Gå på tå

trazel

Trådstartare
Sonen har fått för sig att han ska gå på tå. Han är 15 månader och har gått i ett par - tre månader.

Redan när han började med "fötterna i golvet" så var det tågång som gällde. Då gick han på översidan av tårna till och med (ni vet som knipreflexen bebisar har).

Medan han gick utmed möbler och med gåvagn och så så övergick han till att gå på tå vanligt.

Sedan han gått utan stöd så har han gått ordentligt, men nu har han väl fått så bra balans att han hittat tillbaka till tågången.

Varför väljer vissa barn att gå på tå? Vad kan man göra åt det själv? Hur har ni gjort med era "tågångare"?

Sv: Gå på tå

Haha, vilken tur! :D

Jag tror väl att sonen blir en helt normal person också, men är lite orolig för senor, leder och skelettet om han börjar redan nu... De måste ju ta stryk av att han går på tå.

Jag är sjukgymnast, men jobbar inte med barn, så jag har ingen praktisk erfarenhet. Dock fick vi på utbildningen lära oss att tågång oftast bara beror på förhöjd tonus (muskelspänning) i vadmuskulaturen, inget att bekymra sig om och inget att göra så mycket åt. Oftast landar hälarna när barnet blir tyngre. Jag antar att BVC vet om hans tågång, de har säkert koll på när man bör sätta in insatser!

Min son hade en och två såna perioder. Men den gav sej. Gör ingen grej av det så det blir nån fixidé för barnet. "Har hört" att barn kan börja göra det på heltid om man uppmärksammar det eller försöker avstyra det. Vet inte hur sant det är men kan tänka mej att det kan bli så.

Ha kontakt med bvc och va observant ifall det fortsätter :)

Vår dotter gick jättemycket på tå. BVC sa att vi skulle avvakta till 18 månaderskontrollen. När den kom gick hon väldigt sällan och sporadiskt på tå :) Men de kommer kolla upp det när ni ska på 18 mån.

Tack för alla svar!

Jo, egentligen tänkte jag väl vänta med att ta upp det med BVC igen vid 18 månaderskollen. De har ju varit medvetna om hur han gått tidigare.

Får hoppas det försvinner av sig själv om ett tag i alla fall. :)

Dottern började gå när hon var nästan 10 mån och då var det ofta på tå, nu är hon 2 ½ och det kommer fortfarande fram ibland men det har försvunnit mer och mer under tidens gång.

Jag gick på tå, ganska länge. Jag har både högt fotvalv och får korta hälsenor, vilket kanske kunde vara en förklaring. Jag minns dock att jag ofta valde att gå på tå (typ 6-7-års åldern) för att jag fick ont av att gå på hälarna - vilket de då trodde berodde på att jag hade för högt fotvalv.

Dottern gick ofta på tå som liten. Pratade med hennes läkare om det som förklarade att så länge hon kunde gå på hela foten så var det inget att bekymra sig över.
Hon är nu snart 4 och nu går hon i princip alltid "riktigt". Det avtog mer och mer ju äldre hon blev :)

Isak, nu 4 år, gick på tå när han började gå.
Det var en period och sedan började han gå vanligt.
Idag går och springer han som man ska sas.

Många barn väljer att gå på tå för det går snabbare och dom har bättre balans då. Det är väl den vanligaste orsaken.

Andra saker kan vara: en medfödd förkortning av hälsenorna och oförmåga att böja foten uppåt, eller en neurologisk sjukdom, till exempel cerebral pares ( CP ). Faktum är att tågång ibland vara ett av symtomen vid autism.

MEN, ditt barn är så ung ännu, så du behöver säkert inte oroa dig..trots jag skrev som jag gjorde. Har en nära vän jag växt upp med. Hennes bror gick på tå hur länge som helst...tror det var ända upp till ett par års ålder. Han är i alla fall fullt normal 35 åring i dag ;)

Avvakta tycker jag, och blir du hemskt orolig så kan du låta underöka rörligheten i knä-, höft- och fotleder.

Jag gick på tå, ganska länge. Jag har både högt fotvalv och får korta hälsenor, vilket kanske kunde vara en förklaring. Jag minns dock att jag ofta valde att gå på tå (typ 6-7-års åldern) för att jag fick ont av att gå på hälarna - vilket de då trodde berodde på att jag hade för högt fotvalv.

Hade en kompis som i samma ålder som du (6-7 år) gick ständigt på tå av samma anledning: Högt fotvalv.

Intressant!

Det enda menet jag har idag är väl just att jag lätt får ont i fötterna och att jag inte kan trampa ner ordentligt i stigbygeln eftersom mina hälsenor är för korta. Annars ser jag mig själv som ganska normal:D

Det är säkert ingen fara och ngt som gar över men bra att du och Bvc har koll pa det.

Jag sag pa "sjukhuset" (tv serien) och där var det ett barn som fick operera hälsenorna pga tagang. Han hade gatt som vanligt först men vid 2 ars alder hade han fatt för sig att ga pa ta. Ngr ar senare var hälsenorna sa korta sa han fick opereras för att kunna ga pa hela foten igen.

Det avsnittet såg jag också. Det är väl mestadels därför som jag blev fundersam vad man kan göra själv för att förebygga att det går så långt som till en operation. Men steget från idag till en operation är långt, det förstår jag också. :)

Nu vet jag inte vad som visades i programmet for jag har inte sett det, men bada mina barn har opererat vanster halsena. Det gjordes nar de var 4 manader gamla och det gjordes under lokalbedovning och tog mindre an 10 minuter totalt inkl att satta pa gipset efterat. Gipset fick de ha i 3 veckor - i den aldern var det ju inget problem alls, det blir ju saklart en annan grej nar barnet ar lite storre. Men forutom det var det inget dramatiskt alls och arret syns knappt idag :)

Det finns manga ovningar man kan gora for att "tanja ut" halsenorna. T.ex. att ga pa halarna, sta pa ett trappsteg och lata halarna vaga ner, och foraldern kan stretcha foten medan barnet tittar pa TV t.ex.
Cykling och ridning ar bra for da trampar man ner halen pa ett naturligt satt.

kl*

Min systerson gick på tårna, det visade sig att han hade barnreumatism, med läkemedelsbehandling och sjukgymnastik är han mer eller mindre som ett vanligt barn idag som springer och spelar fotboll, men har varit några tuffa svängar genom åren.

Min sambo gick på tå när han va liten..idag är han 32 å går fortfarande på tå när han är utan skor..han har inga större komplikationer mer än att han får ont i vaderna emellanåt...jag tror facit är att gå i högklackat, han håller inte med!!:o:o

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: Josseliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 253
Gravid - 1år Sitter och försöker läsa på hur det funkar om jag skulle behöva vara hemma mer innan BF pga. foglossning eller så. Så som jag förstått...
Svar
13
· Visningar
2 770
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka