Gah, hur gör jag nu med syskon?

Mitten

Trådstartare
Ja, suck. Jag vet att svaret på den här frågan är att det bara är 'jag som kan bestämma'... men det är svårt!

Jag försökte bli gravid i många år, utan att lyckas. När jag och min sambo slutligen skulle söka hjälp så lyckades vi plötsligt på naturlig väg! Hon kom en månad efter att jag fyllt 31. Nu är hon 4 månader och frågan om preventivmedel kom upp ... vi vill ju nog ha ett syskon, men BM tyckte att jag skulle vänta minst 3 år beroende på att jag fick en sådan svår foglossning med min första. Så för min skull borde jag vänta. Samtidigt vet jag ju inte HUR många år vi måste försöka, tänk om det tar 3-4-5 år från när vi börjar försöka igen? Min kropp är dålig på att ta hormoner (p-piller etc). Så frågan är, ska man skippa att ens bry sig om preventivmedel och händer det så händer det ... ? OM jag skulle bli gravid på en gång skulle jag nog bli glad :o Men min kropp skulle nog bli lessen. Sambon vill ju ha en till och han är inne på 'händer det så händer det'-spåret. Och ska vi ha en till vill jag ju inte bli för gammal, så att säga ...

Någon här som hat det svårt med ettan och tvåan var 'enkel'? Eller haft svårt med båda?

Hjälp vad klurigt :crazy: Min cykel har sparkat igång igen så någon slags plan måste jag ju ha!

Sv: Gah, hur gör jag nu med syskon?

Bra fråga! Jag har liknande funderingar.
Jag åt först p-piller och sedan mini-piller då jag tyckte att hormonpåverkan från p-pillerna, men även mini-pillerna blev för stor.
Vi bestämde oss för att försöka få barn och jag slutade med mini-piller. Det tog drygt 1,5 år innan jag blev gravid. Jag tyckte inte att min menscykel var normal förrän precis innan jag blev gravid.
Alltså använder jag inga hormonpreparat längre utan kopparspiral. eller rättare sagt den är ute nu. Sen ska man lyckas pricka rätt också, eftersom det inte är lika ofta man får till det nu som innan första barnet kom. Jag får väl återkomma med rapport om hur lång tid det tog...
Förstår att foglossningen spelar in, men fick du mycket behandling för den under graviditeten? Känner du av den ännu?
Kan du kolla alternativa behandlingar, vet ju inte om du provat dessa typ kiropraktor, sjukgymnastik, akupunktur???
Står du ut en graviditet till nu, om det skulle göra lika ont? Eller behöver du tid för att glömma smärtan?

Lycka till hur du än väljer!/Alanis

Låter inte 3 år våldsamt länge?

Om du är 31 nu, ska vänta i 3 år och sedan kanske försöka i 3 år, då är minimitten 6 och du är 37.

Jag hade nog kört på "händer det så händer det" men kanske inte kört på under ägglossningen det närmsta året för att kroppen ska hinna läka.

Har det varit svårt att "göra" ettan så skulle jag skippa preventivmedel efter det om det finns en önskan om syskon.
Oavsett foglossningsbesvär.

Jag har fått uppfattningen om att det kan gå betydligt snabbare med tillverkningen av "tvåan" efter att man har fått ett barn, det är som att kroppen ställt in sig för sin uppgift.:D

Det finns dock sällan några generella svar, vet du varför det tog tid att "göra" ettan? Har det med ägglossningen att göra har jag hört om flera som lyckats efter behandling av "Pergotime" (stavning?).

Lycka till med tillverkningen!

Åh minimitten vad gulligt :love:

Jo jag tycker också det är himla länge, vill ju hellre ha tätt när jag ändå hunnit bli 31 liksom ...

Alanis; jag provade akupunktur och sådant, men gympa fick jag förbud mot för att fogarna var redan för illa däran. Jag gick på kryckor från v 15 typ... sista 4 månaderna var jag sjukskriven, en BRA dag kunde jag ta mig ut och hämta posten,. Kunde aldrig sova mer än en timme i sträck. Så det var ett riktigt h*lvete, men jag skulle lätt göra om det för att få en sån ljuvlig bebis som jag har nu :love: Grejen var ju att bebisen blev lite lidande också, när jag hade så ont blev det problem med näringsflödet och hon vägde bara 2350 g vid födseln - men var helt frisk i övrigt.

Sar; jag körde med ÄL-test det sista året, och den verkade det inte vara något fel på heller. Testade faktiskt tabletter 2 gånger ganska tidigt under försöken (efter ca ett år), men inget hände då. När jag väl BLEV gravid hade vi dock haft sex 5 dagar innan ÄL och ändå tog det sig :angel: Naturen är bra skum ;)

Jag börjar faktiskt vara inne på händer det så händer det också ...

Som andra skriver är det svårt att råda. Vi försökte i ett år att bli med barn innan ettan blev till. Hon blev dock till samma cykel som jag gjorde en äggledarspolning som i och för sig inte visade på några fel (kontraströntgen visade inte på några förträngningar) men fler har vittnat om att de blivit gravida ändå efter det ”ingreppet”. Huruvida det var så för mig eller om bara slumpen spelade in går det ju såklart aldrig att få svar på.

Jag har som du funderat på hur man gör för barn nr 2 och eftersom det trots allt tog så lång tid så struntade vi i allt vad preventivmedel heter när jag ammade (ammade till 9 månader och mensen kom efter 6 månader). Sen började vi faktiskt skydda oss eftersom vi är bjudna på en resa över detta nyåret, men för en månad sen tyckte vi att vi var på säkra sidan vad gäller resan så vi skyddade oss inte i en cykel och nu är jag faktiskt gravid! På första försöket alltså!!! Tänk så olika det kan vara!

Även jag har haft foglossning - måttlig under graviditet, men fortsatt lika men sen minskande i över 1 år efter, känner fortfarande av fogarna då och då så här 1,5 år efter! Det råd jag hört (från sjukgymnast) är att man helst ska vara besvärsfri i ca 6 månader innan man blir gravid igen.

Nu vet ju inte jag hur du levde ditt liv under förra graviditeten men jag vet att vissa av mina fogbesvär troligtvis aldrig hade uppkommit om jag tagit det lugnare och inte utfört sånt som frestar på fogarna. Så jag resonerar denna gång att ta det extremt försiktigt (jobbigast var att ha ont efter när man har bebis att ta hand om tyckte jag).

Jag tycker ni kan strunta i att skydda er och att du, om du blir gravid, är mycket försiktig.

Lycka till!

Jag har haft ganska ordentlig foglossning under mina tre graviditeter, värst med den tredje. Det är drygt 3 år mellan ettan och trean.
Min "trea" är nu 3 år och mina fogar har inte läkt ihop ännu, enligt sjukgymnasten.

Men det jag ville komma till var att INGEN någonsin har avrått mig från fler graviditeter - oavsett hur tätt - pga foglossningen.
Jag tycker att du ska gå till en annan barnmorska för en second opinion...

Du är inte lastgammal, så det är kanske ingen katastrof om det dröjer några år till innan nästa graviditet, men skulle det strula igen så rinner tiden iväg ganska snabbt...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar