Gå på bete vintertid

taccotad

Trådstartare
Vi har "för mkt" mark och där är en hel del som inte kommer hinna betas ner innan vintern. Jag har själv två väääldigt lättfödda hästar (fjording och shettis) så dom går inte på nåt riktigt bete. Hade en fundering på att få hit några kor som betar ner det värsta.

MEN blev lite nyfiken, efter ett samtal med en person som hävdar att det är det mest optimala för mina hästar dvs gå på bete i vinter när gräset vissnat. Vi har gjort så tidigare år, hästarna har alltså gått på bete på vintern, blivit erbjudna hö men ratat det.

Det måste ju finnas fler som har det såhär, hur funkar det för er? För- och nackdelar?

Sv: Gå på bete vintertid

Jag vet inte hur det fungerar att äta fruset gräs, kan det vara bra? Men ni har gjort så förr om jag förstod rätt. Hade ni inga problem då så borde det fungera.

Nej jag vet inte heller hur bra eller dåligt det är. Så jag hoppas på att någon mer kunnig kan svara.

Tänk efter lite nu... Hästar har under tusentals år levt på gräs även vintertid, så visst är det bra för dem! Mina hästar går alltid på bete året runt, dvs de får gå i så stora och gräsbevuxna hagar över vintern att de, vid sidan av fri utfodring med ensilage, även kan gå och beta fruset gräs. Trots erbjudet grovfoder så föredrar hästarna, precis som dina, att just beta så mycket som möjligt.

Näringsvärdet i gräset är naturligtvis mycket lägre under vintern, men för lättfödda hästar kan det ju vara en fördel. Hästarna får sin naturliga stimulans av att gå och ströva, skrapa fram gräs under snön och beta, som deras instinkter säger dem. Många hästar skulle nog behöva ha det som dina och mina, så var inte rädd att släppa dem på fruset gräs i vinter!

Risken för fång ökar enormt utav fruset gräs (fruktanhalterna i fruset gräs är väldigt höga). Och med tanke på den lavinartade ökningen av antalet fånghästar de senaste åren så bör man ta det i beaktande. Fång är ju en "välfärdssjukdom" som de inte drabbades av (troligen) som vildhästar, men som man får ta hänsyn till idag.

TS: har du möjlighet att ta in dem under nätterna trots att de går i beteshagarna? Annars måste du ju ordna vindskydd/ligghall också (i enligh med djurskyddslagen).

Men vilket härligt "lyxproblem" att ha för mkt bete!

Det kan fungera alldeles utmärkt, med tillgång till ligghall och tillskott av proteiner genom lucern eller krafftfoder.

Tänk dock på att risken för fång är stor vid gräs som växer efter första frosten. Risken är över när gräset slutat växa.

Tänk dock på att risken för fång är stor vid gräs som växer efter första frosten. Risken är över när gräset slutat växa.

Jag trodde att det hade mer med färgen på gräset att göra än om det växer eller ej. Så länge gräset är grönt och det i alla fall inte är hur kallt som helst i solen så bildas det väl ändå socker? Detta lagras då som fruktan i gräs som ej växer.

Det är de kalla nätterna som höjer gräsets halter av socker. När dagstemperaturen stiger, sjunker halterna. Att hästarna vant sig vid många timmars dagsbete är ingen garanti. Detta händer även i början av sommaren. Nätterna brukar i regel inte vara jättevarma förräns i mitten av juni. Så även då ska man helst inte låta hästarna gå ute dygnet runt.

det har det också, såvitt jag förstått. utan klorofyll blir det ingen fotosyntes och då bildas inte fruktan heller. därför bör brunt gräs vara ganska tryggt.

det är ju när gräset lever men INTE ka växa som fruktanhalten blir skyhög, tvärtom vad någon skrev här. sånt väder som vi har nu är farligt det också, särskilt natt och förmiddag. blir det frost så är det stor fångrisk hela dygnet.

så nej, jag skulle aldrig våga att släppa hästarna på massa gräs när det är vinter. jag har dom i gräshagar men det är kortbetad så det är begränsad hur mkt dom kan få i sig. fånghästen har dessutom munkorg vid riskförhållanden

Risken för fång ökar enormt utav fruset gräs (fruktanhalterna i fruset gräs är väldigt höga). Och med tanke på den lavinartade ökningen av antalet fånghästar de senaste åren så bör man ta det i beaktande. Fång är ju en "välfärdssjukdom" som de inte drabbades av (troligen) som vildhästar, men som man får ta hänsyn till idag.

TS: har du möjlighet att ta in dem under nätterna trots att de går i beteshagarna? Annars måste du ju ordna vindskydd/ligghall också (i enligh med djurskyddslagen).

Men vilket härligt "lyxproblem" att ha för mkt bete!

Vi har byggt ligghall då hästarna trivs bäst ute. VIssa kvällar vill jag ta in dom pga vädret men inte ens då vill dom in. Dessutom sätter dom sån päls så stalla in dom under nätterna leder till att den ena svettas.

Ja, det var just det där med fång som jag hade för mig att jag hört nånstans.

Intressant med lite fakta så här på kvällskvisten! :)

Men mina hagar blir nästan aldrig helt nerbetade. Inte så länge vi bara har mina två hästar. Borde kanske försöka få hit ett gäng kossor som betar ner.
Sen känns det lite som slöseri att aldrig kunna nyttja betet, inte på sommaren och inte på vintern. Såklart ser man ju till hästens bästa och jag vill varken ha feta hästar eller fånghästar...

Under de åren vi gjort såhär har hästarna aldrig haft nån tendens till fång. Vi har haft stenkoll, i den mån det går såklart, och varken vi eller hovslagaren har kunna märka nån skillnad i hovarna under vintrarna. Sommartid går dom i en snaggad hage, får halm och lite hö att tugga på. Brukar funka rätt bra. Men framåt vintern när gräset är brunt låter vi dom "beta". Fast det är kanske onödigt hög risk... Usch vad velig man blir.

Läs länken...det finns inga garantier bara för en hage är nedbetat. Fruktanet kan stiga om det är vattenbrist, näriningsbrist, vilket sorts gräs som är i hagen osv osv..

Tack! Herregud, vad komplicerat. Känns som mina hästar aldrig skulle få beta om man ska följa det som står där. Ska läsa igenom det en gång till men nu känns det verkligen som risken är skyhög vintertid... suck

frosten är lite förödande annars skulle jag helt klart vara för det hela, inte minst för den stora ytan utan också för sysselsättningen då vintern kan kännas lång!

Jag har funderat jättemycket på detta då vi enbart har gräshagar i stallet.... men hästarna kan ju knappast stå inne tills i vår, så att.... :s

delvis knapplån

Jag tror inte att man ska gå till överdrift med detta med gräset på vintern. Tabellen som det länkas till tidigare i tråden kan ju göra vem som helst galen. Dessutom är det nog mer komplicerat än så. Jag tror egentligen inte att det går att förutsäga om fruktanhalten är hög eller ej om man inte analyserar gräset. Men kanske inte ens då eftersom den kan ändras på bara några timmar. Sedan finns det ju en massa andra tänkbara orsaker till fång. Alla hästar får ju inte fång heller.
Jag tror inte att vi skyddar våra hästar om vi alltid har dem instängda i små grushagar. Då kan de ju bli dåliga av andra anledningar.

Men det är vad jag tror.
Jag är ganska försiktig med min fånghäst året om men hon går i gräshage en stor del av tiden. De andra hästarna går ute i stora hagar året om (inne på natten på vintern).

Nej, ska man följa alla råd och rön så får man ju linda in dem i bomull och låta dem stå inne jämt.

Men när det gäller fång så kan man ju se till att hålla dem i bra hull så att de inte blir tjocka/feta eftersom att det har en stark bidragande effekt (men det finns ju de som varit i bra hull men ändå åkt på det). Sen ska man ju även se till att de har en "lugn" och stabil mage. Får de blött ensilage så bör de även ha tillgång till halm av bra kvalité (vilket mga som ger silage idag inte ger).

Sen får man bara hoppas att de inte råkar ut för det. Men ut måste de ju få gå. Mitt sto fick det ju mitt i vintern efter att ha gått och betat mkt kort nervuxet gräs. Men då var hon också rejält rund och stod på spån trots att hon fick ganska blött ensilage (men jag hade inte märkt några problem med magen innan). Valacken drabbades dock inte (men han var bara rund över magen och inte över hals och bog som hon). Så visst är det en risk, men de allra flesta klarar sig (även om det känns som att "alla" får det efter den senaste tidens ökningar). Och ser man till att hålla dem i bra hull och håller magen rejält stabil (ser till att de har tillgång till bra halm bl.a.) så har man ju iaf minskat lite grann på risken. I övrigt finns det ju inte så mkt att göra.

Men visst blir man nipprig när man läser dylika rapporter. :crazy:

Nej precis! Även vi har rätt stora gräshagar, inte tillgång till något annat. Det känns bara som det hade varit skönt för hästarna att kunna gå i sina stora hagar och beta på det gamla gräset.

Äh, man ska inte följa det slaviskt..man ska ha i åtanke och lära är det meningen. Inte bara lita blint på att: nu är det vinter = ingen fara, eller nu är det sensommar = ingen fara,. Meningen är väl att man som hästägare ska ha någon slags koll. Hästfolk har ju i allm'änhet dålig koll på det runt omkring, bönder är bättre på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 321
Senast: Speedway
·
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka