Gååår inte att stanna!

D

Dondimpen

Har ngn ngt bra tips på hur jag kan göra. Min häst är för tillfället väääldigt pigg. Ofta när jag rider honom bara rusar han iväg. Han kan gå i en fin och avslappnad form, och nästa sekunden bara kutar han iväg.
Det är inte så att han sticker utan han tuffar bara på i trav i racer-fart. När jag sedan försöker ta tillbaka honom reagerar han inte! Det är inte att han är hård i munnen utan han är vääldigt mjuk och känner minska vink. Men det är precis som om han gör ngt med bettet så att han inte känner mina tygeltag. Men när jag arbetar honom verkar han känna dem hur bra som helst...fattar inte.... :cry:

Sv: Gååår inte att stanna!

Det verkar ju vara så att han "tar bettet", dvs biter fast det mellan tänderna och springer i den takt han vill =) Har du provat att rida honom på hackamore?

Det brukar hjälpa att RIDA i varje steg.

Dvs aldrig, ens för ett halvt steg, låta hästen ta kommandot. Blir det för jobbigt för er så är det bara att sakta av och börja med "en ny" trav. Det funkar sällan att trava på längre sträckor i början, håll bara på så länge som du känner att du har hästens uppmärksamhet.

alldeles sant och ovavsett om ens häst sticker eller inte så ska man ju rida hästen i varje seg (iaf i derssyren). :banana:

Det kan vara munnen. Är han kollad av tandläkare?
Lägger han tungan över bettet? Vad för slags bett rider du på.
Har du kollat sadeln, känner han obehag så kan han försöka att springa ifrån istället för att jobba.

Annars kan det vara ren lydnads/styrke fråga.
Gör mycket övergångar och halter. Var stenhård på vad du menar. Är det stopp så är det stopp! När han älgar iväg, gör halvhalt, lyssnar han inte, bryt av, gör halt och börjar om igen och var nogrann i din ridning.

Dondimpen skrev:
När jag sedan försöker ta tillbaka honom reagerar han inte! Det är inte att han är hård i munnen utan han är vääldigt mjuk och känner minska vink. Men det är precis som om han gör ngt med bettet så att han inte känner mina tygeltag.

Det låter nästan som att han gör som en hel del ridskolehästar har lärt sig att komma undan... genom att stoppa tungan över bettet :angel: . Och då är det kreativitet, hitta på nya saker hela tiden, så att han inte hinner att hitta på såna dumheter. Lirka med fingrarna, håll bettet rörligt och lycka till! :idea:

Jepp, han är kollad i munnen för ca 1 ½ månad sen. Och har en ny sadel som en sadelprovare tittat ut. Jag rider på ett vanligt tränsbett. tack för tipsen!

har samma problem med min häst... Det jag gör när jag känner att han är på det humöret är att endast trava en så kort sträcka så jag känner att jag hela tiden har kontrollen. Rid mycket skritt-trav-skritt-halt osv övergångar och tempoväxlingar. men låt aldrig hästen dra iväg i traven, lär dig känna när det är på väg och bryt då av. trava hellre många korta sträckor och känn att hästen faktiskt lyssnar på dig. Lycka till

Min häst drar också väldigt, speciellt i galoppen. I går när jag tränade för min hopptränare så fick jag galoppera runt i ridhuset ½ timma. Vill hästen springa så ska den f-n i mig också få göra det sa han heheh.......

Rid inomhus och styr mot en vägg...

Hihi..förlåt min humor... :D
Halvhalter och övergångar är oslagbara. Kanske prova ett tungfelsbett.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 891
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar