Gaffelbands skada

S

Sharp__

Hur hårt kan man rida med en fd. travare som haft gaffelbands skada, både fram och bak. Har för mig att han även är opererad. Detta är nu flera år sedan och det har ju läkt. Och finns det nått speciellt man kan göra för att förebygga och stärka benen? :)
 
Sv: Gaffelbands skada

Har själv aktiva travare, som haft gaffelbandsskador. De tävlar fortfarande och fungerar utmärkt.
Jag använder back on track på dem.
 
Sv: Gaffelbands skada

Okej (; då vet jag. Fast han kunde inte gå på travet nå mer.
 
Sv: Gaffelbands skada

Jag har en travare med medfödd gaffelbandskada. Han har gått på travet och fungerat finfint men kan ibland ha fått hälta vid överansträngning. Jag köpte honom för lite mer än ett år sedan och han skulle bara användastill promenadridning, för att de sa att han inte höll för tävlingar osv. Jag har kört normalt med honom men inte tävlat eller nåt. Skogsridning med lätt dressyr ibland och det har hänt tre gånger att han har blivit hoppad 40 cm:p Men det finns ingenting som tyder på att han besväras av det. Han har inte haft hälta eller fått galla eller någonting under den tiden han har varit hos mig. Om det är så att en galla uppstår på honom, speciellt då när han blir stel på vintern när dom står uppstallade på natten, så lägger jag bara på en vanlig padd och en linda.

Jag vet ju inte hur allvarlig den hästens skada , som du pratar om, har varit men jag tror du kan köra promenadridning med honom. inte överansträngd konditionsträning kanske utan normalt liksom. Inte tävla kanske. Och som jag har fattat det så sliter dressyr på bakben och hoppning på framben så det kanske man inte kan göra förmycket och i hög grad heller.
 
Sv: Gaffelbands skada

Det skulle inte min ena märr heller... Henne fick jag då hon va två år, för de skulle slåihjäl henne:eek:
Hon har startat och vunnit lopp sedan dess.
Min vet sa på senaste ultraljudet att en sådan skada som läkt ut ordentligt, blir så stark i sig själv att den inte går upp igen. Nu har hon iof blivit skadad i samma ben igen, (böjsenan) så nu letar vi en bidragande orsak till varför det återkommer i just det benet.
Jag skulle tro att en sådan häst som din borde hålla för normal ridning. Men det är jag ju inte rätt person att avgöra här. Hör med din vet vad de har att säga om just din häst.
 
Sv: Gaffelbands skada

Okej (: Oj, det var ju otur ;/
Ja, hans ägare säger att han håller för ridning, men då vet jag inte hur mkt han menar. För han sa bara att han kunde inte gå på travet nå mer, och höll inte för det dom måste tränas :crazy:
 
Sv: Gaffelbands skada

Travare tränas ju nästan alltid i högre tempon än vad man normalt rider i, och det frestar ju på mera på hästen. Sen när man startar el tränar på banan är det mera fart och mera slitage.
Normal ridning, och då menar jag rida i skogen och rida lite dressyr och ev lite hoppning på lägre nivå brukar en sådan häst klara.
Jag skulle vara lite mera noga att se till att den är mjuk i kroppen och bandagera benen över natten (gärna med BoT)
Sen kan man ju inte sitta och vara nervös över om de håller eller inte, även den friskaste häst kan ju få en liknande skada, och före första skadan sitter man ju inte och oroar sig för om man rider för hårt el inte.
Om du rider på normalt så märker du säkert om det blir för hårt el inte. Ju mera du känner hästen, desto mera lär du känna igen den hur den mår.
 
Sv: Gaffelbands skada

Okej :) men var var det dära bot och back on track du snackade om? :) :) :)
 
Sv: Gaffelbands skada

Okej ;) Du har travare elr? Startar du nått? :smirk:
 
Sv: Gaffelbands skada

Ja, jag har travare, både varmblod och ponny :love: som startar.

Hoppas att det går bra med din, och jag kan verkligen rekomendera BoT... Det är ganska dyra, men de håller hur länge som helst.
 
Sv: Gaffelbands skada

Okej ;) Vad roligt! Vars bor du? :) Hur länge har du haft trav hästar? :)
 
Sv: Gaffelbands skada

Jag bor straxt utanför Lindesberg. Har hållit på med trav i ca:15 år och före det så va det ridhästar för hela slanten...
 
Sv: Gaffelbands skada

Aha ;D vad fick dig att byta från ridhäst till travhäst? ;)
 
Sv: Gaffelbands skada

Tycker att travet ger mig mera + att mina kunskaper från alla år med ridhästarna kan komma väl till pass. Jag rider många av våra travare precis som ridhästarna, och det funkar fint.

En häst kostar lika mkt att föda oavsett vad man har den till, men på travet kan man tjäna en slant oxå, om man har lite tur.
 
Sv: Gaffelbands skada

Jo det är ju sant ;) Ja, pappa har haft travhästar förut, länge. Men sen slutade han, för kanske 15 år sedan :mad: :cry:
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 548
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp