Gaffelbandsskada

ankic

Trådstartare
Var på återbesök i dag , vi var inne på klinik för 3 veckor sedan , Killen blev behandlad m. cortison i knä och kota hö.fram .
Han har även ätit metacam i 12 dagar , blivit ledd ca 20 min/dag.
I dag konstaterades att det inte var där han var skadad ,utan att det var gaffelbandet . Han blev sprutad och ska äta quadrisol . Återbesök på 3veckor , gå i liten hage tills dess.

Vill nu veta allt om skador på gaffelbandet , så snälla om du har tid skriv någon rad

Sv: Gaffelbandsskada

gaffelbandskador brukar ju vara svårläkta.. har ett sto som åkte på en skada där för några år sen.. boxvila i nästan ett halvår o sjukhage.. sen visa hon ingen hälta så skulle hon sättas igång så blev hon halt igen.. fick vila o sen när hon skulle sättas igång blev hon halt igen.. sen blev hon triangelmärkt o vi betäckte henne.. när hon då fått vilat i 2 år o vi skulle testa o se om det gick o sätta igång henne igen.. så gick det bra.. o vi har kunnat träna henne som vanligt igen.. men det tog väääldigt lång tid

Vet faktiskt inte var skadan sitter eller i hur stor omfattning den är.
Vi märkte bara att han var oren vä.fram i höger varv i trav , därav åkte vi in till klinik . Han har aldrig varit varm ,svullen eller haft puls .
Vad är de vanligaste symtomen på gaffelblads skador?

Så det är en sådan dålig diagnos , våran häst är ingen som skulle klara att stå så länge utan att få göra ngt :cry: :cry: :cry:

Mitt avelssto har haft lindrig gaffelbandsskada. Hon anses vara friskförklarad efter det och rids fortfarande. Har inte märkt någon svullnad eller värme efter läkningen som tog ett halvår. Veterinären sa att hon säkert skulle kunna starta ft igen, vilket hon också gjort.

Skadan på mitt sto satt mitt på gaffelbandet tror jag.

ankic skrev:
Vi märkte bara att han var oren vä.fram i höger varv i trav , därav åkte vi in till klinik . Han har aldrig varit varm ,svullen eller haft puls .
Vad är de vanligaste symtomen på gaffelblads skador?

Mitt sto började krångla vid ridning och vägra på hinder. I samband med detta upptäckte jag en liten svullnad på insidan av vä framben under knät. Hon började avlasta det och stod som en fånghäst med framfötterna framför sig. Haltade gjorde hon inte.
Har för mig att veterinären sa att det var vanligt att de inte haltade.

ankic skrev:
Så det är en sådan dålig diagnos , våran häst är ingen som skulle klara att stå så länge utan att få göra ngt :cry: :cry: :cry:
det behöver ju inte bara det! man får tänka posetivt!! mitt sto är inte heller den som kan stå.. hon höll på o riva stallet.. o dom som ledde henne ut o in från hagen sa att hon va helt j*la galen.. va nästan bara jag som kunde leda henne.. sen tröttna vi på det.. det gick inte.. så hon fick gå ut med dom andra hästarna o gå i en väldigt kuperad hage.. o det funkade ju bra.. dessutom e hon ju bra nu.. så du får hoppas på det bästa.. den skadan din häst kanske inte e lika som min häst hade.. hon hade sträckt gaffelbanden o fått en inflamation tror jag det var

Gaffelbandet är en viktig stötdämpande mekanism som börjar innanför böjsenorna från skenbenet under framknät. Vid kotsenbenen delar bandet sig i två grenar som går på kotans insida/utsida och fäster på framsidan av kronleden.

Gaffelbandets elasticitet bromsar upp kraften när benet tar mark och fungerar som stötdämpare och hindrar att hästen trampar igenom kotan. Det som händer vid skada är att bandet blir överstäckt så att blödning uppstår mellan sentrådarna och/eller trådar går av.

Prognosen vid skada beror på var på gaffelbandet skadan sitter (fästet, "kroppen", grenarna), hur allvarlig skadan är, hästens ålder och allmänna förutsättningar och vilken typ av arbete som hästen ska tillbaka till. Kontrollerad motion är viktig vid alla ligament- och senskador eftersom det annars lätt uppstår ärrvävnad som gör bandet stumt och skört. "Traditionell" behandling är vila och skrittmotion, man behandlar ibland med olika preparat, laser och ultraljud.

Det tar tid att läka den här typen av skador, 3-6 månader för en lindrig skada. Viktigt med sakta ökande belastning enligt din veterinärs ordination. Det förekommer att skadan går upp igen när hästen sätts igång. Men många hästar blir helt bra. Hur prognosen ser ut i ert fall kan du säkert få svar på från din veterinär.

Lycka till!

Följdfråga: När ni fått diagnosen :Skada på gaffelbandet ,hur konstaterade Veterinären att det var gaffelbandet?

Svullen och öm vid tryck på gaffelbandsfästet.
jo och så lite ultraljud såklart =)

Känner mig lite bitter att dom sprutade med kortison ,det är ju inte säkert att skadan sitter där . Eftersom dom inte fick släckt hältan med bedövning och inget ultraljud togs .
Han är varken svullen eller varm , men dock oren i hö.varv .
Jag vill inte misstro Vet. men tycker inte om att han blir sprutad i lederna om det inte behövs .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 746
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 258
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 224
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka