visst kan du omskola både dig själv och henne till western, inga problem alls! Antingen lämnar du henne till en av oss tränare som tar emot omskolningshästar, och att du sedan får lektioner i hur du ska rida din "nya" häst för att behålla hennes utbildning. Eller så kan du ta lektioner för en westerntränare eller åka på intensivkurs, för att få så att säga hjälp till själv-hjälp.
Visst kan du börja i en dressyrsadel, men jag vill ändå rekomenderar att köpa en western inom kort om du är seriöst intresserad. Dels för att det blir en tydligare gräns för både dig och hästen, att "härifrån tränar vi på ett nytt sätt", dels för att hjälperna hamnar annorlunda i westernsadel mot vad de gör i en dressyrsadel. En del skänkellägen som du är van vid kommer antagligen hindras av westernsadelns grova stigläder, och en del westernhjälper hindras av dressyrsadelns utformning.
Angående val av westernsadel, så är det mycket en smakfråga. En pleasuresadel går att rida lite allt möjligt i, upp till en viss nivå. Ska man träna mycket galoppmoment så föredrar jag en reiningsadel. Nackdelen med den är att om ryttaren inte är observant på sin sits så är det lättare att hamna i stolsits i en sån. Men eftersom du är dressyrryttare så antar jag att du har en snygg sits.
Ska du träna ko-grenar så behöver du en sadel med längre horn än vad reiningsadeln kan erbjuda, men å andra sidan räcker en reiningsadel bra tills det börjar gå fort i vändningarna. Ska du träna roping finns inga alternativ än just en rpingsadel, då hornet måste hålla för en hel del.
Jag antar dock att du inte tänkt börja med de två sistnämna, i alla fall inte ön på ett tag?
Så ska du inrikta dig på lugna grenar, tex trail, pleasure, horsemanship, så passar en pleasuresadel bäst.
Ska du inrikta dig på mer galoppgrenar, tex reining, western riding, så passar en reiningsadel bäst. (du kan även rida lugna klasser med reiningsadel, om du som sagt håller koll på sitsen)
--------
mvh
Lina
Tricorn Ranch