Gaffelbensskada?

Amiborshi

Trådstartare
Förra fredagen ringde min stallägare och sa att min häst var halt när medryttaren var på banan, och när jag kom ut och tog in henne från hagen (de hade ställt ut henne) kunde hon knappt vända runt mig och var jättehalt på ena bak. Hon fick stå i box på natten (står på lösdrift annars) och vara ute på dagen och gick med henne korta turer, hon markerade knappt alls i skritten bara några dagar efter, men traven nästan den samma. Veterinären kom ut på tisdagen, han trodde att hon har fått en gaffelbensskada och sa att vi ska åka in till kliniken, och tills dess ska hon bara stå i boxen. Vi ska till kliniken denna tisdag.
Jag undrar om någon haft en häst med gaffelbensskada och om de läkt och hur hästen nu går att använda. Om de är vanligt att de döms ut osv.
Jag vill inte behöva ta bort min häst, men är hon inte ridbar efter önskar jag använda henne som avelssto men vet ej om de är en möjlighet heller? Aldrig stött på den här skadan förut.

Tacksam för svar

Sv: Gaffelbensskada?

Det beror helt på hur illa skadan är och hur bra den läker, hur stor användbarhet man kan få efteråt.

Min häst hade en svullnad på gaffelbandet som åring och är fullt återställd, reds in normalt och tävlar numera som 7-åring hoppning och FT utan problem. Omöjligt att svara på hur din häst kommer att bli. Avel borde säkert kunna gå oavsett om den blir ridbar eller inte, för det läker ju ihop även om det inte håller för ridning.

Menar du gaffelband eller griffelben? Finns inget som heter gaffelben!

Väldigt olika prognos på dessa skadorna...

Jag stod i ett stall tillsammans med en häst med gaffelbandskada. Tyvärr blev det så illa att hästen inte finns kvar i livet idag... Hört en hel del lyckliga slut på den skadan också. Som sagt, väldigt olika prognos på dessa skador.

Hej! Min häst drabbades av kotledsluxation efter en felbedömning av en veterinär julen -07. Det är en mycket ovanlig diagnos eftersom de flesta avlivar sitt djur efter en sån skada. Men jag tänkte bara säga till dig detta: Alla veterinärer utom 2 på Ultuna tyckte jag skulle avliva. Min arab är dock ohalt nu, även om han är "gårdshäst" förstås. Men man måste se lite mer värde i en häst än bara pengarna. ENKELT: Gillar man sin häst, ge den en chans. 3 månader i gips, ett otal turer till Ultuna för gipsbyte och ultraljud och totalt 7 månaders boxvila. På det en jobbig period för att börja belasta leden igen, med promenader på 10 meter sen upp till 20 minuter innan vi vågade släppa i hage igen. MEN VI KLARADE DET! Mycket tack vare en relativt ny veterinär som trodde på oss. OCH: jag har min kompis kvar hos mig, han är en glad förtidspensionär. :)

Jag ser ett värde i honom trots att han är valack. Han är 15 år idag. Har man ekonomiska förutsättningar kan en häst få en ny mening för än människa. Min arab var en "bruksarab" som älskade mycket jobb. Nu älskar han allt som han älskade förut, men vi jobbar inte längre. Konster tränar vi dock fortfarande! :) Jag bor på landet med eget stall, så jag har förutsättningarna rent ekonomiskt. Ett uppstallningsstall med ex.vis Sthlms priser kan ju vara svårt. Men tänkt dig för noga, en häst har betydligt fler värden än sitt bruksvärde. Lycka till, och hoppas det går bra hos veterinären!

Det finns inget som heter gaffelben. Det finns ett gaffel band och ett griffel ben, de är två helt skilda saker. Gaffelbandet är en sena, och en sån skada kan vara komplicerad att få att läka. Griffelbenet är ett ben som inte är bärande på hästen och ett griffelbens brott är det många gånger mkt god och okomplicerad prognos på, lite beroende på vart brottet sitter, men en mkt kortare konvalecens oavsett och hästen blir oftast helt återställd.
Du kan inte spekulera i vad det är om du inte fått hästen undersökt på klinik. In och utred bums.

Vad är en kot ledsfluxation och vad har det att göra med en gaffelbands skada? Bara hört talas om KNÄ ledsfuxation tidigare.

Hej! En kotledsluxation betyder helt enkelt att kotleden gått "ur led". Det är få som sparar de hästarna, då det är lång och tuff konvalescens. Den skadan har inget med den skadan som den som startat tråden nämner. Men det jag menade med mitt inlägg är att man inte ska ge upp och avliva hästen för en skada om man VERKLIGEN gillar sin häst. Man kan få till en bra gemenskap utan ridning och ha jättekul tillsammans ändå. Men detta är ju under förutsättning att en veterinär bedömt hästens möjlighet till ett smärtfritt liv, förstås. Jag hade en arbetsnarkoman till häst, en arab som älskade att jobba. Nu är han en 100% kelgris istället, som älskar att bli ompysslad. Hästen kan vänja sig vid "ett nytt liv" och man kan få många bra år tillsammans. Och har man ett sto finns ju avelsmöjligheten om skadan tillåter. Tack för ordet! :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka