Sv: Gaaahhh

vi har varit dom som haft mini-shettis i hagen (som inte i var våran)
han har även rymt några gånger då jag varit ute och ridit.
och han bara tränger sig igenom :eek:
4 band (40 mm) med ström inte ens de hjälper då han väl bestämt sig

men vad som gjorde susen var att köpa isolatorer som är långa så att han får först stöt av den tråden och sedan kommer resten som de också är ström i.

det blev för mkt för han så han backar nu

martha skrev:
..jäkla hästskrälle :mad:
Nu har shettisenhingsten kommit på hur man duckar o tar sig ur hagen :crazy: jag hinner inte vända om knappt förräns han är ute...så nu är hans timmar räknade :devil: strömmen funkar, det vet jag ( mellan 4000 och 6000 visar apparaten) så går han o mopsar sig mot dom andra hästarna...märrarna har han inte vart till än som tur är...men gammelhingsten och min andra "sura" valack har han varit hos :cool:
ni som har shettisar, är det kört nu?? han har ju hållt sig inne i hagen i 2 månader och inte provat ens att gå ur......
Har löst problemet åt dig: Jag tar han :rofl:

hehe...tror faktiskt att han redan är såld :devil: eller så får jag prova med lägre tråd helt enkelt...i knähöjd....kul o trimma under tråden hela sommarn då :angel:

Jag har 2 rymmarbenägna shettisar, jag har satt en slana i boghöjd runt hela staketet med eltråd innanför, krävs lite jobb men det funkar för mig i alla fall... :)

Fårstängsel är inte bara livsfarligt utan också förbjudet att använda till hästar. Så det tycker jag inte att du ska satsa på.. och ingen annan heller för den delen.

Är det bara jag som reagerar på eltråd i grimman?! Låter grymt tycker jag, tycker inte överhuvudtaget att man ska slå/ge hästen stötar på huvudet. Är det verkligen ingen som tycker samma?! :eek:

Om du nu inte vill trimma i hela hagen kanske du kan sätta upp träplankor istället? Lagom bredd för att han ej ska kunna smita mellan dem och tråden... Det värsta är ju att när de väl vill ut så kommer de ut på nåt sätt *suck* Haft samma problem... Fast då förstod jag henne, det var verkligen ingen rolig hage hon hade då :o . Under en kort period då förstådds... Nej vad ska man göra.. Har nog slut på tips på den fronten..

Lycka till i alla fall!
:rofl:

Jag har en hopplös rymling, en liten shettis. Funkade inte med fem trådar, alla i shettishöjd med ström i. Hon lyckades knepa sig ut ändå. Så jag satte på henne en "antenn" som sista utväg. Det behövdes bara en smäll, sen har hon hållit sig i hagen. :banana:

Jag säjer bara: Heldre en stöt i huvudet än att hon ska springa på vägen och bli överkörd.
(Våran hage ligger brevid en högtrafikerad väg, många långtradare kör där dagligen.)

Jag såg din annons! Fyyyy, på dig inte sälja din lillskit sådär! Skicka honom till mig :angel:

Jag förstår inte HUR shettisar kan rymma. Min shettis har aldrig rymt men nu blir jag lite orolig för att han ska göra det :crazy: Har stark eltråd vid 30 cm, 60 cm och 90 cm.

Nä, det är ju inte så kul, men det är inte kul att ha mera stora hingstar o märrar heller och en liten skit rymmer :D nu få han stå ensam inne när jag släppte ut dom andra ikväll.....ska se om jag klan klura ut nåt smart :devil: tills i morrn.... han får inte sätta det i system för då får jag väl aldrig ordning på honom.....synd för det är en himla trevlig häst annars och grabbarna kommer bra överens....

Det kan vara värt besväret att sätta en till tråd längre ner.Minishettisen kunde krypa under tråden förr men satte antenn ett tag plus att vi satte en till tråd längre ned.Grannen var förbi hagen och frågade om vi skulle ha kaniner där :rofl:
Tror jag läst i en tråd för ett tag sedan om en som blev så less att hon satte hundarna i hästhagen och shettisarna i hundgården :D

Sätt en galvad eltråd längst ned. När man har elband/rep/tråd så är det ju lätt att "missa" den strömförande smala tråden, men den galvade ger stötar överallt och hela tiden. Den är dessutom mycket billigare att köpa och "stör" inte helhetsintrycket av ett snyggt staket eftersom den knappt syns. Vi hade också shettisar under en period och denna tråd var det enda föruton fårstaket som höll dem på rätt sida av staketet. Sätt gärna upp den en regnig dag så att det leder bättre... Inledningsvis skulle jag nog också surra ståltråd runt grimman för att förstärka effekten.

Jag är lyckligt lottad förstår jag nu, ja visst har jag elrep runt hagen och ett aggregat har jag med, någonstans, tror jag, om jag inte kastade det när jag städade logen,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :crazy:

men du har ingen shettis:devil:
Jag har både elband, aggregat och en shettis som lever efter NIH läran....Naturlig In Hägning :D

Vi har 2 shettisar, ett sto och en vallack. Flickan är otroligt smart och VAR en riktig rymmare. Det som hjälpte på henne var följande: Vi spolade henne med vatten, hela hästen, när hon sen sin vana trogen skulle UT fick hon sig en ordentlig kyss och har sedan dess stannat i hagen. Kan meddela att det är snart 5 år sedan.

martha skrev:
men du har ingen shettis:devil:
Jag har både elband, aggregat och en shettis som lever efter NIH läran....Naturlig In Hägning :D
Du har ingen högspänningsledning i närheten av hagen? Borde ju vara perfekt att ansluta stängslet dit,,,,,,,,,,,,, :devil: :o :angel:

Njaää, jag tänkte nog på nåt sådant här,,,,,,,,,,,,,,,

kraftledning.jpg

Liknande trådar

Trav Jag har fått äran (?) att träna en häst i stallet, som i grund och botten är en hygglig häst och har en bror som tjänat några mille...
2
Svar
30
· Visningar
5 145
Senast: Kellie
·
Träning Det här kommer att bli långt känner jag.. Hoppas att någon orkar läsa och kanske kan komma med lite goda råd. Under den senaste veckan...
Svar
18
· Visningar
1 878
Senast: Nethril
·
B
Träning Nu har jag kört fast. Tänkte spåna lite här och kanske få ett eller flera tips innan jag ber till gud om hjälp! Det är såhär; Jag har...
2
Svar
25
· Visningar
2 810
Senast: Biijatch
·
Träning Ska flytta mitt sto och hennes femmånaders föl på lördag fm. I det nya stallet bor en sur gammal travmärr och en shettis valack...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.