Sv: galen hingst!
Malin_84W skrev:
tycker det är sorligt att se att det finns hästmänniskor som tror att vi kan "vinna" över hästarna genom att använda våld, spön å kedjor genom munnen...
ja, hingstar kan vara lynniga å speciella.. men det finns ingen anledning att ta till dessa metoder för att man själv känner sig underlägsen.. det är istället det man bör jobba med när man är kring hingstar och hästar överhuvudtaget! känner du dig underlägsen så känner hästen av detta. lär dig istället din kropp och hur du beter dig kring hästar. och lär dig sedan hur hästar fungerar naturligt.. då får man nog en större förståelse för hästen och dess betende.
jag säger dock inte att man kan ta till försiktighetsåtgärder så som hjälm och ett långt grimskaft/longerlina. ett spö kan i vissa fall vara bra att ha med sig, men då endast för att använda som en förlängning av din egen arm, inte för att slå hästen med...
det går faktiskt att hantera hingstar utan att behöva ta till extrema hjälpmedel!
Låter jättefint och bra, men själv vill jag att de hästar jag ska leda in ska kunna uppföra sig.
Oavsett min vana.
Det har hänt att min pappa, 50 år och rädd för hästar, varit tvungen att hjälpa mig ta in och ut hästar...
Inet fasen har jag kunnat gå igenom allt om hästhantering då. (står på en ridskola med helgjour= 25-30 hästar att ta in/ut morgon kväll...
har man ingen medhjälpare så blir det tufft).
Snarare, så här: det här är ett grimskaft. sätt fast det i det där hästen har på huvudet. gå efter mig.
Skulle aldrig leda ut en hingst utan hjälm på huvudet, spö i handen och longerlina.
Dessutom skulle jag aldrig våga leda någon annans hingst utan kedja.
Det sägs ju att hingsthållning kräver vana, detta brukar även seriösa hingsthållare framhålla.
Hur kan man då låta "tjejen som fodrar" leda hästen in och ut ur hagen?
Eller gäller andra regler då?
*långt, svamligt, säkert massa sakfel, men blir
upprörd*