gaffelband skada

yuitj

Trådstartare
Måste skriva av mig lite.. Hade vet ute igår för ena hästen var svullen i kotan och upp på benet och hade 39.5 i temp.. Han fick pencillin, smärtstillande och jodopax omslag.. I morse hade han 39.7... Åkte in till skara kliniken.. Det visade sig att han hade fått en gaffelband skada och inflammation i kotleden.. Men febern kommer tydligen inte från det för han har febertoppar.. Nu fick han vara kvar några dagar.. Så j*vla typiskt när man köpte honom i våras och kommit igång med ridningen ordentligt!!!!!

Sv: gaffelband skada

Jag beklagar.
Har själv en som fick en gaffelbandsskada för 3 v sedan.
Visserligen är ju prognosen god men konvalecensen är ju låååång.

Kan vara en hovböld oxå. den kan ge både feber, akut hälta och svullnad i kota upp till carpus. Kan missmedömas som en senskada eller gaffelbandsskada eftersom dom är fruktansvärt palpationsömma av svullnaden...

Jag har ingen aning? Varför står den med jodopax omslag och inte Zinkaband och antiinflammatorisk behandling? Helsingborg missbedömde en STOR Hovböld på min 2-åring och diagnostiserade en senskada för ett par år sedan. med uppskuren hov ett par dagar senare och penicillin så var "senskadan" borta...

Det står ju att TS tog ut vet som ordinerade pencillin, smärtstillande och jodopaxomslag.
Sedan åkte TS till skara som hittade en gaffelband skada och inflammation i kotleden.

Därav förutsätter jag att skara UL skadan och kom fram till en annan diagnos än gårdsveterinären.
Då hästen står kvar på Skara förutsätter jag även att de ger adekvat behandling.

Tänk vad TS var klok som åkte in :bow:

Ja det var ju mkt bra att hon åkte in. samtidigt förstår jag att distr vet satte in penicillin och smärtstillande direkt eftersom hästen också hade ganska hög feber...

ja dom gjorde självklart UL när vi kom in.. Han hade andra gradens hälta idag men ingen feber iaf.. men dom sa inget om att han får komma hem än:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst hade en liten hälta och åkte in till klinik förra veckan. Där blev han behandlad för kotledsinflammation. En vecka senare...
Svar
16
· Visningar
1 931
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 407
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka