Gå över till ensilage helt och hållet-för & nackdelar?

dressyrglasyr

Trådstartare
Hej! Min häst går nu på 6 kg hö och 6 kilo ensilage, båda med bra värden! Funderar dock på om jag ska gå över till ensilage helt och hållet då

1.det är enklare för mig att köpa det
2.att hö är lite dammigt och min häst kan hosta i vissa perioder.
3. Höet kostar 1.10 kr mer / kg vilket känns lite onödigt då det inte är 100 % kvalite.

Vad tycker ni om detta, är det en dålig ide, varför?

Sv: Gå över till ensilage helt och hållet-för & nackdelar?

Jag hade gått över på ensilage, men varit noga med att räkna om till bibehållen ts-kvot totalt sett (och självklart behållt fungerande värden i foderstaten)

Det går nog bra, men räkna in i priset att du måste ersätta de 6 kg hö med lite mer silage, beroende på ts halt, dvs hur mkt" mat" det är i, vattnet borträknat. Sen brukar lite halm att plocka med vara bra när de äter mkt blött foder:)

Är höt dammigt är det oftast, oftast, oftast mögel. Troligtvis hostar din häst pga. mögelsporer i höt. -bara det säger ju att du bör gå över till ensilage. Sen var det väl lättare för dig att köpa det? jag ser inget negativt med att gå över till ensilage helt och hållet. Risken för botolism ökar ju, men samtidigt ger du din häst ensilage redan.. (och botolism är en väldigt ovanlig sjukdom ändå..)

Okej, jag känner mig övertygad! Det får bli så, tror det är bäst!:) Tack för svaren!

Fast hösilage är ju ensilage. Finns egentligen inget som heter hösilage. Detta namn indikerar mest på lite torrare ensilage....sprunget ur folkmun så att säga. Men ensilage heter det oavsett.

Jag ser bara fördelar med ensilage idag.

- ser bättre värden på silagen oftast
- man måste ge mer pga TS = betydligt längre tuggtid
- hästarna tycker oftast bättre om silage än hö
- mindre damm
- mycket volym som tar mindre plats än massa höbalar, lättpackat och mindre spill
- har funkat bättre att ha på fri tillgång än hö
- inte lika känsligt som hö vid intag från åkern (säkrare med bra kvalitet)

När jag började med hästar hade jag min åsikt som många andra att
det egentligen bara var riskfyllt att ge hästen "komat" som det kallades ;)..Åsikter som jag insett nu var grundade på dålig kunskap. Bl a ansågs det livsfarligt att ge hästen ensilage andra tider på året än då det var kallt, typ under vintern. Nu vet jag att hästarna inte dör av att äta det från höst till innan betesdax.

nackdelar då;
- måste förbruka öppnad bal ganska fort
- större mängder måste kasseras om något är dåligt, balar kan även börja jäsa - kassera
- plasten kan vara jobbig att hantera, ska till återvinning
- känsliga magar kan bli lite ledsna om TS halten skiftar ofta i partiet balar
- traktor kan krävas för hantering

Var även rädd för botulism men har med tiden fått lära att bakterierna kan finnas överallt och inte enbart i ensilage, finns även i hö eller i marken i hagarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 228
Senast: ufot
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama