Gaffelbandfäste

Wacero

Trådstartare
Vill veta hur man går till väga vid en skada på gaffelbandsfästet. Akut halt vid två tillfällen i början av januari.Däremellan och efter ohalt. Svullen och öm på kotan.Går själv i hagen med lindat ben. Vilar. Blir inte bättre med svullnaden och ömheten. Veterinärbesök 25/2. Röntgen och ultraljud ,gaffelbandsskadan bekräftad. Vila i hage och återbesök nu på fredag 8/4.
Ska byta stall och undrar om det är dumt att göra det nu eftersom det troligtvis blir lite spring ibörjan. Kommer att gå själv i hagen. Svullnaden har gått ner lite men är lite stel och knackig ibland,även om han inte direkt haltar.Han leds ca en kvart nästan varje dag.Hagvistelse minst 12 timmar/dag.
Att det tar tid förstår jag och jag har inte bråttom men vill ju inte ställa till skadan med att flytta honom. dela med er av era erfarenheter med gaffelbandsskador!

Sv: Gaffelbandfäste

Boxvila 4 månader läkte min hästs gaffelbandssvullnad ut på. Aldrig fått återfall. Jag tror inte att gå i vanlig hage är rätt behandlingsmetod, min gick i en liten sjukhage som en större box och stod inne på natten. Det tar väldigt lång tid att läka och är viktigt att de inte springer runt en massa.

Om det går skulle jag undvika flytt nu om den innebär spring.

Min skadade övre gaffelbandsfästena BF (hö värre än vänster som det var pyttelite på bara) juni -09. Fick först stå i liten boxhage (typ 5*5 meter), och skritt X min vid hand/dag. (Tillägg: Han hadekunnat få gå i stor hage om han hade hållit sig till bara skritt, men det är inte 'en sån sort' så det var aldrig ett alternativ för just honom, han skulle busa och bralla för mycket)

Tyvä'rr gjorde han några enstaka skutt i boxhagen, och det visade sig vara olyckligt, för på UL nummer två var det värre skadat på vänster, det som tidigare varit en väldigt lindrig hade blivit en måttlig).

Så han åkte in på box, och stod på boxvila med succesivt utökade (drogade efter ett tag..) promenader vid hand. Stod på box juli - november.

Sen fick han komma ut i liten hage, sen lite större osv. Var ute i normalstor hage med kompis igen i slutet av december -09.

Så jag skulle inte chansa, även om det ju är väldigt olika och individuellt både hur mycket ev spring och skutt det blir, och även hur bra skadan 'tål' det. Min gjorde dessvärre några 'hopp och skutt' under promenaderna med, mer mot slutet av konv - men dessa drog i alla fall inte upp det igen.

Dock, när han fick komma ut i hage igen, alltså redan när han gick i liten sjukhage. Så det tog en dryg månad innan han slutade reagera litegrann på det genom att bli fylld över gaffelbandsfästena.

Eftersom hästen inte fixar att stå inne utan att rulla sig och sprattla runt helt okontrollerat passar det bättre att han får gå ute. Då är han lugn som en filbunke och trivs bäst med att ha huvudet nere i höet eller stå och lata sig. Tror inte att det har blivit många trav/galoppsteg under denna tiden som skadad.

Min stod inte heller inne eftersom det inte är förenligt med god djurhållning tycker jag. Därav sjukhage ute. Men min hade garanterat kutat runt om det hade gått (gick inte heller att promenera dagligen) så hagen fick vara max 5x5 m.
Till och från stallet, ca 50 m var den promenad som gick att göra utan att riskera att tappa hästen (yster 1-åring).

Kanske inte var menat åt mig, men kunde liksom inte låta bli att ta åt mig.

På vilket sätt är det inte förenligt med god djurhållning att ha en konvalescent inne på box om det krävs att den är lugn, och inte är det i boxhage ute?

Jag tycker inte att det är snällt mot en häst att stå inne 24 h/dygn. De behöver komma ut och få frisk luft och lite visuell stimulans. Att ställa en häst på total boxvila inomhus skulle jag endast göra om den typ var tvungen att hänga i en sele och man inte kunde ta ut den, om den pallade det mentalt, annars skulle jag avliva hästen om den inte kunde det.

Jag kan inte tala för någon annans hästar men mina skulle iaf vara betydligt lugnare ute i en sjukhage där de såg andra hästar och fick frisk luft än inne hela dagarna medan de andra var ute. Tror garanterat att min ena 3-åring skulle hoppa ut över boxkanten hellre faktiskt.

Nej, inte känner man sig snäll inte - håller jag helt med om.

Dock, så Lillen och en till jag hade tidigare (arabvalacken), de var som små söta lamm på boxvila. Snälla, lugna och vid gott mod (dvs blev inte deprimerade eller stressade eller liknande av boxvila) även om de garanterat hellre skulle varit ute. Men i boxhage/sjukruta, så de kunde helt enkelt inte hålla sig i skinnet. För det mesta gick det bra, men sen kokade det över och blev bus och brall. Samma yta inomhus och lugnt och fint.

Så i de fall när bus och brall verkligen kan förstöra hela läkningen, och avsaknad av bus och brall är viktigt för läkningen, då fick de stå på box.

För mig är det inte dålig djurhållning. Att däremot t ex ha en som blir stressad, upprörd, härjar eller vantrivs på boxvila - det är det. Men att i Lillens fall t ex avliva en fyraåring, trots god prognos, 'bara' för att bespara honom 4 - 5 månader på boxvila, när han hanterar boxvila utmärkt väl - det förespeglade mig inte alls, och skulle inte ens förespegla mig i ett liknande ev framtida scenario.

Även om man känner sig som en lus-matte när man måste ha dem på boxvila. Men jag skulle känna mig som en ännu värre lus-matte om jag avlivat honom för att han skulle slippa stå på boxvila.

Visst kan det vara dålig djurhållning att ha dem på boxvila i 4 månader - om hästen vantrivs med det. Men jag ser inte det dåliga att ha en konv på boxvila i 4 månader om det är på box den är lugnast och den är just lugn och tillfreds där i sin box.

Nej, men som jag sade, jag kan inte svara för andras hästar :)

För mina skulle det vara 4 plågsamma månader med hästar som tuggade på väggarna eller bankade i dörren med hovar/knän och som vantrivdes något fruktansvärt. Det går ju bra att ha dem inne 'normalt' men de skulle förmodligen lacka ur rejält om de aldrig fick gå ut och blev lämnade inne varje dag när de andra gick ut.

Då förstår jag, tog det som mer generellt. Men den kategorin hästar skulle jag heller aldrig ha inne på lång boxvila. Utan då skulle det få bära eller brista ute.

Nu ska jag ge tillbaka tråden till TS =)

Har man så dålig luft i stallet att de måste ut för att få "frisk luft" ska man nog se över stallmiljön. ;)

Det var KL va? =)

(Jag har kallstall och samma luft inne som ute, det var Mitrolle som skrev som friskluft.).

Om det var en pik till mig för att jag utryckte mig på det viset så kan jag meddela att vi har bra luft i vårt stall. Men jag tycker inte hästen ska behöva stå inne för det.

Ingen pik, jag håller med om att hästen kanske har roligare ute. Eller blir stressad av att "se men inte röra". En del är lugnare om de får stå kvar inne.
Tyckte bara ordvalen frisk luft kändes lite lustig, och en del här kanske tror att man måste släppa ut av den anledningen.

Hade en häst för många år sedan som skadade övre gaffelbandsfästet ordentligt och i samband med det fick en spricka i griffelbenet.
Zinkbandage i två veckor, bytte ca varannan - var tredje dag. Därefter KWIK Tightener. Butta i tio dagar. Sjukhage i ca sex veckor. Ökande skritt från ca tjugo minuter till en - en och en halv timme, varje dag på hårt underlag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 482
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka