Gå över till western?

H

Hynning

Jag är 16 år och har en new forest som jag tävlar dressyr med hon är nio år. Skulle det gå att göra om henne till westernhäst? Jag har börjat rida western på andra hästar. Går det att rida western med dressyrsadel? eller måste man köpa en westernsadel och i så fall vilken sort? för vad jag har förstått så finns det sadlar för alla discipliner.
Vore tacksam för svar!

visst kan du omskola både dig själv och henne till western, inga problem alls! Antingen lämnar du henne till en av oss tränare som tar emot omskolningshästar, och att du sedan får lektioner i hur du ska rida din "nya" häst för att behålla hennes utbildning. Eller så kan du ta lektioner för en westerntränare eller åka på intensivkurs, för att få så att säga hjälp till själv-hjälp.

Visst kan du börja i en dressyrsadel, men jag vill ändå rekomenderar att köpa en western inom kort om du är seriöst intresserad. Dels för att det blir en tydligare gräns för både dig och hästen, att "härifrån tränar vi på ett nytt sätt", dels för att hjälperna hamnar annorlunda i westernsadel mot vad de gör i en dressyrsadel. En del skänkellägen som du är van vid kommer antagligen hindras av westernsadelns grova stigläder, och en del westernhjälper hindras av dressyrsadelns utformning.

Angående val av westernsadel, så är det mycket en smakfråga. En pleasuresadel går att rida lite allt möjligt i, upp till en viss nivå. Ska man träna mycket galoppmoment så föredrar jag en reiningsadel. Nackdelen med den är att om ryttaren inte är observant på sin sits så är det lättare att hamna i stolsits i en sån. Men eftersom du är dressyrryttare så antar jag att du har en snygg sits.
Ska du träna ko-grenar så behöver du en sadel med längre horn än vad reiningsadeln kan erbjuda, men å andra sidan räcker en reiningsadel bra tills det börjar gå fort i vändningarna. Ska du träna roping finns inga alternativ än just en rpingsadel, då hornet måste hålla för en hel del.

Jag antar dock att du inte tänkt börja med de två sistnämna, i alla fall inte ön på ett tag? ;)
Så ska du inrikta dig på lugna grenar, tex trail, pleasure, horsemanship, så passar en pleasuresadel bäst.
Ska du inrikta dig på mer galoppgrenar, tex reining, western riding, så passar en reiningsadel bäst. (du kan även rida lugna klasser med reiningsadel, om du som sagt håller koll på sitsen)

--------
mvh
Lina

Tricorn Ranch

Det går nog säkert bra att skola om. Min dotter har en forest som var ännu äldre när hon gjorde det. Från att ha varit en väldigt trött och tråkig ponny i dressyr, så fick hon en glad frammåt "ungdom" under sadeln.Hon tävlade efter ca 1/2år i Allsvenskan med mycket fina resultat. Dom kommer att tävla i det mesta i år, men mest reining. Ska även börja med lite roping ock ko arbete. Så du har en rolig tid framför dig.
Gunnar.

Jag skolade om min New Forest då han var sju. Han var duktig på dressyr, men jag ville hoppa.. Så då blev det western. Det visade sig att det passade honom utmärkt. Tävlade mycket i Trail med stora framgångar. Även i horsemanship odyligt. Vet flera New Forestar som varit jätteduktiga i western.

Vad det gäller grunderna så skiljer det ju inte så mycket mellan western och dressyr. Det är bara bra om du har en välskolad häst. Tänk bara på att inte släppa ned tyglarna och träna på lång tygel på en gång. Du måste hjälpa din häst att förstå att den skall klara sig utan stöd i munnen. Ja det finns mycket och säga men detta är den vanligaste fallgropen.

Lycka till! ;)

New Forestar blir ofta toppen bra westernhästar, framförallt till trail och horsemanship!

Mitt råd är att du väntar med att köpa en sadel tills du vet vad du vill hålla på med, kanske kan du låna en sadel så länge?

Lycka till!

Malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
853
Senast: Esmeralda
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 996
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama