Gaffelband!!

peace

Trådstartare
Min häst har fått en liten reaktion i övre gaffelbandet.
Har varit på stötvågsterapi med henne.
Är det ngn som har fått bra resultat av det ?

Undrar oxå en del säger att man ska fortsätta att hålla igång hästen (naturligtvis lugnt)en del säger att de ska vila helt!!

Åsikter??

Sv: Gaffelband!!

Haft en med böjsena som behandlades med stötvåg. Nu blev det bra, höll ett par lopp och gick sönder igen, men skadan var ganska svår från början (fick vet.diagnos på att det var 50/50 om han öht skulle kunna starta igen) så det är svårt att bedöma stötvågens inverkan.

I det akuta stadiet ska de förstås få vila, men sen tror jag på att skritta dem och hålla igång dem. Det blir svårare att få igång dem om de "tappat allt" och rörelse kan ofta stimulera läkningen (fast det beror ju givetvis på vad det är..)

Om jag minns helt rätt så finns det en kvinnlig vetrinär som behandlar(sprutar) med något nytt medel.Tror hon håller till i Mantorpstrakten.Nu vet jag bara en häst som varit dit ,men han tävlar i alla fall mycket framgångsrikt på V75.

ja det vet jag också! jag vet en som ska dit igen nu faktiskt. han blev åtgärdad och de tär helt läkt nu. dockhar han dragit på sig en ny skada på ett annat ställe nu fdärför ska han dit igen!

ang det här med gaffelband så är det ju mkt delade åsiket ang vila och fortsätta som vanligt. min egen har haft 2 känningar i samma ben på olika ställen. var på atgkliniken i stan och veterinären trodde om 8 månader kanske du kan röra på henne. hon tog 2 raka segrar 2 v efter det! sen var vi o lyste om efter det och hon hade aldrig sett ett gaffelband läka så bra! sen fick hon en känning ett år efterdet men det försvann rätt fort. hon måste ha bra läkkraft. vi ståpr ju hos en finne som inte tycker det ska vilas! iofs har hon ju aldrig haft nån mer omfattande skada utan bara småkänningar. men man ska ju se efter benet extra noga om dom har känningar tex. kyla ordentlig och sen kan man sätta zinkabandage efter löp/träning. så gör vi. :)

lines var det du som tipsade om att ha bot på vid träning? testade aldrig det men kan tänka mig det är bra!

Om jag minns helt rätt så finns det en kvinnlig vetrinär som behandlar(sprutar) med något nytt medel.Tror hon håller till i Mantorpstrakten.Nu vet jag bara en häst som varit dit ,men han tävlar i alla fall mycket framgångsrikt på V75.

Vet du vad det är hon sprutar med?:confused:

ja det vet jag också! jag vet en som ska dit igen nu faktiskt. han blev åtgärdad och de tär helt läkt nu. dockhar han dragit på sig en ny skada på ett annat ställe nu fdärför ska han dit igen!

ang det här med gaffelband så är det ju mkt delade åsiket ang vila och fortsätta som vanligt. min egen har haft 2 känningar i samma ben på olika ställen. var på atgkliniken i stan och veterinären trodde om 8 månader kanske du kan röra på henne. hon tog 2 raka segrar 2 v efter det! sen var vi o lyste om efter det och hon hade aldrig sett ett gaffelband läka så bra! sen fick hon en känning ett år efterdet men det försvann rätt fort. hon måste ha bra läkkraft. vi ståpr ju hos en finne som inte tycker det ska vilas! iofs har hon ju aldrig haft nån mer omfattande skada utan bara småkänningar. men man ska ju se efter benet extra noga om dom har känningar tex. kyla ordentlig och sen kan man sätta zinkabandage efter löp/träning. så gör vi. :)

lines var det du som tipsade om att ha bot på vid träning? testade aldrig det men kan tänka mig det är bra!

Har faktiskt oxå hört fler o fler förespråkar att man fortsätter att hålla igång dem (naturligtvis med måtta). Att läkningen faktiskt går snabbare.
Dum fråga kanske o:confused:men vad menar du med bot:eek:

Är det hon som sprutade min pålla 4 ggr för en hovböld?

Praktiserar i en tränares stall på banan.

Troligtvis "A celler" skulle jag tippa...Jag sprutade en häst med det som hade bräckt ner nåt så frukansvärt i gaffelbandet, så illa att bägge kotsenbenen "släppt" o halkat ner ca 1 cm..hästen GICK på kotan....chansenrna att han skulle komma tillbaka var ca 10% ( han bräckte ner i sprintermästaren) men kom faktiskt tillbaka, dock tog det ett bra tag men den som sett hästen inser att det var ett UNDER.

Han blev sprutad med A celler...och heter All American Man :love:
Så tänk på det nån gång om ni ser honom på banan :bow::bow:

Jag vet inte ,så mycket hysch hysch att tränaren till hästen inte ens fick veta om jag förstod rätt.

Min 4 åring skadade sig i hagen förra året.
Han stod på skara i 10 dagar. De behandlade såret och röntgade ett knä. Men inte såret för han haltade inte något. stort sår.

Nu när vi sålde gubben så gjorde en ultraljud på knät som jag va orolig för. Men på böjprov. Visade han en liten grad hälta på det skadade benet. Tog då en röntgen
Han hade haft en kross skada på gaffelbandet.
Ingen som sett detta då det va skadat.
Men vet sa att det håller säkert . Men man vet aldrig. Men han köpte hästen. Än fungerar allt bra. Får se när sär de börjar hoppa.
Han rids inn nu.

Han hade boxvila 6veckor sedan ut i liten hage.
Visade aldrig att han hade ont

Alltså,jag har inte alls en aning om det är samma person heller.
Enda jag vet är att den hästen som behandlades blev jäkligt bra. Den kom inte tillbaka till samma nivå som innan skadan,han blev bättre.Hur många gaffelbandshästar gäller det?

Alltså,jag har inte alls en aning om det är samma person heller.
Enda jag vet är att den hästen som behandlades blev jäkligt bra. Den kom inte tillbaka till samma nivå som innan skadan,han blev bättre.Hur många gaffelbandshästar gäller det?

Jag tror att det är den personen, hon är bra på senor och gaffelband och säger även till när det är dags att sluta.

Har hört talas om den här kvinnan som väl är väldigt "inne" nu angående det här, som jag förstår?
Hon är superhemlig med vad det är hon sprutar, tror hon har lärt sig i USA(?). Alla undrar, hon säger inte ett ljud till någon, tydligen.

Det är hennes förtjänst att jag fick "hästen som Gud glömde". :idea:

Sprutade kotled tills husse knappt hade råd med mat, sen värkte det ut en hovböld på henne.

Men vad heter hon och var är hon veterinär?(för hon måste väl vara veterinär:confused:o då kan hon väl inte vara "hemlig")Måste vara svårt att få kunder då:angel:

Jag vet inte om mina inlägg är osynliga :angel: men jag skrev tidigare att det förmodligen är A celler den sprutats med...Det är väl det "senaste" och veterinärer i bl a USA har lovordat preparatet på just senskador.

Jag vet inte om mina inlägg är osynliga :angel: men jag skrev tidigare att det förmodligen är A celler den sprutats med...Det är väl det "senaste" och veterinärer i bl a USA har lovordat preparatet på just senskador.

A celler, är det samma som stamceller? För att man behandlar gaffelband med stamceller är väl numera rätt vanligt? Ger normalt mycket bra slutresultat också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
870
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka