspektiv på saker och ting.

Jag trivs inte helt 100 i stallet jag står nu, det finns ingen bra tränare som åker ut för bara mig, jag har ingen transport.

Har kanske en box på g i ett stall där det finns bra människor, har stått där innan med sköthästar, det finns ridhus mm. Tror det hade gett mycket för både mig och hästen att flytta. Men det är en jävla omväg, inte från jobbet för det är ganske nära iaf, men på helger och lediga dagar osv så blir det ca 4 mil enkel väg. Kan jag göra såhär? Till saken hör att jag under vår och höst jobbar 6 dagar i veckan så de dagar funkar det ju även om bensinkostnaden blir högre. Mina föräldrar bor även väldigt nära stallet så vissa nätter kan jag sova där. Jag känner även en tjej i stallet väldigt väl, hon jobbar även där och har egen häst, så jag kan säkert komma överens om att hon hjälper mig med min häst någon dag och jag hjälper henne...

Men tror ni det kommer funka? Drömmer jag för mycket?
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Det beror nog lite på hur vägarna ser ut. 4 mil är ganska långt, men är det stora och bra vägar kan det vara överkomligt så länge man inte behöver ta sig till stallet mer än en gång om dagen. Just eftersom du har nära från jobbet blir det ju inte så lång väg extra totalt sett.

Det är nog individuellt vilka avstånd man tycker är ok, de som är vana att ha allt på nära håll skulle nog aldrig tänka tanken ;) Själv har jag hästarna hemma men skulle jag stå inackorderad skulle jag hellre åka en bit för att stå på ett ställe jag tycker är riktigt bra. Men 4 mil hade nog varit lite väl långt för mig om jag ändå inte kör vägen till jobbet och om jag var tvungen att åka dit varje dag.

Men visst låter det som att det andra stallet hade varit bättre för dig. Finns det möjlighet att köpa till extra service om du har svårt att komma ut till stallet vissa dagar?
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag har drygt 3,5 mil enkel väg till stallet och vissa dagar kan det kännas drygt om man inte ska rida utan hästen har vilodag. Kanske du kan få kontakt med någon i nya stallet så ni kan hjälpa varandra och den vägen komma undan lite. Själv har jag hellre längre till ett stall jag mår bra i än kort bit till ett som jag inte alls trivs i.
Nu har jag ganska bra vägar (rätt mycket motorväg) men jag brukar ju hamna i rusningen allt som oftast och då drar tiden iväg. Själv har jag mer ont av det än själva körtiden. Att snigla sig fram i 20... :)
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag hade 7,5 mil enkel resa till stallet förut och det funkar, MEN det är en otroligt hög bensinkostnad som tillkommer och dessutom så orkar man nog inte om man behöver vara där varje dag. Jag skulle försöka överväga fördelarna med att åka längre mot att ha ridhus och tränare och ett stall man trivs i. 4 mil är ändå inte superjättelångt men det tar ju ändå minst en timme - 1 och en halv i resväg varje dag beroende på vad det är för vägar till stallet.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Att stallet ligger nära jobbet tycker jag är en fördel, då kan man köra direkt från jobb till stall och sträckan däremellan blir kanske inte så lång. Sträckan hem måste du ju köra oavsett om du kör från jobbet eller stallet.

Själv tycker jag det låter alldeles för långt, åtminstone på helgerna när hela körsträckan "bara" går till stallet. Jag är alldeles för lat och har för mycket annat att göra för att lägga en massa tid på så lång körsträcka. :p
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Det är ju bara du som kan avgöra. Det blir mycket transporttid, men det kanske är värt det om stallet är trevligare och du får mer gjort när du väl är där så att säga. Mer/bättre träningsmöjligheter, trevliga stallkompisar... Hör med din kompis om hon vill/kan ta en del av dina pass emot betalning - då minskar det pressen på dig att komma ut.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Min spontana tanke är att om nu stallet ligger nära jobbet, varför kan inte du hitta en bostad som då är närmare både stall och jobb?
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag hade hellre haft 4 mil till ett stall där jag trivs än nära till ett stall där jag inte trivs.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag skulle inte göra det. Vill inte lägga så mycket pengar o tid på att resa. Har nästan en mil nu o det är på gränsen till för långt o då har jag ändå fullservice o behöver inte åka ut om jag inte vill.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag har 3 mil till stallet enkel väg. Det ligger ännu längre från jobb och skola som ligger åt motsatt håll från där jag bor. Skulle gärna ha stått närmre men eftersom det är ont om stall med både träningsmöjligheter och bra hästhållning så finns det inget jag kan tänka mig på närmre håll. Jag har dock fullservice på veckodagarna så en dag per vecka får pålle vila och då åker inte jag dit.

Tidigare stod jag uppstallad närmre hemmet men det tog mer tid för mig då det dels var kollektivt och dels så var jag tvungen att åka till ridhus 3 dagar per vecka under vintrarna för att hålla oss i trim.

Jag har som längst haft 3.5 mil till stallet (bra väg) och det har känts helt ok.

Jag skulle nog flyttat om jag var du och dealat med nån så du får en stallfri dag per vecka.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Säger som några andra, det beror på hur vägen dit ser ut och hur lång tid det tar att köra. För mig som har två mil motorväg till mina hästar låter det inte farligt alls.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Nu har ju jag "bara" hästen 15 minuter bort med bil men det kostar ju extra pengar ändå (hade jag haft hästen i närmaste stallet hemifrån hade jag kunnat ställa av bilen en stor del av året). Men det är värt mycket att kunna hålla igång hästen på det sätt man vill, året runt när man har en anläggning. Dessutom skönt att kunna släppa lös i ridhuset när det är halt/geggigt i hagen och de inte brallar av sig på dagarna. Min häst blir lätt fnoskig av uppdämt fnattbehov annars.

Det finns två saker jag upplever som nackdelar med att inte ha hästen riktigt nära. Dels det här att inte kunna spontanbesöka stallet och bara pussa på hästen om man längtar lite efter den, eller bara för att fixa täcket om vädret ändrar sig eller så.

Dels att det blir jobbigt och dyrt om hästen blir sjuk och man måste vara där flera gånger om dagen. Blir hästen sjuk en helgkväll när man tagit ett glas vin är det ju dessutom taxi som gäller.

Jag har en överenskommelse med en kompis i stallet att jag gör i ordning åt hennes hästar två vardagar i veckan och hon gör i ordning åt mina två vardagar. Det är ganska skönt när jag jobbar mycket, särskilt de perioder när jag pendlar till Stockholm.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag har haft min häst 4,3 mil bort och det fungerade bra. Jag hade motorväg och sen en relativt bra väg så det gick på ca 25 min om jag körde på lite och det var lite trafik.

Jag tycker det fungerade jättebra förutom när hästen blev skadad och jag fick åka upp 3-4 ggr per dag fram och tillbaka i nästan ca 3 månader. Då var det inte roligt med häst så långt bort.

Man får ju ha i tanken att det tar mycket extra på bilen också, inte bara bensinkostnader osv.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Tack för alla svar! Jag har bra motorväg som nu blir ännu bättre, byggs ut as we speak! Jag flyttar antagligen hästen, och kommer också sova ett par nätter hos mamma och pappa som bor så man ser stallet, behöver dessutom lite tid bort från sambon just nu så detta får funka, ska se om det finns någon duktig som vill hjälpa mig med lilla hästen ett par dagar också, eller någon liten tjej som bara vill borsta, han mår nästan bara bra av två vilodagar, han utbildas ju en del så han behöver smälta det vi gör och rider jag tillsammans med min kompis, tränare, så kommer det ju bli mer intensivt hela veckan så då blir det nog ännu bättre!
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Att ha 4 mil till stallet om man har bil är ju inga problem. Upp mot en 1 timmes resväg till stallet är standard för t ex väldigt många av oss som bor i Sthlms-området. Jag ser inte alls att det skulle vara långt eller jobbigt.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Jag hade aldrig orkat med det, glad att jag bor där jag bor :-)
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Nä jag hoppas det! Men man blir ju jävligt bortskämd med att kunna gå till stallet, men jag vet dessutom inte hur länge jag bo kvar där jag gör, det är ju som sagt lite knackigt med sambon så jag hoppas och vill få det å funka såhär!
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Om jag bara haft den hästen och inga andra djur som tar tid eller tidskrävande hobbies hade det inte gjort så mycket att ha hästen så långt bort OM jag skulle trivas riktigt bra och hästen hade det bra på det stallet.

Vintertid kan det ju tidvis bli svårare att ta sig till och från stallet och det är ju något som man bör ta i beaktande.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Att ha 4 mil till stallet om man har bil är ju inga problem. Upp mot en 1 timmes resväg till stallet är standard för t ex väldigt många av oss som bor i Sthlms-området. Jag ser inte alls att det skulle vara långt eller jobbigt.

Är det verkligen standard med 1 timmes bilväg i sthlm? Det är ju otroligt lång tid eller menar du pga av trafiken nu? Jag har en kvart till stallet ungefär nu och det kan ta upp till en timma att ta sig till stallet i rusningstrafiken.

Det blir ju isåfall att man lägger nästan 4 timmar minst på hästen varje dag, det är mycket om det finns familj och andra med i bilden.
 
Sv: Galet att ha hästen långt hemifrån?

Kanske inte hemifrån men från jobbet i rusningstid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 773
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 727
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 279
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp