galen hingst!

E

Eldoria

i söndags när en i stallet skulle fodra eftermiddag och ta in alla hästarna, så hände en jätte läskig grej!

när hon tog in hingsten så slog han om kull henne på nått sätt sen så trampa han henne på nacken:eek:, de är inte första gången de händer nått när nån ska ta in honom.. ägaren borde inte få ha kvar hästen i vårat stall om hon inte tar in honom själv!:cool:

var tvungen att skriva av mej lite:angel:

Sv: galen hingst!

Har det att göra med att den är hingst? Eller kan det ha varit ren otur att hästen eller den som ledde råkade halka? Och att det då hade kunnat hända vilken häst i stallet som helst, men just nu så råkade det vara just när man tog in hingsten.
Är det bara just denna häst det händer nåt, när man tar in den? Använder man hingstkedja eller bara ett vanligt grimskaft?
Många gånger har folk fördomar bara för att det är hingstar. Jag vet flera hingstar som är hur snälla och trevliga som helst. Men man får ändå inte glömma att de ändå är hingstar. En hingstkedja behövs kanske på vissa hingstar av säkerhets skäl för att undvika olyckor.

Inte bara hingstkedja, hanterar man hingstar ska man ha hjälm på huvudet och leder man en hingst i något kortare än longerlina så är man inte rädd om sig själv.
Jobbade på travet ett kort tag och alla hingstarna leddes i longerlina och den som ledde hade alltid hjälm och ett dressyrspö. Hände det något, var det bara att släppa ut linan och komma utom räckhåll.
Hingstar är speciella och det ska de som hanterar hästen vara medvetna om.
Nu vet vi ju inte vad som gäller i Eldorias stall vem, hur mycket erfarenhet personen som skulle ta in hästen har av hingstar och vi vet inte ens hur gammal och vilken typ av hingst det var.
Unghingstar är betydligt oberäkniligare än äldre

hållning av hingst ska man nog alltid vara beredd på det mesta, ska man ha kort grimskaft är det nog kedja genom munnen och hjälm på skallen om man vet att hingsten är "lynnig"

och som apocalypsen säger, longerlina och spö är också en säkerhetsåtgärd

en hingst som stod i stallet vi hade våran i leddes med vanligt grimskaft men alltid med spö eftersom han var en som kunde vifta med frambenen åt en

galen hingst? nej jag skulle nog säga hästmänniska med lite erfarenhet av hingstar med humör

Zuzzi skrev:
ska man ha kort grimskaft är det nog kedja genom munnen och hjälm på skallen om man vet att hingsten är "lynnig"
Kedja genom munnen är ingenting jag rekomenderar, tänk på vilka otäcka skador det kan bli om hästen sliter sig.
Själv leder jag min 9 åring(oxå hingst) med kedja(oftast) under hakan när jag går ut me honom i hagen och vanligt grimskaft när jag tar in honom.

tycker det är sorligt att se att det finns hästmänniskor som tror att vi kan "vinna" över hästarna genom att använda våld, spön å kedjor genom munnen...
ja, hingstar kan vara lynniga å speciella.. men det finns ingen anledning att ta till dessa metoder för att man själv känner sig underlägsen.. det är istället det man bör jobba med när man är kring hingstar och hästar överhuvudtaget! känner du dig underlägsen så känner hästen av detta. lär dig istället din kropp och hur du beter dig kring hästar. och lär dig sedan hur hästar fungerar naturligt.. då får man nog en större förståelse för hästen och dess betende.
jag säger dock inte att man kan ta till försiktighetsåtgärder så som hjälm och ett långt grimskaft/longerlina. ett spö kan i vissa fall vara bra att ha med sig, men då endast för att använda som en förlängning av din egen arm, inte för att slå hästen med...
det går faktiskt att hantera hingstar utan att behöva ta till extrema hjälpmedel!

Jag ser inte att nån har skrivit nåt om att bruka våld mot hingst och att slå den med spö, så du har nog tolkat inläggen lite galet. Egna tolkningar av vad folk skriver är ju ganska vanligt här på Buke, så känn dig inte ledsen för det :angel:
Alla i den här tråden har skrivit om säkerhetsåtgärder att leda en hingst.

Malin_84W skrev:
tycker det är sorligt att se att det finns hästmänniskor som tror att vi kan "vinna" över hästarna genom att använda våld, spön å kedjor genom munnen...
ja, hingstar kan vara lynniga å speciella.. men det finns ingen anledning att ta till dessa metoder för att man själv känner sig underlägsen.. det är istället det man bör jobba med när man är kring hingstar och hästar överhuvudtaget! känner du dig underlägsen så känner hästen av detta. lär dig istället din kropp och hur du beter dig kring hästar. och lär dig sedan hur hästar fungerar naturligt.. då får man nog en större förståelse för hästen och dess betende.
jag säger dock inte att man kan ta till försiktighetsåtgärder så som hjälm och ett långt grimskaft/longerlina. ett spö kan i vissa fall vara bra att ha med sig, men då endast för att använda som en förlängning av din egen arm, inte för att slå hästen med...
det går faktiskt att hantera hingstar utan att behöva ta till extrema hjälpmedel!

Låter jättefint och bra, men själv vill jag att de hästar jag ska leda in ska kunna uppföra sig.
Oavsett min vana.
Det har hänt att min pappa, 50 år och rädd för hästar, varit tvungen att hjälpa mig ta in och ut hästar...
Inet fasen har jag kunnat gå igenom allt om hästhantering då. (står på en ridskola med helgjour= 25-30 hästar att ta in/ut morgon kväll...
har man ingen medhjälpare så blir det tufft).
Snarare, så här: det här är ett grimskaft. sätt fast det i det där hästen har på huvudet. gå efter mig. :D
Skulle aldrig leda ut en hingst utan hjälm på huvudet, spö i handen och longerlina.
Dessutom skulle jag aldrig våga leda någon annans hingst utan kedja.
Det sägs ju att hingsthållning kräver vana, detta brukar även seriösa hingsthållare framhålla.
Hur kan man då låta "tjejen som fodrar" leda hästen in och ut ur hagen?
Eller gäller andra regler då?:confused: :confused: :confused:

*långt, svamligt, säkert massa sakfel, men blir :devil: upprörd*

jag skulle nog inte heller ha kedja genom munnen, men kedja över eller under nosen, samt longerlina och möjligtvis spö samt hjälm har jag när jag hanterar oberäknerliga hingstar. När jag jobbade på Irland hade vi en period tre hingstar i stallet, de ledde man med lina, kedja och spö, hjälm om man kände att man ville ha det. Två av dem var goda som guld, men av säkerhetsskäl var det så man gjorde.

Niclas skrev:
Har det att göra med att den är hingst? Eller kan det ha varit ren otur att hästen eller den som ledde råkade halka? Och att det då hade kunnat hända vilken häst i stallet som helst, men just nu så råkade det vara just när man tog in hingsten.
Är det bara just denna häst det händer nåt, när man tar in den? Använder man hingstkedja eller bara ett vanligt grimskaft?
Många gånger har folk fördomar bara för att det är hingstar. Jag vet flera hingstar som är hur snälla och trevliga som helst. Men man får ändå inte glömma att de ändå är hingstar. En hingstkedja behövs kanske på vissa hingstar av säkerhets skäl för att undvika olyckor.

de är bara den hästen som de jämt händer nått med .. man få inte gå med kedja på honom för att ägaren tycker att de ser så hemskt ut, men hon kan F*n inte ta in den själv!:crazy: de är väll lite sent att kasterera en hingst när den är 9år? :confused: han är inte ens snäll att fodra, han huger efter en bara man går utan för boxen=/
jag har absolut inga fördomar mot hingstar jag vet flera stycken trevliga :smirk:

Eldoria skrev:
de är bara den hästen som de jämt händer nått med .. man få inte gå med kedja på honom för att ägaren tycker att de ser så hemskt ut, men hon kan F*n inte ta in den själv!:crazy: de är väll lite sent att kasterera en hingst när den är 9år? :confused: han är inte ens snäll att fodra, han huger efter en bara man går utan för boxen=/
jag har absolut inga fördomar mot hingstar jag vet flera stycken trevliga :smirk:

I det läget skulle jag vägra befatta mig med hästen.
Ingen kan tvinga någon att hantera en häst man är rädd för,
dessutom vore det korkat, eftersom skaderisken därmed ökar.

Det är inte mitt/ditt jobb att lära andras hästar att uppföra sig.
Det ska de kunna innan man så mycket som tänker tanken
på att överlåta en del av ansvaret (foder, in-/utsläpp m.m)
till någon annan.

Om jag som hästägare fick höra att min häst betedde sig så skulle
jag inte vilja att någon annan hanterade den.
Jag skulle ju göra det på egen risk, men jag kan ju inte begära samma sak av andra.

Eldoria skrev:

Då tycker jag att ägaren ska sköta sin hingst helt på egen hand eller åka på ett studiebesök och se vilka försiktighetsåtgärder som görs på sådana ställen som ex Flyinge
Det är inte fråga om vad hon tycker ser bra ut, det är fråga om säkerhet.

Eldoria skrev:

antar att du inte har betalt för att riskera livet heller?
kan ju vara dags att ta ett litet samtal med ägaren om
vad man egentligen ska göra.

ta in från hagen eller höja livförsäkringen?:devil:

nej, ingen har skrivit det.. men vad tror du händer om de hamnar i en situation med hästen då? och varför har de med sig spöt?? man borde i stället för att prata om saker man kan sätta på hästar när de är bångstyriga, prata om vad det finns att göra för en bråkig häst.. varför är just den här hästen bråkig och vad är det som gör att den är bråkig.. min filosofi med hästar är så att du aldrig kan vet allt om hästar och den dagen du slutar att fråga dig varför din häst gör som den gör, kommer du sluta att lära dig saker. man bör alltid i alla situationer med hästar fråga sig varför de beter sig som de gör. vet du inte svaret på din fråga, bör du ta reda på det..

som trådskaparen beskriver, så handlar det här om en hingst som inte är hanterad på rätt vis av sin ägare. ägaren verkar inte ha någon koll på vilket arbete det krävs för att få en lygid häst. och då håller jag med trådskaparen om att hingstägaren bör byta stall om hon inte kan ta ansvar för sin häst och hur den beter sig. men detta är kanske en diskution som bör föras med hingstägaren..

och om man har sin häst i ett kollektiv stall så får man också vara berädd att ta in och ut andras hästar. jag har haft mina hästar i ett kollektiv stall och det är inte alla gånger man kommit överens med alla hästar.
Kanelbulle
jag förstår inte riktigt varför din pappa, som inte har någon hästvana alls, ska behöva hjälpa till att ta in hästarna?? varför gör du det inte själv?? jag skulle aldrig låta någon med lite, eller obefintlig hästvana hjälpa till att ta in eller ut hästarna! det är en säkerhetsrisk! vet man inte vad man gör, ska man heller inte göra det.. i det stall jag har haft mina hästar har det på slutet stått ca 20 hästar och jag har själv tagit in alla hästar.. inga som helst problem. det tar sin stund, men då vet jag att det blir gjort på rätt sätt och jag utsätter inte någon för fara.
att alla hästar ska sköta sig oavsett vem som leder och deras kunskap är rätt befängt.. hästar är levande djur som kan bli rädda för saker, oavsett vem som leder hästen! om det är så att din pappa måste hjälpa dig, så kanske du skulle överväga att flytta till ett mindre stall.. du skriver även att du aldrig skulle våga leda en hingst utan kedja.. varför är du rädd för att leda en hingst utan kedja frågar jag då? tror du verkligen att du är starkare än hästen bara för att du sätter på en kedja? vad är det som gör att du blir mindre rädd för en hingst om du sätter på en kedja?

om en häst, oavsett om det är ett sto, hingst eller valack, verkligen blir rädd eller vill göra något, så har man som människa inte en chans att "hålla" kvar hästen. relationen mellan häst och människa bör bygga på förtroende, inte på rädsla och osäkerhet.
jag tycker absolut att man bör ha hjälm på sig när man hanterar hingstar, unghästar och andra livliga hästar. dessutom vid ALL ridning. förstår mig inte på de som sätter sig upp på en häst utan hjälm.. och att ha en longerlina istället för grimskaft tycker jag också är bra! egentligen så handlar det inte så mkt om vad du har för grejer, det handlar mer om hur du använder de saker du har.
om man har ett spö med sig så kan det vara för att man vill kunna förlänga sin arm. men det kan även vara för att man är rädd och man tror att om man spöar hästen när den är "olydig" så kommer den att lyssna bättre..
skulle kunna skriva massor om detta.. men det känns som att mitt inlägg börjar bli lite långt...
jag vill inte döma någon i denna tråd.. jag vill ge min synvinkel på det hela, vilket jag gör i alla trådar jag svarar på. jag hoppas att ingen tar illa vid sig, det är inte min mening.
hästhantering är inte problemfritt eller konfliktfritt oavsett vilken häst du hanterar!

Malin_84W skrev:

Det är ingen här som har sagt ett pip om att slå eller på något annat sätt plåga hästarn. Men när man hanterar djur på nästan tusen kilo och som i mitt fall var i full tävlingskondition så är man mer än lovigt dum om man tror att man på ett säkert sätt kan leda hästen i endast grimskaft.
Jag har kedjegrimskaft på alla hästar inte för att dominera utanför att ha en säkerhetsåtgärd att ta till när något händer.

Malin_84W skrev:
nej, ingen har skrivit det.. men vad tror du händer om de hamnar i en situation med hästen då? och varför har de med sig spöt??

Jag tänker bara svara för mig självnär det gäller spöt, jag använder det som en markering, att genom att med ett lätt pet vid skänkelläget markera om hästen börjar bli för närgången att den kränker mitt utrymme och ska hålla sin plats. Hingstar är klängiga och ofta är deras inedande manöver innan något händer att de kommer väldigt nära intill en. Jag vill inte ge de den möjligheten.

Jag har hamnat i många sk situationer och vad jag gör är att jag släpper ut linan och backar och när hästen sansat sig så samlar jag in linan och börjar om på nytt. Tror du man lär en hingst uppförande genom att pryla den med spöt när den brallar till medan man leder den?
Då riskerar man bara att bli sparkad :cool:

som jag skrev i mitt svar ovan, vad är det som gör att du kan hantera hästen bättre bara för att du har en kedja under hakan på hästen?? det är forfarande samma häst med samma syrka.. eller hur!? tror du en kedja gör så stor skillnad för en häst på nästan 1000 kg? om hästen inte vill lyssna på dig så lyssnar den inte på dig, oavsett om det finns någon kedja där eller inte. därför bör hästen ha förtroende för dig.
om man går in till en nervös häst och drar på en kedja på den och har ett spö med dig + att du spänner dig och är nervös så inger du inte speciellt mycket förtroende..

Senast ändrad av en moderator:

jag vet inte riktigt vad du menar när du skriver "pryla den med spöt".. jag tror iaf inte på att slå en häst för att få som man vill. det kommer du inte någonstans med.
jag håller helt med dig om att man bör driva bort hästen från ditt eget utrymme. jag håller dock inte med om att man ska backa.. kan ju behövas i vissa situationer för att undvika att bli skadad, men annars så är det ett tecken på underlägsenhet om man backar från hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är nu i ett (nytt) krig med min kropp. Mest troligt är väl att det är sköldkörteln som spökar i grunden men enligt läkarn är ju alla...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30