Gå vidare med unghäst

saraaandersson

Trådstartare
Det är så att jag tränar en unghäst på 4 år.. han är riden ca 5 månader.. och jag har ridit honom i ungefär 2-3 månader tror jag.

Han kan gå fram, svänga, stanna och flytta bakdelen .. men sen kan han inte så mycket mer. Tränar en annan fyra åring, min egna som jag ridit in själv, och han har kommit mycket, mycket längre! (kanske lite för långt..) Men den här hästen känns som om han bara blivit riden kanske ca 1-2 månader.. han kan inte alls mycket. Sen är han väldigt rädd och osäker när man rider ut, tar ett steg i taget och fruktansvärt "tittig", är något annorlunda så dör han nästan. Men jag kämpar ändå på med små uteritter!.. saken är den att han är super cool tillsammans med andra men är han själv blir han väldigt osäker, trotts att vi bara rider runt på stallplanen.. Jag har inte möjlighet att rida ut tillsammans med andra så ofta, tar chansen när jag får den, men det händer inte ofta.. då jag rider på morgonen och nästan ingen är i stallet då.

Men någon som har tips på hur jag ska gå vidare med den här hästen?

Sv: Gå vidare med unghäst

Du får nog vara mer specifik med din fråga.

Vad ska hästen användas till, ska den gå championat, vad är målet?

Du bör har en plan som du försöker hålla dig till, sen om du måste så backar du om du får problem. En fyraåring kan du börja rida för tränare med, om än typ i 20 minuterspass, så du kan få hjälp med utbildningsplanen av någon erfaren.

Börja rida för en tränare tex en gång i veckan:) Berätta att det är en fyraåring som är väldigt grön, och att ni vill ha aktiv träning i säg 20 min, plus fram och avskrittning. Finns många tränare som tycker unghästarna är jätteroliga just för att det händer så mkt från gång till gång.

Mellan träningarna kan ju två små uteritter och ett kort pass på bana vara lagom, när ni övar lite till på det ni gjorde senaste träningen. Sen lite lätt longering/tömkörning/promenad nån gång i veckan på det så kommer ni nog utvecklas lagom takt. Det ska ju vara tillräckligt så det går framåt men inte då mkt att en liten fyraåring tröttnar. :)

Du får nog vara mer specifik med din fråga.

Vad ska hästen användas till, ska den gå championat, vad är målet?

Du bör har en plan som du försöker hålla dig till, sen om du måste så backar du om du får problem. En fyraåring kan du börja rida för tränare med, om än typ i 20 minuterspass, så du kan få hjälp med utbildningsplanen av någon erfaren.

Vi har inget direkt mål, det är inte min häst och jag tränar honom åt ägarna som sedan ska sälja honom. Han är en islandshäst och kommer säljas som lovande femgångare..

Ägarna är mina tränare, jag får lite hjälp utav dem ibland.. men för det mesta är dem ute och rider samtidigt som jag rider mina hästar. Just nu har dem många träningshästar, ridskola osv. så dem har inte riktigt tid att hjälpa mig, även om det är deras häst. Dem litar helt enkelt på att jag ska kunna utbilda honom. Jag har ridit mycket unghästar förut, har hästar på träning och är erfaren..
Den här hästen har blivit ganska duktig. Han fick vila under 2-3 veckor, och efter vilan vart han mycket mer fokuserad på mig och gör det han ska helt enkelt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 055
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka