Gaffelbandsskada

SkorpSmulan

Trådstartare
Min häst har troligtvis en gaffelbandsskada. Veterinären var ut nu för ett tag sen. Hon pratade även om griffelbenen men tyckte inte att det verkade som att det var något fel på dom men det kan ju vara svårt att veta utan röntgen eller ultraljud förstås.

Nåja, min fråga är nu. Hur gör jag på bästa sätt för att hästen ska bli bra. Vet rekomenderade promenader i 6-8 veckor och bandage dygnet runt, bara lufta benen/byta bandage morgon och kväll.
Ska gå i hage som vanligt.
Jag vill veta av er riktiga hästmänniskor med erfarenhet av detta, in i minsta detalj ;) hur jag ska göra. Jag litar inte riktigt på våra distriktvet. Tyvärr.. :crazy:
Promena på hårt eller mjukt?
Vilka slags lindor och underlägg?
Back on track?
Kyla?
Han har även fått Han har fått en spruta ronyxin (tror jag det står) och ska ha metacam i 5 dagar till att börja med.

Sv: Gaffelbandsskada

Hej
Det lättaste sättet att bli säker på ovan nämda skador ärr att åka till klinik och röntga.

Lycka till..

Ute dygnet runt i 4-5 månader, absolut ingen sandhage utan hård fast hage, ju större desto bättre. Att släppa honom på stort sommarbete är perfekt då har du en frisk kompis till hösten.
Ska man ha honom i vanlig "stallhage" med stall på natten så krävs det lite promenader på asfalt för att hålla igång cirkulationen.
Kyl 20 minuter efter ansträgning så ofta du kan.
DMSO är bra att h apå om man stå rut med lukten. Laser har bra effekt.

Ha ha :D Då får vi flytta till skåne då. Här uppe blir det inte bete förrän i juli, tidigast juni. :(
Men jag hade tänkt kasta ut dom dygnet runt i maj förhoppningsvis i sommarhagen fast på en liten mindre plätt (har stor sommarhage) så det kan växa i alla fall.
Vi har tyvärr bara en liten hage nu som troligtvis kommer att bli väldigt lerig inom en snar framtid.. Det är inte alls bra va? :(
Menar du då att man inte ska rida eller köra eller nånting på 4-5 månader då? Bara promenera?
Vad är DMSO?
Hade tänkt ringa ut ET efter han fått sin metacam kur.

Min ponny hade en gaffelbandsskada, då promenerade/skrittade barbacka på henne i nästan sex månader på hårt underlag, lindade med BoT, och hade laser ett par gånger.

Senast ändrad:

Måste bara säja att jag inte skrattade åt dig. utan åt eländet till snö vi har här uppe. Är väldigt avundsjuk på eran långa betes period.
Vad är DMSO?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 532
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 837
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Har en häst på 20 år som var diffust halt under längre tid, har inte blivit riden på länge pga dessa problem utan endast...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Emmsan88
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
7 087
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare