Galen av 4 dl havremüsli?

Sv: Galen av 4 dl havremüsli?

det finns ingen officiell siffra öht. liksom det inte finns några stärkta förkunnanden bakom hästar som inte tål havre. Mina 90% är en ren generalisering utifrån enbart min erf. under 30 år. säger inget i fråga om fakta men ngn får gärna delge ngt om det finns ngn procentangivelse :)

jag ser ingenstans att fler och fler hästar inte verkar tåla havre? lite nyfiken på vad du tar det ifrån ? :)

det finns ingen officiell siffra öht. liksom det inte finns några stärkta förkunnanden bakom hästar som inte tål havre. Mina 90% är en ren generalisering utifrån enbart min erf. under 30 år. säger inget i fråga om fakta men ngn får gärna delge ngt om det finns ngn procentangivelse :)

jag ser ingenstans att fler och fler hästar inte verkar tåla havre? lite nyfiken på vad du tar det ifrån ? :)

Jag har ingen siffra på det heller! :p;) Men tycker mig höra allt fler i omgivningen som pratar om att deras hästar inte kan äta havre, vilken jag aldrig hörde talas om för t ex 20 år sedan eller längre tillbaka i tiden.

nej fast det har ju blivit lite ogrundad teori att det beror på havren osv. Jag tror inte öht på att det helt plötsligt är vanligare öht faktiskt. Tror det är ngn sorts sanning folk läst sig till när de har problem som sen blivit ngn sorts teori.
Kan ju lika gärna ha att göra med att hästarna hölls/reds eller arbetade annorlunda för 20 år sen jmf med idag typ.

min häst "kunde inte" äta havre förr, så jag jagade havrefri müsli osv. Insåg efter ett par månader att även havrefri müsli kan innehålla viss havre och provade att ge honom bara havre för ett par månader sedan. Det går, hälften av gångerna hästen inte "kan" äta havre är det nog människan som inte riktigt törs prova för att hästen är pigg som den är :)

En kompis har en häst som blir helt galen både av havre, men även betfor. En väldigt lugn häst i grunden, men med fel kraftfoder (senast havrefritt seniorfoder, men det var betfor i..) blir han ett vilddjur som man måste vara två pers för att leda en kort bit till hagen, men på ett par dar utan är han normal igen.

Jag har haft en som reagerat illa på havre. Hon trodde på fullt allvar att hon kunde flyga om hon fått havre. Hon tålde lite havre om den var "processad". Men ren havre och hästen trodde sig ha blivit bathorse. Not funny att sitta på.

Alla andra jag haft genom åren har tålt havre även om jag gärna undvikit den ändå till de med väldigt mycket energi och nerv i botten.

Min kallblodstravare, som förvisso hade mycket energi i grunden, blev som en tunna med nitroglycerin av minsta antydan till havre. Räckte med bara en näve så blev han explosiv och nervig. Upplevde inte samma med korn eller andra spannmål, bara havre.

Jag har ingen förklaring till varför han blev sådan, dock...

Jag har bara träffat en "havreintolerant" häst. På bara lite havre (vi köpte fel färdigfoder) blev han helt nipprig. Det kändes som om han hade myror under huden. När vi upptäckte misstaget och bytte tillbaka till hans vanliga foder blev han sig själv efter ett par dagar.

*KL*

Jag tror att det är stärkelsen som hon reagerar på. Melass används i müslin för att binda dammet. Hon reagerar väldigt starkt även när gräset är som mest kraft i och där har vi ju åter stärkelsen :meh:

Har iallafall plockat bort müslin så får vi se vilken effekt det ger.

Det går, hälften av gångerna hästen inte "kan" äta havre är det nog människan som inte riktigt törs prova för att hästen är pigg som den är :)

Tror jag faktiskt inte alls är svaret i denna tråden. Snarare är tråden väldigt specifik i att hästarna reagerar otraditionellt märkligt och drastiskt, och jag tror många, om de är som jag iallafall, faktiskt provat många gånger, inkl ytterst små mängder. Det handlar iallafall inte om att inte våga prova för att hästen är för pigg öht, snarare har man provat många gånger för att det skulle passa väldigt bra, vara smidigt att fodra med just havre osv. Att hästen är pigg i sig tror jag är det minsta anledningen faktiskt just ang. TS frågeställning och folks rapporter.

Men som sagt, det finns ingen vetenskaplig exakt slutsats om VARFÖR , bara teorier.

Funderar vad det kommer av att fler och fler hästar inte verkar tåla havre? :cautious: Förr fick ju var och varannan häst havre och sällan någon sådan reaktion eller har jag fel? :o

Jättelångsökt fundering här, och verkligen fritt spekulerande.

Men stoet jag beskrev, den enda som inte tålt havre och som förvandlades till bathorse och trodde hon kunde flyga av minsta lilla ren havre. Hon hade en mamma som "var knäpp". Hon hade en bror som på allvar ansågs som bindgalen, som kunde funka finemang ena dagen och nästa dag flippa ur alldeles vansinnigt. På nivån skena vilt genom en vägbom och en granparkering och inte stanna för något.

Stoet fick en avkomma innan jag köpte henne. Den avkomman togs bort i ganska unga år då den - just det - "var knäpp".

Gemensamt för de tre nämnda var att de ena dagen kunde vara goda som guld och jättetrevliga, och nästa totalt flippa ur.

Min var alltid god som guld, och en sådan där helt bombsäker häst man kunde slänga upp en tvååring på. Hon var het, men snäll. Supersnäll.

Fick hon havre blev hon som sagt knäpp. På riktigt knäpp. Inte bara grymt het utan hon blev läskig, det slog slint någonstans i huvudet typ. Hon försökte hoppa en bil en gång.. En annan gång skenade hon rakt ut på en väg. En tredje gång hoppade hon utför en nedförsbacke, och krashade (såklart) mitt i den, eftersom hennes tro på att kunna flyga var fel.

Det här var på tiden när jag gav "hö, havre och betfor" till alla. När hon kom var hon fet som en liten gris och ur kondition. Så hon fick bara hö, lite betfor och mineral. Hon var god som guld. Sen när hon var bantad och i mer kondis och behövde lite mer fick hon havre med. Och blev knäpp. Fast jag trodde inte det var havren, jag trodde hennes rätta jag visade sig. Jag (som var 13) grinade efter varje pass i en månad. Det var tom prat om att sälja henne. I ren desperation tog jag bort kraftfodret. Hon blev snäll. Men för smal. Så hon fick kraftfoder igen. Och blev knäpp. Det här var sommar, och hon var knäpp vissa dagar men inte andra (hon fick havre varje dag). I efterhand har jag sett ett samband. Om hon fick havren före eller efter ridtur. För nära havregiva = bathorse. Tillräckligt långt från havregiva = snäll häst.

Jag bytte ut havren mot korn av en slump, jag fick korn gratis av en granne. Bathorse försvann. Sen flyttade jag och tog med henne och hamnade i inackstall där grovfoder, betfor och havre ingick i hyran. Bathorse var tillbaka. Jag trodde det berodde på ny miljö. Vi stod där i bara några mån, och sen bytte vi stall. Där det ingick krafft grund. Snäll häst. Sen blev det för dyrt med krafft grund tyckte de och bytte till havre eller korn och betfor. Jag som FORTFARANDE inte fattat valde havre. DÄR föll poletten ner, när bathorse var tillbaka om jag red på fm men inte på em. Bathorse försvann när hon fick korn.

Sen testade jag det tre ggr innan jag konstaterade att det ska inte vara havre till den, för två nävar räckte om man red för nära fodring. Däremot tålde hon upptill ½ kg krafft grund, men inte mer.

Med det jag nyss berättat i åtanke, samt "en hel släkt som var intermittent knäppa" så skulle det varit VÄLDIGT intressant att veta om mor, bror och dotter hade varit "knäppa i huvudet" på en havrefri diet med. Vi talar kallblodstravare, så gissningsvis var det rätt mycket havre i foderstaten. Skulle också vara intressant att veta om de där gångerna när det slog slint var nära inpå havrefodring, och de gångerna som var bra var långt från havrefodring...

JAG gissar såhär utan bevis på att samtliga faktiskt åtminstone blev sämre av havre, att det var något genetiskt.

Har aldrig mött en häst förutom henne som reagerat. Tom fullbloden kunde man proppa havre i utan att de förlorade förståndet. Fast jag valde hellre korn i ärlighetens namn ändå. Men inte för de "inte tålde havre".

Kl igen

som sagt, i min erf och som jag tolkat TS som är rätt rutinerad ang. häst om jag tolkat hennes profil rätt sen tidigare, så handlar det ju inte om ngt sånt öht,att hästarna skulle vara så pigga att man inte "vågar" prova havren/ än mindre inbillar sig, utan hästar med stabilt temperament om än pigga/heta och friska osv, som sen i samband med havre uppvisar ngt osedvanligt beteende som man tycker sig kunna härleda till havre även i liten mängd och upprepade försök som redovisat sen tidigare....

alexandra: jag tror inte på ngt genetiskt öht faktiskt. Hästar är inte genetiskt anpassade för att äta havre eller annat kraftfoder öht i sig. så det tror jag du kan glömma utifrån hur faktiskt få fall i sammanhanget det är som enligt rapport reagerar på havre, utan att ngra studier lyckas hitta ngn linje.
det enda jag kan tänka mig isåfall är att du hade en häst med gener åt det mindre positiva i sig, som samtidigt i sammanhanget råkade vara känslig med havre. om den var så snäll i övrigt.

Senast ändrad:

alexandra: jag tror inte på ngt genetiskt öht faktiskt. Hästar är inte genetiskt anpassade för att äta havre eller annat kraftfoder öht i sig. så det tror jag du kan glömma utifrån hur faktiskt få fall i sammanhanget det är som enligt rapport reagerar på havre, utan att ngra studier lyckas hitta ngn linje.
det enda jag kan tänka mig isåfall är att du hade en häst med gener åt det mindre positiva i sig, som samtidigt i sammanhanget råkade vara känslig med havre. om den var så snäll i övrigt.

Jag tror inte på något genetiskt i stort, även om det givetvis inte är omöjligt så borde de hittat den genen som sagt. Kan man tycka i alla fall. Men just i den "familjen" (mitt stos) så kan jag inte låta bli att fundera - men som sagt det är en långsökt spekulerande fundering. Som egentligen inte är "värd" mer än att det med att man förr inte hörde om lika många som inte tålde havre lika gärna kan bero på att man inte tänkte på havren som orsak på samma vis som idag. Delvis pga mindre foderutbud, delvis pga andra orsaker (där säkerligen frånvaron av internet var en). Det känns som förr accepterades "knäppa hästar" mer som att det är så de är mer än idag där man (vilket jag anser är positivt) funderar på anledningen. Är det utrustning, smärta, foder etc.

Ja som rubriken lyder. Kan en häst bli det? Min häst har sedan ca 1,5 v tillbaka fått 4 dl av Hippos havremüsli. Igår flög hon i luften med mig. Stegrade högt och slog nästan runt. Jag åkte i spånet, väldigt obehagligt :down: Jag linade henne därefter och hon galopperade som en tok runt, runt.

Idag samma sak igen :crazy: Hästen småstegrade i stallgången och drog sedan huvudet i dörrposten så hon fick ett sår på nosryggen. Tog därefter ner henne till ridhuset på lina. Återigen galopp som en tok runt, runt.

Jag tog bort müslin med omedelbar verkan, men hur lång tid tar det innan man märker någon verkan? Någon som har liknande erfarenhet? Det här är ju farligt.
Jag skulle tippa på en vecka 10 dagar typ

*KL*

Jag tror att det är stärkelsen som hon reagerar på. Melass används i müslin för att binda dammet. Hon reagerar väldigt starkt även när gräset är som mest kraft i och där har vi ju åter stärkelsen :meh:

Har iallafall plockat bort müslin så får vi se vilken effekt det ger.

Stärkelse i gräs??? Nä

Min ponny reagerar direkt. Äter hon havre på kvällen är hon helstissig nästa morgon, och det tar bortåt en vecka innan det går ur helt. Ingen av mina ponnyer har tålt havre, men den här reagerar starkast. Det har hänt flera gånger att stallägaren har råkat ge henne havre av misstag, i och med att alla andra hästar i stallet äter havre (stallägaren har hand om fodringarna), och nästa ridpass är vi mer i luften än på marken.

Min ponny var väldigt nervös när jag köpte henne, spänd och flög i luften för allt möjligt. Hon var stressad även hos förra ägaren så det var ingen reaktion på på ägarbytet.

Vi drog ner hennes havregiva men märkte ingen direkt skillnad. Sen tog vi av någon anledning bort havren helt och då blev hon betydligt lugnare. Vid nåt tillfälle fick hon ett par nävar havre och i samband med det gjorde hon lite knäppa saker typ drog iväg när jag ledde henne, helt oprovocerat. Så jag tror hon är en av dessa hästar som blir knäpp av havre. Och det finns ju ingen anledning att ge havre om hästen inte mår bra av det. Nu är hon lugn och havrefri, men kan bli lite liknande stressad av kyla.

*KL*
Hästen var sig själv igen efter att ha uteslutit müsli. Tog bara några dagar. Jag tror att det kan ha varit en sida av det hela med müslin, d v s en del som fick bägaren att rinna över. Det var mycket för henne i stort där, miljö- och foderombyte, mindre utevistelse i mindre hagar o s v, o s v.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka