Galen av 4 dl havremüsli?

Wembley

Trådstartare
Ja som rubriken lyder. Kan en häst bli det? Min häst har sedan ca 1,5 v tillbaka fått 4 dl av Hippos havremüsli. Igår flög hon i luften med mig. Stegrade högt och slog nästan runt. Jag åkte i spånet, väldigt obehagligt :down: Jag linade henne därefter och hon galopperade som en tok runt, runt.

Idag samma sak igen :crazy: Hästen småstegrade i stallgången och drog sedan huvudet i dörrposten så hon fick ett sår på nosryggen. Tog därefter ner henne till ridhuset på lina. Återigen galopp som en tok runt, runt.

Jag tog bort müslin med omedelbar verkan, men hur lång tid tar det innan man märker någon verkan? Någon som har liknande erfarenhet? Det här är ju farligt.

Sv: Galen av 4 dl havremüsli?

det finns ju inga vetenskapliga fakta utifrån just hästar som inte tål havre, det finns bara spekulationer och teorier.
Men ja - jag har erfarit hästar som inte funkar på minsta havre, ens några dl. I de fall jag har erf. av har det verkligen dessutom provats många gånger, och under långvarig tid (ibland flera år rentav med paus osv och sen prov igen osv för att utesluta placebo eller sammanträffanden/andra omständigheter osv).
försvinner ganska omedelbart i min erf om man tar bort det och det verkligen är det. såfort det gått ut genom kroppen/blodet.

Senast ändrad:

Jag har själv alltid tyckt att det är lite hysteriskt med att hästar inte tål havre. Men i detta fall kan jag inte hitta någon annan vettig förklaring till att hästen "flippat ur" så till den milda grad och så snabbt :crazy::meh:

jag lade till lite i mitt inlägg medan du nog skrev.

jag har iof aldrig varit med om så drastiska reaktioner som du beskriver, dock att de blivit bemärkansvärt mer laddade och ibland "dumma" på knepigt, för individen osedvanligt sätt osv. Inte frispel men som sagt: finns bara teorier inga fakta, så det bästa är nog att prova ta bort och skulle det vara det lär du se skillnad snabbt som sagt. Om det inte går tillbaka är det ju ngt annat.

Tack! :) Ja, jag provar och hoppas att det blir en förändring. Det här är inte roligt alls :arghh:

Om man tar tvärtom istället, hur lång tid tar det för havren att börja verka om man ger det för att få hästen lite mer energisk? (men inte tossig eller het, bara lite mer framåtanda)

väldigt snabbt ;) om de reagerar på just havre.

fast jag tror du misstolkar tråden lite? den handlar ju inte om att skapa energi i hästen, utan tvärtom intolerans mot just havre?
om du vill skapa gnista i hästen finns det ju många kraftfoder som du kan ge utan att det handlar om denna tråden tänker jag? eller har jag missförstått din fråga?

Oxå nyfiken på rapport! Stallkompisen har upplevt precis samma med sin, hon som normalt har väldigt stor respekt för staket sprang rakt igenom och var tydligen helt galen. Jag tänker inte råka ge fel hink någon dag!

Det "galna" som kommer hos vissa hästar tros vara att de inte "tål" vissa signalsubstanser. Hos en häst som "tål" dem så funkar havre som ett vanligt energifoder gissar jag. Kraftfoder brukar tas upp rätt tidigt i tunntarmen vill jag minnas så det går nog rätt fort. Nån timme max gissar jag friskt? :) Om man får "piggeffekt" eller inte vet jag dock inte :D

Då hoppas jag det visar sig snart. Min har blivit så lat i löshoppningen så började ge honom det idag. Hoppas han får lite mer eld i baken nu :p

Jag hoppas på liite mer piggeffekt men ingen studsmatta till ponny :D

fast havre är inget eldningsmedel i sig, hoppas det framgick av det jag just skrev? :)

Jag såg vad tråden handlade om men tänkte jag kunde slänga in frågan här då det rörde havre och jag tänkte att du verkar kunnig och säkert kunde svara på mig fråga, så slapp jag skapa en tråd bara för det :)

Jag hoppas nu min tål det och jag får en positiv effekt av det och inte blir tossig.

fast havre är inget eldningsmedel i sig, hoppas det framgick av det jag just skrev? :)

Jo, men det vet jag :)
Men havre låg nära till hands då jag inte ville ha så mycket annat än tillföra just energi till ponnyn utan att få med en massa onödigt. Jag är ingen foderexpert men havre kändes som något att starta med.

Kusligt :( Inget vidare att springa igenom staketet.. Min är sig inte alls lik och hon verkar inte må bra själv heller. Helt överladdad liksom, okontaktbar och stressad :banghead:

Funderar vad det kommer av att fler och fler hästar inte verkar tåla havre? :cautious: Förr fick ju var och varannan häst havre och sällan någon sådan reaktion eller har jag fel? :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka