Gå över järnväg med häst

Presto

Trådstartare
Ni som bor nära en järnväg med häst, går ni över med hästen?

Jag flyttade för några månader sen och tog med mig mina hästar, jag är inte inackorderad och känner inte dom andra med häst här så jag frågar er ist. Det var mörk när jag bestämde mig för att ta en promenad med mina hästar så kom vi till järnvägen (bevakad övergång) och tänkte inte mer på det, gick på. Min lilla dam traskade över med mig som ingenting med min lilla herre är desto mer tveksam. Där står jag med en häst på var sin sida järnvägen och kollar ner och ser att mellanrummet mellan "skenorna" och träplankorna är ungefär lika brett som mina hästars hovar, tänk om nån trampade där :eek: Tar tillbaka damen över och hon går på som om det vore cavaletti, efter det har jag inte försökt gå över järnvägen ingen.

Bara det att de verkar vara fina ridvägar på andra sidan, och en dag såg jag två tjejer rida i närheten av mig, och jag vill minnas att deras hästar går på andra sidan järnvägen. Det fick mig att fundera, är jag bara nojig som inte vill gå över med mina hästar? Det kanske inte finns någon möjlighet att dom fastnar, bara jag som fått för mig det, men jag vill inte chansa innan jag fått svart på vitt att det är inga problem.

Så, hur skulle ni gjort?
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Jag bor alldeles bredvid järnväg, så under ett ridpass passerar jag den både en och två gånger, ibland mer.
Nu har jag en Frieser som har stl 3 på skorna, men även han kan ibland halka ned med tån i dessa springor, så man nästan får känslan av att det är risk att de ska fastna, värst är där man ser att övergångarna i trä är slitna så glipan blir/ser större ut, då går jag helt enkelt bredvid övergången istället, där får de lyfta ordentligt på fötterna och det känns lite säkrare än slitna trä-övegångar.
Skulle jag låta bli att gå över järnvägen överhuvudtaget, så skulle jag inte komma nånstans, kan inte komma på en enda runda där jag inte behöver gå över järnväg...
 
Sv: Gå över järnväg med häst

När vi stod i ett stall där vi behövde gå över,gick vi över där det bara är räls just för att de inte skulle kunna fastna. Har hört en skräckhistoria om en häst som fastnat men jag vet inte om den är sann.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

då går jag helt enkelt bredvid övergången istället, där får de lyfta ordentligt på fötterna och det känns lite säkrare än slitna trä-övegångar.
+1 på den. Jag hade häst i många år där man var tvungen att gå över järnvägen i stort sett dagligen för att komma någonstans, men där kunde man lätt gå vid sidan av trallen så att man klev direkt över rälsen istället, kändes mycket säkrare.

Jag har hört en skräckhistoria om en häst som fastnat med hoven när den gick där bilarna kör men det var många år sedan och i ärlighetens namn var det en bekant till en bekant så jag vet inte om det bara var en myt. Men då trodde jag i alla fall på det och gick därför vid sidan.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Vad lustigt att vi skrev nästan exakt likadant, hann inte se ditt svar medans jag skrev mitt. Det är ju risken med historier som kommer från en bekant till en bekant... Men det kan ju vara sant också, jag vågade i alla fall aldrig chansa.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Jag stod tidigare vid en järnväg och gick över den vid järnvägsövergången flera gånger i veckan. Halvblod med 2 på skorna, aldrig några tendenser till att fastna.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

okej, gå bredvid var ju smart! Ska se om det går, då blir det absolut det! Mina hästar har storlek 5 fram och 6 bak, fast nu är dom barfota. Får ta en promenad ikväll och se vad det finns för möjligheter. Tänkte att det skulle bli lite trist om man inte kom över på något sätt, för då var ridvägarna väldigt begränsade
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Jag har flera (3st) järnvägsövergångar på ridavstånd från stallet, varav två ligger nära (1-2km) bort. Samtliga är bevakade övergångar, med bommar och ljud-/ljussignaler. Dessa är dock inte i trä, utan betong/cement (eller vad det nu är man använder) - hästen måste ha små små hovar för att ha en chans att fastna.
Med förra hästen saktade jag oftast inte ens av till skritt när vi skulle över, om inget tåg var i närheten/i rullning mot övergången (lokalbanan som jag jobbar på, så har rätt bra koll på tidtabellen på "min" linje :D). Hon var så pass van att hon inte brydde sig det minsta. Visste jag att det snart kunde komma ett tåg, skrittade jag över, för att inte hästen skulle bli skrämd av ljudsignalen när vi hade lite tempo.
Nuvarande häst är skeptisk till både själva övergången, signalerna och räckena längs bilvägen, så vi tar det lugnt. Dessutom porlar det rätt ordentligt med vatten i dikena här, och det gillar han inte heller riktigt (nere vid närmsta stationen forsar det bra). Är det dålig sikt eller mörkt, leder jag över honom, om inte annat så av hänsyn till biltrafiken (landsväg). Är det bra sikt och han är lugn i skallen, provar jag att rida över. När han är van kommer jag att rida över med honom också, men tills dess tar vi det sakta men säkert.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Jag måste över, annars kommer vi ingenstans. Men jag tycker att det är lika otäckt varje gång. Vi har dessutom fastnat en gång också, men det var inte vid vår "vanliga" övergång. Den vi brukar använda är renoverad med nytt trä. Den vi fastnade vid var lite rutten och sliten, så jag tror att en kant gav med sig. Nu fastnade vi inte rejält, men ena traktarmen på skon drogs snett... Inte kul, och det tycker inte hästen heller när vi ska över. Hon går över utan mycket knot egentligen, men hon tittar rejält på spår och mellanrum... Har provat att gå bredvid, över rälsen, men det vill hon inte alls vara med på av någon anledning.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Har nog haft järnvägsövergångar på alla ställen utom där jag står nu.
Har aldrig haft problem och aldrig tänkt på att det skulle vara det heller. En lätt halvhalt innan spåret bara så att hästen är uppmärksam och sen skritta över i lugn och ro.
Ibland har man ju haft turen att få lite miljöträning när tågen kom farande ;)
Jag bor nära Helsingborg så det är pågatåg var tjugonde minut och däremellan regiontåg, X2000 och godståg. Det var mer tur än skicklighet om man lyckades undvika tågen en hel runda :D
 
Sv: Gå över järnväg med häst

jag skäms nästan att inte tänkt att man kan gå bredvid innan :D Jag har varit ute och kollat och det är inga problem. Men jag kör häst och vagn, så då kan jag inte gå bredvid, tror inte jag kommer våga gå över med vagn, tänk om hon fastnar då :eek:

Plankorna är lite ruttna och är slitna i kanten och har lossnat lite, men jag ser det bara som positivt, om hon skulle fastna känns det som att trät skulle ge vika och hon skulle komma loss. Eller så får jag alltid ha med mig en yxa ;)

Det läskigaste av allt tycker jag är att det är så kort tid mellan att det börjar blinka och låta tills tåget passerar. Tiden ligger inte ens på 10sek, skulle chansa på 5-7sek. Tåget kör inte jättefort, men det är ett tåg vi pratar om! Men det blir nog bra detta..
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Måste också alltid passera en järnvägs övergång när jag ska till paddocken. Den som jag passerar är rätt fräsch och det krävs fölhovar först fastna i den typ. Så det är inga problem med det. Tur det då min medryttarhäst ifrågarsätter om vi går vi sidan om den :p . Just nu behöver jag inte oroa mig om tåg om ingen har bokat det, men på sommaren går det en del tåg (Ångtåg och rälsbuss). Det är museum järnväg som vi få gå över.

Men jag tycker det är värre nu när det är vinter och kallt då den kan bli väldigt hal :eek: . Trots hästen är broddad, men det kan ju va ryttare med som halkar(går alltid med han till paddocken) :p
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Min medryttarpålle stod tidigare i ett stall nära en järnväg, och vi red över den rätt ofta på flera olika ställen. Var aldrig några problem och ingen risk för att hästen skulle ha fastnat med hovarna. Nu har pållen bytt stall och järnvägsövergångarna är borta, har blivit tunnel istället.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

KL
Vi bor vid en järnväg, övergång med trätrall mellan rälsen.
Vi bad helt enkelt banverket att fylla i mellanrummet mellan räls och trä med en list, vilket de ordnade med det snaraste, är fixat på alla övergångar runt om oss.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

KL
Vi bor vid en järnväg, övergång med trätrall mellan rälsen.
Vi bad helt enkelt banverket att fylla i mellanrummet mellan räls och trä med en list, vilket de ordnade med det snaraste, är fixat på alla övergångar runt om oss.

Hur frågade ni då? Berättade ni att ni hade hästar och var oroliga att de skulle fastna när ni går över? Eller hur gick det till?
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Tågföretagen har strikt ansvar om det skulle hända nåt. Så skulle hästen fastna och bli överkörd så skulle de få betala en hel del pga det. Betydligt lättare för dem att fixa problemet direkt om någon är vänlig nog att tala om att man går där med hästar och att det är en säkerhetsrisk :P

Jag skulle iaf gissa på att det är därför de gör det, och säkert alltid kommer göra det bara man pratar med rätt människa.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Ja, vi ringde och berättade att vi har hästar och behöver komma över järnvägen, blev som sagt ordnat på en gång, så tacksamt!
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Jag ska definitivt prova. Det finns tre övergångar här som jag använder/vill kunna använda mig av. Men samtidigt funderar jag på varför det finns ett mellanrum över huvudtaget? Behövs det inte för att tåghjulen ska få plats? Eller det fungerar kanske inte alls så :confused:?
 
Sv: Gå över järnväg med häst

Det är för att det ska vara lättare för snöplogen att få bort snön som utrymmet finns...

Vi har 3-4 olika ställen där vi måste gå över spåren för att kunna komma över till ridvägarna på den sidan...

Men det är bytt från trä till betong på den övergången som är mitt i byn, dock finns träet kvar på den övergången som jägare och övrigt skogsfolk kör över spåren och då frågade dom på järnvägen om vi inte kunde gå vid sidan av trätrallarna och det kunde vi....

Nu går åtmindstånde jag sällan över spåret på det stället utan jag går över på någon av dom andra ställena i stället utan problem.

Så ring du och prata med dom.
 
Sv: Gå över järnväg med häst

*kl*

stallet ligger så att vi måste ta oss över järnvägspåret för att komma ut på vettiga ridturer,jag har aldrig ridit över träet utan rider alltid vid sidan om direkt över rälsen och det gör de andra ryttarna i området med.
32854419.jpg


för några år sedan blev en ryttare avkastad och hästen sprang hemmåt,fastnade m tygeln (tror vi) och påkörd av tåget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp