Gaffelband

giffan

Trådstartare
Hur har ni gjort med hästar som fått blödning i gaffelbandsfästet? Hur länge brukar man låta dem stå? Behandlar ni på något sätt? Igångsättning? Hage som vanligt eller mindre hage eller ingen hage?
Har hört lite olika nu så tänkte även höra här hur andra gör.
Vet klart att det beror lite på hur och vart skadan sitter.. Men försök att förklara iaf.

Sv: Gaffelband

Min fuxing hade ju sin skada i fästet. Nu är han inte en typisk gaffelbandshäst i och med sin skleros i andra frambenet.

Jag fick ett utdrag ur en bok som jag har kvar och kan skicka till dig. Nu var hans skada inte i akut skede, men jag kollade min blogg och boixvila och skritt i 30-40 minuter var det som gällde i det skede läkningsprocessen var då.

Akuta skador brukar man ju säga boxvila och korta promenader 3 ggr/dag har jag för mig?

En del släpper ju ut sina hästar i hagen, men jag tycker att just när det gäller gaffelbandsfästet ska man vara försiktig med det då risken finns att man genom belastningen ökar risken att få en större skada i området där gaffelbandet fäster in i benet med "små hullingar" och min vet. sa något om det är oklart om de fäster tillbaka igen.

Det man ska vara noga med innan man ökar på är att lysa gaffelbandet så man vet hur mycket blödning som är kvar.

Laser är bra på gaffelband, likosm akupressur fick jag erfara :idea: Så akupunktur funkar säkert också - men man måste ha nån som nålar ben i så fall.

Den här hästen har vilat i 2 månader någonting nu...har gått i hage den tiden (tror jag, vet inte om den stått på box först)
Laser finns tillgängligt,och även akupunktur... Frågan är om man kan börja skritta nu, eller om man ska vänta ett tag till. Eller om man kanske ska lysa benet nu och sen ta ställning.

Den här hästen har vilat i 2 månader någonting nu...har gått i hage den tiden (tror jag, vet inte om den stått på box först)
Laser finns tillgängligt,och även akupunktur... Frågan är om man kan börja skritta nu, eller om man ska vänta ett tag till. Eller om man kanske ska lysa benet nu och sen ta ställning.

Min skrittade ju och gick i hage också tills skadan diagnostiserades, sen fick han boxvila ordinerad av vet.

Jag skulle lysa och kolla vet:s rekommendationer eftersom gaffelband har en väldigt individuell läkprocess.

Jag bytte ju veterinär under resans gång också i och med att den vet. jag hade inte visade sig tillräckligt bra på att bedöma min häst. Och det är jag glad över - det hade gått åt helvete med gaffelbandet om jag hade följt de rekommendationer jag fick av den första.

Har hört att man ska kunna spruta gaffelband, vad sprutar man med då? Är det något som rekomenderas? vet att det är någon vet i dina trakter som gör det. Något du vet något om?

Har hört att man ska kunna spruta gaffelband, vad sprutar man med då? Är det något som rekomenderas? vet att det är någon vet i dina trakter som gör det. Något du vet något om?

Japp - hon bor ca 1 mil från mig och sprutar med stamceller. Hon har bra renommé och många proffs åker till henne.

Att jag inte hamnade där har flera orsaker, den första faktiskt den första veterinären som inte ens nämnde att fästet var skadat och bedömde det som lindrig skada.

Om man ska spruta gör man det då i akuta stadiet eller kan man göra det i efterhand?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 934
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
645
Senast: julgrisen
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 743
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar