Hela grejen med kyrkoval är en politisk överlevnad från typ den feodala tiden i Sverige. Helt sjukt om du frågar mig. Jag blir så provocerad av att ett kyrligt samfund ska få driva sin verksamhet genom skattefinanseriade pengar. Inget annat religiöst samfund får ju det!! Vad är det som gör svenska kyrkan så speciell??
Argumentet att kyrkan gör så mycket bra sociala saker håller inte. Frälsningsarmén och Stadsmissionen gör också bra saker, men de får ju inte skattefinanserade pengar. De får bidrag som alla religiösa organisationer, men det får ju svenska kyrkan också. Varför måste staten driva in pengar till kyrkan? Varför kan inte medlemmarna själv betala för organisationen?
Att vi måste betala en begravningsavgift är okej, den köper jag. Men den ska inte gå till svenska kyrkan. Gör begravningsplatserna kommunala och låt kommunens parkförvaltning underhålla gravarna. Sjukt att ett religiöst samfund får ha så mycket makt.
Och att rösta för att ha demokrati inom kyrkan??

Skämtar ni eller? Det är en religiös organisation som tror att Gud bestämmer. Svenska kyrkan borde ha ett teokratiskt styre och inte politiska partier som styr. Undra vad Jesus hade sagt om han hade sett svenska kyrkans finansiering och organisation idag. Det är ett skämt att vara medlem för att stödja byggnader, kyrkan får extra bidrag utanför alla andra skattepengar de får för att underhålla byggnaderna. Den dagen pingstkyrkan eller synagogornas underhåll betalas med skattepengar är den dagen jag anser att byggnader som tillhör svenska kyrkan ska underhållas. Och vet ni vad - om medlemmarna inte kan försörja kyrkan så får den göra någonting åt sitt spenderande. Det är lätt att spendera andras pengar! Ingen annan religiös organisation kan spendera mer pengar än de har och ha fastigheter och skog utan syfte. Om kyrkorna inte fylls får man sälja av dem!
Hade Jehovas Vittnens Rikets Sal behövt underhåll hade Sveriges befolkning krävt att medlemmarna själva skulle betala. Konstigt att folk tycker att det är okej att svenska kyrkans byggnader ska finansieras med skattepengar. Lägg pengarna på rättvisa och att bygga det icke-religiösa samhället istället!
Jag skiter fullständigt i hur svenska kyrkan styrs, precis som jag skiter i hur pingstkyrkan styrs, eller hur den muslimska organisationen styrs. Det är faktiskt inte samhällets ansvar att styra svenska kyrkan, och den är galet att skattepengar ska gå till valrörelsen!!