Gaffelbandet..

annis_e

Trådstartare
En av mina unghästar har fått diagnosen, uttöjt gaffelbandsfäste, höger bak. Detta hände i hagen för ca 6 veckor sen, troligen pga en vrickning i dessa dåvarande lerhagar man hade.

Rejält svullen, och halt i en vecka, När (äntligen) veterinären kom, var han haltfri i skritt, men inte i traven. Fick Opticortina (tror jag det hette) i 10 dagar, och enl veterinär sjukhage, samt uppsutten skritt på hästen maj månad ut, sen kunde jag "köra på som vanligt" om han var "ren" i traven. (enligt vet)

Nu har jag provat att "jogga" honom på hårt underlag, dvs grusväg eller asfalt.. Jag varken hör eller känner någon ojämnhet på honom, och han är pigg och framåt.. så för första gången får jag "bromsa" honom..

Men jag kommer att ta det väldigt lugnt och försiktig med honom en tid framåt.. allt kommer ske under väldigt kontrollerade former.
Men nu sitter jag och läser andras inlägg om just gaffelbandet.. där man skriver om halvår, år i konvalecent..
Och den muntliga vägen har jag hört allt från ett par månader till år.. Jag förstår att det beror på hur stor skada det är men..

Så nu börjar jag tvivla på om det verkligen var gaffelbandet eller om det var en så pass liten liten utöjning på min eller vad det egentligen är som har hänt...

Kan även säga att inget ultraljud är gjort på honom, men det är en av dom främsta veterinärerna på hälta i Örebro som kikat på honom..

Har någon annan varit med om nåt liknande..??

Sv: Gaffelbandet..

Jag vet inte hur det ligger till med just din häst. Men min häst har ett uttänjt gaffelband på ett framben och den klassas som en liten skada och han har vilat i 6 mån. Han vilar fortfarande o ska ta nytt ultraljud om 6 veckor. Han har aldrig visat någon hälta....

Jag är ingen expert men rent spontant tror jag att det är svårt att se omfattningen av en senskada utan ultraljud.

Enda sättet att se hur det verkligen ligger till är att ultraljuda gaffelbandet. Jag tycker det är märkligt att vet kan ställa en sån diagnos utan att ha gjort det. Var det min häst skulle jag åka till klinik och göra det innan jag fortsatte igångsättningen...

Min hade en liknande skada, den läkte aldrig så nu bor hon i himlen. Tycker också att det verkar märkligt att inget ultraljud gjordes..

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 633
Senast: bellala
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 379
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31