gaffelbandsskada!!

M

mupp

´hejhej!
Jag har varit medryttare nu på en häst i några månader, och nu ska jag köpa honom. jag vte att han har gaffelbandsskada, men jag undrar för det fösta, han är 17 år och han har alltidhaft gaffelbandsskada och han har aldrig varit halt även fast hon har ridit hårt, kan man rida hästen lika hårt eller bör man ta det lungnare ? hur många dagar i veckan kan man rida? kan man rida dressyrlektion 2 dagar/vecka ?
2. ägaren nu säger att dte är farligt för han att ha benskydd/lindor för han har gaffelbandsskada och att det inte är någon bra vana, hon jämför det med när människor har knäskydd, är det sant?
tack så mycket /anna!!:)
 
Sv: gaffelbandsskada!!

Min häst har samma skada men han är 6 år. Men han fick det för ca 2 år sen. Och jag fick han förra året i Juli. Skrittade bara nån gång i veckan kortare stund under hösten o sen under vinter fick han stå. O sen i våras började jag sätta i gång honom o såg vad han klarade av o det gick hur bra som helst inte ett enda tecken. Inte en haltning eller nått. Och i sommras var vi på ridläger i 10 dar o där var det 2 lektions pass om dan o inga problem över huvud taget. Hoppade även. Han kunde" inte hoppa då så det var första gången han/vi hoppade så har bara hoppat 50 men men.:) Så träning ska nog inte vara några problem själv rider jag i stort sett varje dag men han brukar ha en vilodag i veckan, men när fick han skadan?, fick han den nyligen ska man nog vara lite försiktig... Jag har benskydd på ibland hade det när vi började hoppa som stöd. Men nu har jag det bara "när jag har lust". Men som sagt har man skydd bara ibland tex när du ska göra "nått speciellt". Lycka till:bump:
 
Sv: gaffelbandsskada!!

Hejsan!
Vi fick en gaffelbandskada på vår häst i våras (maj?) och han är återställd nu, vi har dock inte börjat belasta honom ordentligt än. Det är en travare och han har gjort cirka två snabbjobb nu efter skadan, och de har iaf sett bra ut. Men han fick vila, skrittades hela sommaren, å sen under hösten har han sakta satts igång. Han har behandlats med laser ett tretal gånger för att påskynda läkningen i skadan.
Varför skulle man inte få använda benskydd? Som på travarna är man ju tvungen att ha benskydd om de "är på sig". Förstår inte varför det skulle vara skadligt?
 
Sv: gaffelbandsskada!!

Mitt varmblod fick en gaffelbandsskada för några år sedan. Han visade dock aldrig någon riktig hälta utan var bara varm och svullen. Efter antiinflammatorisk behandling och två månaders vila på bete gjorde vi en ultraljudsundersökning som visade att skadan var läkt. Men han kommer alltid att vara lite tjock på stället där skadan satt pga ärrvävnad. Tyvärr var han utlånad på foder när skadan upptäcktes och i stallet där han stod negligerade de skadan med att " det är ju en gammal travare och de har ju alltid skador så rid du på bara, han haltar ju inte" Vad själv utomlands vid tillfället och blev så förbannad när jag fick veta det... benet var varmt och svullet och han hade då ridits i en månad med skadan...
Jag vet inte hur skadan uppstått men jag har alltid haft skydd på honom när jag hoppat eller suttit i paddock och ridit. Men aldrig när vi är ute i skogen vilket vi är för det mesta. Men när jag köpte honom (gick på travet då och hade skadat ett framben tidigare) hade han alltid benskydd fram, även i hagen. Jag blev då (17 år sedan)tillsagd av veterinär när vi besiktigde honom att inte ha det då det skulle försvaga benen. Så därför använder jag det bara när jag vill vara på säkra sidan...
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp