gå vidare med försäkringsärende?

millen

Trådstartare
Hej! Jag har till följd av min reumatism fått en deformering på mitt vä långfinger, jag har begärt ersättning för detta och mår väldigt dåligt av att det ser ut som det gör. Fick avslag första gången, ringde min handläggare som tyckte att jag skulle pröva igen med nya bilder. Sagt och gjort, skickade in en ny begäran för några veckor sedan, och fick idag avslag på även denna. Vad kan man göra nu? Finns det något nästa steg eller får jag helt enkelt leva med deras beslut? Är det någon som har erfarenhet av sånt här? :)

Hej! Jag har till följd av min reumatism fått en deformering på mitt vä långfinger, jag har begärt ersättning för detta och mår väldigt dåligt av att det ser ut som det gör. Fick avslag första gången, ringde min handläggare som tyckte att jag skulle pröva igen med nya bilder. Sagt och gjort, skickade in en ny begäran för några veckor sedan, och fick idag avslag på även denna. Vad kan man göra nu? Finns det något nästa steg eller får jag helt enkelt leva med deras beslut? Är det någon som har erfarenhet av sånt här? :)

Troligen får du leva med beslutet.

Jag tror att försäkringsbolag som regel har en fast tariff över ersättningar, hur stort belopp man ersätter med vid vilka skador/funktionsnedsättningar.

Jag tänker att det kan vara klokt av dig att fundera på varför du mår så dåligt som du skriver att du gör, av att ha en deformering på ett finger. Och se om du kan hitta något sätt att inte må dåligt av en deformering.

Det brukar stå på papperna man får hur man gör för att överklaga ett beslut.

Har du några men eller är det bara estetiskt?
Har du inte ont av det hade jag inte brytt mig om det. Lite skavanker har vi alla :)
Det gör pyttelite ont vid ansträngning men annars är det bara utseendemässigt dom tittar på, jag hade inte brytt mig nå nämnvärt om det bara var en engångsföreteelse men det är en kronisk sjukdom som skapar ny skit hela tiden så vill ogärna bli "överkörd" eller vad man ska säga :o har två grejer till jag ska ringa om i höst nämligen så jag vet inte men det känns lite olustigt bara att inte bli godkänd, men kanske bara är jag som överreagerar :)

Det gör pyttelite ont vid ansträngning men annars är det bara utseendemässigt dom tittar på, jag hade inte brytt mig nå nämnvärt om det bara var en engångsföreteelse men det är en kronisk sjukdom som skapar ny skit hela tiden så vill ogärna bli "överkörd" eller vad man ska säga :o har två grejer till jag ska ringa om i höst nämligen så jag vet inte men det känns lite olustigt bara att inte bli godkänd, men kanske bara är jag som överreagerar :)

Då anser de väl att det inte är tillräckligt defekt för att du ska få ersättning.
Om du får ett par tusen i ersättning, skulle det verkligen göra dig mer nöjd med fingret?

Nu har du ju köpt varan "försäkring" och har rätt till ersättning vid vissa tillstånd.
Vad fb ersätter och inte, går sannolikt att läsa sig till.

Men "överkörd"???
Fb har nekat att ersätta den kosmetiska förändringen av ett finger.
Man kan tänka sig att du skulle kunna släppa det och gå vidare och inse att man får en del skavanker på kroppen allt eftersom åren går.
Och att skavankerna får ses som acceptabla många gånger.

Men det är klart; det kan ju vara kul att få betalt för dem.

Det är ju inte en olycka där man kan få ersättning för en skada, där kan man förstå. Men krokiga fingrar , då är det mååånga som skulle få betalt.

För att förtydliga, det är "ärr eller utseendemässig förändring till följd av sjukdom eller skada" så det är helt rätt kategori och det hör inte heller till min fråga. Och det är klart att pengar för det inte skulle få mig att må bättre så sett men jag har ju min försäkring av en anledning, och jag har lagt ut så mycket pengar på grund av min sjukdom som hade kunnat gå till annat, jag har fått sälja min häst och sjukskriver mig från jobbet för att jag inte tar mig ur sängen vissa dagar. Då tycker jag faktiskt att "ett par tusen" är ett litet plåster på såren.

Nu var det dock inte det som var frågan utan hur man går vidare i sådana försäkringsärenden, men jag får väl helt enkelt acceptera att det inte är "tillräckligt framträdande" för att berättiga ersättning och släppa det :)

Det där tror jag du får leva med under förutsättning att du inte har någon speciell sjukvårdsförsäkring. Tror inte det är någon större ide att teckna en heller eftersom du med stor sannolikhet kommer att få undantag för reumatism och tänkbara följdåkommor... (och en jäkligt hög premie). Våra kroppar förändras, ibland p.g.a. sjukdom och oftast p.g.a ålder.... ingen försäkring som täcker det.....
Du är ju precis samma person även om fingret är lite snett.....

Hur du går vidare.....
* Du överklagar beslutet till ditt försäkringsbolag
* är du missnöjd med deras beslut så kan du faktiskt ta det via ARN (Allmänna reklamationsnämnden)
* Du tar det till Tingsrätten, kolla bara med din hemförsäkring att du har ett rättsskydd och att de står för kostnaden... Annars kan det bli jäkligt dyrt för dig....

http://www.konsumenternas.se/om-klagoguiden/klaga-i-ett-forsakringsarende

För att förtydliga, det är "ärr eller utseendemässig förändring till följd av sjukdom eller skada" så det är helt rätt kategori och det hör inte heller till min fråga. Och det är klart att pengar för det inte skulle få mig att må bättre så sett men jag har ju min försäkring av en anledning, och jag har lagt ut så mycket pengar på grund av min sjukdom som hade kunnat gå till annat, jag har fått sälja min häst och sjukskriver mig från jobbet för att jag inte tar mig ur sängen vissa dagar. Då tycker jag faktiskt att "ett par tusen" är ett litet plåster på såren.

Nu var det dock inte det som var frågan utan hur man går vidare i sådana försäkringsärenden, men jag får väl helt enkelt acceptera att det inte är "tillräckligt framträdande" för att berättiga ersättning och släppa det :)

Det är svårt att hjälpa när du inte säger vad försäkringsbolaget anger som anledning till avslag.

Vissa försäkringar ger t ex en en klumpsumma vid diagnos, andra ersättning för skador som uppstår av olycka och skada. Gemensamt brukar dock vara att försäkringen måste har tecknats innan sjukdom/skada uppstått för att ersättning ska kunna ges.

Om din försäkring är tecknad innan du blev sjuk och du i övrigt uppfyller villkoren för ersättning skulle det säkert hjälpa att få ett läkarutlåtande och att du mycket tydligt anger hur detta påverkar ditt liv.

Står det inte i beslutet vart du kan vända dig? Det borde finnas klagomålsansvarig eller någon form av kundombudsman. Tror också det finns en personförsäkringsnämnd. Prova googla lite på "klagomål" och namnet på försäkringsbolaget eller " kommer inte överens".
Vad anger de för skäl för avslaget?

För att förtydliga, det är "ärr eller utseendemässig förändring till följd av sjukdom eller skada" så det är helt rätt kategori och det hör inte heller till min fråga. Och det är klart att pengar för det inte skulle få mig att må bättre så sett men jag har ju min försäkring av en anledning, och jag har lagt ut så mycket pengar på grund av min sjukdom som hade kunnat gå till annat, jag har fått sälja min häst och sjukskriver mig från jobbet för att jag inte tar mig ur sängen vissa dagar.

Fast även om detta är väldigt jobbigt och tråkigt, så har det ju inte riktigt med fingret att göra? Det är ju pga din sjukdom som du behöver sjukskriva dig, och pga din sjukdom som du har fått sälja din häst. Inte för att fingret inte fungerar som det ska, förmodar jag. Det är väl antagligen därför du har fått avslag?

Kanske en dum fråga, men du har alltså utvecklat sjukdomen efter att din försäkring tecknades? Annars kommer de ju med all säkerhet att hävda att det var en sjukdom som påbörjades innan försäkringen tecknades, och då kommer du absolut inte att få någon ersättning. Precis som med sjukdomar och skador hos hästar.

Står det inte i beslutet vart du kan vända dig? Det borde finnas klagomålsansvarig eller någon form av kundombudsman. Tror också det finns en personförsäkringsnämnd. Prova googla lite på "klagomål" och namnet på försäkringsbolaget eller " kommer inte överens".
Vad anger de för skäl för avslaget?
Det står att jag I första hand ska kontakta min handläggare för mitt ärende, vilket jag har gjort och på hennes inrådan bestridit beslutet. Sen sa hon att nästa steg var att kontakta personförsäkringsnämnden, men jag har för mig att jag läste hos dom och dom hade inte hand om såna här ärenden, men jag kollade kanske på fel ställe? Tänkte kolla mest här om det är värt att fortsätta överklaga, eller om det är "dött lopp" :)

De säger att de inte anser fingret som framträdande, och det är det jag sätter mig emot.

+ @bettysmatte den kom efter, detta är den försäkring jag haft sen jag var liten och som jag tagit över från mina föräldrar :)

Det står att jag I första hand ska kontakta min handläggare för mitt ärende, vilket jag har gjort och på hennes inrådan bestridit beslutet. Sen sa hon att nästa steg var att kontakta personförsäkringsnämnden, men jag har för mig att jag läste hos dom och dom hade inte hand om såna här ärenden, men jag kollade kanske på fel ställe? Tänkte kolla mest här om det är värt att fortsätta överklaga, eller om det är "dött lopp" :)

De säger att de inte anser fingret som framträdande, och det är det jag sätter mig emot.

+ @bettysmatte den kom efter, detta är den försäkring jag haft sen jag var liten och som jag tagit över från mina föräldrar :)

Men du kan inte få ersättning för själva sjukdomen/diagnosen då? Jag fick ersättning för ulcerös colit, tog lång tid till ett beslut men fick det sen utbetalt.

Men du kan inte få ersättning för själva sjukdomen/diagnosen då? Jag fick ersättning för ulcerös colit, tog lång tid till ett beslut men fick det sen utbetalt.
Det är på gång, men fick höra att jag måste vänta 5 år efter mina första symptom, så nästa höst öppnas den utredningen igen :)

• Gilla
Reactions: Sar

Säger hon att du ska kontakta personförsäkringsnämnden så är det dit du ska vända dig. När jag googlar verkar det vara exakt sådana här ärenden de handlägger
"Vad gör nämnden?
Personförsäkringsnämnden prövar tvister gällande liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring mellan dig som konsument och ditt försäkringsbolag. Det ska gälla en medicinsk fråga där nämnden behöver stöd av rådgivande läkare.
Klaga först hos bolaget
För att nämnden ska kunna pröva ditt ärende krävs att:

• du har fått ett beslut från försäkringsbolaget som du inte är nöjd med,
  • du har försökt få ändring av bolagets beslut och
  • försäkringsbolaget har tagit slutlig ställning i ditt ärende.
Nämndens förfarande
Att ansöka och få sin ärende prövat hos nämnden är avgiftsfritt och kan ske både digitalt och per post.

Förfarandet är skriftligt och nämnden avgör ärendet på de handlingar som du och bolaget skickat in. Nämndens avgörande är endast rådgivande och inte tvingande för bolaget.

Läs mer om digital hantering av ärenden.

Kan mitt ärende prövas?
Exempel på ärenden som kan prövas se hittar du under sidan Kan mitt ärende prövas?"
https://forsakringsnamnder.se/pfn/

Säger hon att du ska kontakta personförsäkringsnämnden så är det dit du ska vända dig. När jag googlar verkar det vara exakt sådana här ärenden de handlägger
"Vad gör nämnden?
Personförsäkringsnämnden prövar tvister gällande liv-, sjuk- och olycksfallsförsäkring mellan dig som konsument och ditt försäkringsbolag. Det ska gälla en medicinsk fråga där nämnden behöver stöd av rådgivande läkare.
Klaga först hos bolaget
För att nämnden ska kunna pröva ditt ärende krävs att:

• du har fått ett beslut från försäkringsbolaget som du inte är nöjd med,
  • du har försökt få ändring av bolagets beslut och
  • försäkringsbolaget har tagit slutlig ställning i ditt ärende.
Nämndens förfarande
Att ansöka och få sin ärende prövat hos nämnden är avgiftsfritt och kan ske både digitalt och per post.

Förfarandet är skriftligt och nämnden avgör ärendet på de handlingar som du och bolaget skickat in. Nämndens avgörande är endast rådgivande och inte tvingande för bolaget.

Läs mer om digital hantering av ärenden.

Kan mitt ärende prövas?
Exempel på ärenden som kan prövas se hittar du under sidan Kan mitt ärende prövas?"
https://forsakringsnamnder.se/pfn/
Jag måste ha läst på något konstigt ställe då, får ringa dom och höra, tack!

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 405
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 965
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama