Gå upp en klass..

O

oseriös

När ni började tävla, hur läng tävlade ni i dom "låga" klasserna innan ni flytta upp, tex. om ni tävlat LD och LC ett tag när flytta ni upp å tävla LB..?

Sv: Gå upp en klass..

jag red en 90, två 100 och några fler 110, sen red jag 120.
pålle var 6 år alltså unghäst

Okej. Du har inte tävlat ponny eller?

nope.

allmänt tycker jag att oavsett vilken klass man ska upp till ska den klass man rider nu kännas plättlätt, och man ska ha hoppat högre på träning med bra känsla och koll

Ehum, då ska vi se hur min hopp"karriär" har tagit sig :p
Så här då (alla höjder i den ordning jag hoppat dem)
50 cm med storhäst
50 cm med storhäst
70 cm med d-ponny
50 cm med d-ponny
70 cm med d-ponny
30 cm med c-ponny
70 cm med d-ponny
80 cm med d-ponny

Nästa gång blir det antagligen ca 80 med d-ponny eller storhäst, eller 40-50 med c-ponnyn :)
Men generellt tycker jag man ska hoppa det som känns bra för en, beroende på hästen man rider. Helst ska det väl ha gått bra på en höjd på flera tävlingar/träningar innan man går upp en nivå.

jag köpte min häst för 2 mån sen, 6årigt sto (alltså unghäst).
startade en 0.90+1.00 efter 1 mån, 2 st 1.00 2v efter det och nu i helgen 0.90+1.00

ska till helgen debutera 1.10, det känns grymt onödigt att rida 0.90, det är den höjden vi hoppar fram på på träning :), men 1.00 startar vi nog några fler gånger (å kniper några fler rosetter ;) )

när man känner så, "jag kan ju rida det här med förbundna ögon", då kan man nog dumpa den och flytta upp en klass

Senast ändrad av en moderator:

jag red inte LD förrens ett år efter att jag börjat tävla.

Red 3 LC innan jag red min första LB, red 4 LB innan jag red min första LA, red typ 15 LA(tog ju ett tag att bli kvalad, dels eftersom jag red ungponny) innan jag starta första MSVB.

Allt har ju med känslan att göra, när man känner sig redo för att gå upp i klasserna, då kan man testa, känns det inte bra i den högre klassen är det bara att gå ner igen.

På ponny red jag tre LC innan jag red LB, men kunde nog ha ridit LB från början egentligen, tror vi blev placerade i samtliga starter i LB, alltså även den första. Sen tävlade jag LC och LB i 2 år innan jag startade LA. Hade placeringar i nästan alla LA, men ponnyn hade inte mycket mer att komma med än så. Vi startade en FEI också, det var ett år efter debuten i LA.

På stor häst red jag LB:1, LA:1 första tävlingen, vann LA:n. Sen red jag LC:2, LB:2 andra tävlingen, placerad i bägge, sen LA:1 där vi kom tvåa och i helgen ska vi tävla LB:1, LA:2. Så nu blir det absolut inga fler LC, och helst inga mer LB:1 heller. Men de flesta tävlingsplatser som har LB och LA har tyvärr LB:1, så vi får väl se. Kommer dröja innan denna häst kan gå MSV, så det blir LB och LA ett bra tag till! :)

Jag vet inte om det bara är hoppning du är intresserad av men... Jag har kört samma häst nu är vi på tredje säsongen (ca 6-7 tävlingar/år) och ska starta vår första medelsvåra om två veckor. Så vi har iaf kört 15 lättklass tävlingar innan dess. Då började vi helt från grunden i början, han var inkörd men inte så mycket mer. Generellt tycker jag man ska gå vidare till nästa klass då man klarar av den lättare mycket väl och på träning inte har några problem med momenten i den högre klassen (om det nu är dressyrrörelser, kondis eller höjd på hinder). Vi skulle säkert kunnat genomföra en msv tävling tidigare men jag vill ju göra ordentligt ifrån mig då vi väl gör det också.

Min häst gick 2 st 90 sen startade vi 100
sen gick hon ca 8 100 klasser innan vi startade 110.

120 ska vi debutera i Augusti ungefär, vi avslutade året med att deb 110 och sen dess har vi ridit 4 st 110 m bra resultat. Några tävlingar till, sen blir det 120. Kan tillägga att hon är 6år.

Jag tycker man ska gå upp när det känns lätt och man klarar av svårigheterna man kan möta på tävling och lite till hemma på träning. Men är man själv eller hästen orutinerad så rid hellre lite för länge i en klass än att stressa upp i klasserna, det ska vara roligt att tävla!

Jag köpte en ny häst som hade gått 130 hoppningar

hoppade två tävlingar 90 100 sedan gick jag upp till 100 110 efter två tävlingar på de höjderna gick jag upp på 110 120 tävlade tyå 5 tävlingar då för att jag skulle få 3 felfria LA och nu e jag uppe på 120 130 o nu har jag haft henne 1 år.. funkar det bra så går man ju upp..

Började rida när jag var 12.

Började tävla clearounder när jag var 13 1/2.

Startade MSV när jag var 14.

Tävlar nu MSVA med placering:D ;)

Hade tävlat 3 LD och 3 LC innan ja hoppade min första LB. Sen dess har vi tävlat LD till LB från Lokal till Regional. Vad beroende i vilken form jag och hästen är i och hur mitt självförtroende är. Hästen har kan dock gå flera klasser högre men de är jag som inte vågar mig på det.

Jag gick upp på LB GANSKA TIDIGT TROT JAG, HAR ÄVEN STARTAT NÅN lA MED BRARESULTAT.

oj caps lock, men är för lat för att skriva om :P

Tävlade bara 2 LD och 2 LC och 1 LB innan jag debuterade på min första LA

och på dom fem starterna avr det 5 1:a placeringar :D
och en 3:e placering i La

Tror jag startade LB direkt med min c-ponny, men hon hade iof gått mvs b innan. Startade 10 felfria grundomgångar i LB innan jag gick upp i LA (första LA:n var på DM:et, och den sista omhoppningen är ju minst 110, alltså mvs b för c-ponny ;) ), samma med LA till mvs b.

Startade Lc-Lb första tävlingen på min ponny. Sen samma år gick jag upp till MsvB, det gick undan.
Hoppade en minitävling på min nya storhäst 1m-110 för att känna hur han reagerade i tävlingssammanhang sen hoppade jag 120-130 på nästa (felfritt;))

Finns inga regler, eller ja, kanske en och det är att aldrig hoppa för högt!

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 458
Senast: warg
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka