GÅ över bommar

E

eemelie

Har precis börjat träna bommar med min ponny, men det går inte riktigt som jag vill. Hon är otroligt spänstig och vill inte riktigt gå över bommarna utan hoppar ist.
Det är samma sak när vi är i skogen, bara hon ser en liten pinne så hoppar hon, från skritt.

Som ni kanske förstår är hon en hoppglad en och tycker det är väldigt kul, men samtidigt är hon väldigt väldigt osäker och ibland vill hon inte ens gå i närheten av bommar och hinder.

Hur skulle ni ha gjort för att få henne lugnt och stilla och gå över bommar och få bort osäkerheten?
( Har bara tränat 1 bom än sålänge, kan också tillägga att hon är 8 år och inte så erfaren )

Sv: GÅ över bommar

Antagligen har hon för mycket respekt för bommarna, och hoppar för att hon inte vet hur hon annars ska ta sig över. Det handlar nog inte om att hon tycker det är roligt, och nu säger jag inte att hon inte gillar att hoppa utan snarare att hon är osäker.

Står du upp eller sitter ner över bommen? Står du upp signalerar du till hästen att hoppa, så sitt ner om du inte gör det :)

Har du provat att gå med henne över? gör hon lika dant då?

Och tänk bara på att aldrig bli arg! :D
Lycka till!

Nu fick jag en tanke här, jag vet inte om den är helt uppåt väggarna. Om du driver och driver så att hon håller en ordentlig framåtbjudning, så kanske hon inte hinner tänka på att "stanna upp" och sen bestämma sig för att hoppa?

Testa? Det var bara en tanke som slog mig :rofl:

träna hela tiden, lägg ut bommar på dressyrpassen också, träna jämt då tror jag att din ponny kommer att läar sig. Jag har själv en hopphäst som tävlat 130 hoppning men fortfarande tycker att bommar på backen är väldigt otäcka, tar många försök innan hon ens kan trava igenom en cavalettiserie avslappnat. Även låga hinder är otäcka, men så fort dom kommer upp litegrann är dom helt ofarliga. Kan ju vara så att din ponny är markskygg också?

Tack så jättemkt för alla svar! :)
Jag sitter ner över bommarna eller bommen.
Jag har testat att gå med henne också men antingen tvärvägrar hon bara, eller så hoppar hon.
Och ja, hon är väldigt väldigt osäker. När man rider och närmar sig bommen tvärstannar hon och ibland börjar hon backa.

Men jag ska testa det där med att driva ordentligt och se :)

Tack än en gång för alla svar, vill gärna ha fler tips :D

Gör det så himla mycket då om hon tar ett språng över bommen? Tanken är ju vad jag förstår att hon ska lära sig att hoppa och att gå över bom på marken är egentligen inte det primära... min häst skuttar ofta över bommar och gärna med ett bocksprång som följd men över hinder är det inget problem, tränar upp till 1.30. Bomserier med trav el. galoppbommar löser han de flesta dagar ganska bra också men bara en bom blir sällan bra. Släng ut lite bommar på banan och galoppera över dom istället och gå sedan ner i trav, kanske funkar bättre...

Jag är av den åsikten att man inte ska nöta för mycket där man har stött på lite problem utan helt byta taktik för att lösa det och försöka se lösningen i ett större perspektiv och prioritera vad som är viktigt med just den här hästen.

Tack för det :smirk:
Låter väldigt klokt!
Hon är grym på att hoppa men har även där dåligt självförtroende, så vi tänkte från början öva upp det med mycket bommar etc, men vi ska öva mkt låga hinder och mycket beröm när hon gör rätt så kommer det säkert så småningom!

Fler svar är välkomna :D

Försök få hästen att lita på dig. Nh är mycket bra grund till alla dicipliner man än väljer.
Är hästen säkrare på ett högre hinder så kan du ju alltid hoppa det hoppa samma höjd tills hon känner sig helt säker sänk sedan hindret lite mer. Det är mycket bra att löshoppa men kanske bara med ett hinder med samma höjd eller varför inte longera?..? Tränar du med andra hästar så kan du ju alltid ha dem som draghjälp.
Lycka till :d

Jag påstog ju inte att hindren behövde vara höga eller att det ens behövde vara hinder utan att hon kanske skulle tillåtas att skutta över bommarna och att det kanske är lättare att göra det i galopp om du inte redan rider på bommarna i galopp... är trist med:smirk: bara för att jag tydligen sa något som inte passade dig

Oj, nejnej, du har nog missuppfattat och det var absolut inte ditt fel.
Jag gjorde fel smajlis, skulle ha vart en :) istället för en :smirk: , jag tyckte ditt svar var väldigt bra och ska testa det i veckan tänkte jag :D
Förlåt en en gång :o

Haha... oj, ja jag skulle ju kunna ge fanken i att tagga till också, börjar bli bukeskadad tror jag:(

Lycka till:)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 807
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
329
Senast: Springer
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 825
Senast: agnes27
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar