Gå och rösta i kyrkovalet!

Men kyrkan är inte skattefinansierad???

De tar ut avgifter av medlemmarna som alla andra samfund. Att Skatteverket rent praktiskt administrerar insamlandet är inte speciellt för Svenska kyrkan, utan gäller lika för alla samfund.
Jasså, så för de som är medlemmar i pingstkyrkan dras medlemsavgiften enligt skattetabellen och kommer precis likadant i deklarationen som för svenska kyrkans medlemmar? Hur menar du då att religiösa organisationer som bygger på frivilliga bidrag går runt?

Och hur kommer det sig att man beskattar människor som inte ens är medlemmar i kyrkan? Ta tex judarna vilka är ett jättebra exempel. I Sverige betalar vi 0,246:- i begravningsavgift på varje hundralapp vi tjänar. Judar som begravs på judekyrkogården får betala ca 40.000:- av sina egna pengar för att begravas där. Men de måste oavsett vart de vill bli begravda betala sina 0,246 kronor per varje hundralapp de tjänar. Visst, det blir inga miljoner på en normal lön, men ändå pengar man kunde ha till någonting annat.

Inte är kyrkovalet skattefinansierat???
Jasså? Hur finansieras det då?
Det är väl så att tryckeriet som trycker valsedlarna betalas av kyrkan, men vart får kyrkan sina pengar ifrån? Och det är ju knappast så att årsmötet i baptistkyrkan är med i skattefinansierade medier? Varför ska svenska kyrkan få ta så mycket plats?
 
Hela grejen med kyrkoval är en politisk överlevnad från typ den feodala tiden i Sverige. Helt sjukt om du frågar mig. Jag blir så provocerad av att ett kyrligt samfund ska få driva sin verksamhet genom skattefinanseriade pengar. Inget annat religiöst samfund får ju det!! Vad är det som gör svenska kyrkan så speciell??

Argumentet att kyrkan gör så mycket bra sociala saker håller inte. Frälsningsarmén och Stadsmissionen gör också bra saker, men de får ju inte skattefinanserade pengar. De får bidrag som alla religiösa organisationer, men det får ju svenska kyrkan också. Varför måste staten driva in pengar till kyrkan? Varför kan inte medlemmarna själv betala för organisationen?

Att vi måste betala en begravningsavgift är okej, den köper jag. Men den ska inte gå till svenska kyrkan. Gör begravningsplatserna kommunala och låt kommunens parkförvaltning underhålla gravarna. Sjukt att ett religiöst samfund får ha så mycket makt.

Och att rösta för att ha demokrati inom kyrkan?? ;):devil: Skämtar ni eller? Det är en religiös organisation som tror att Gud bestämmer. Svenska kyrkan borde ha ett teokratiskt styre och inte politiska partier som styr. Undra vad Jesus hade sagt om han hade sett svenska kyrkans finansiering och organisation idag. Det är ett skämt att vara medlem för att stödja byggnader, kyrkan får extra bidrag utanför alla andra skattepengar de får för att underhålla byggnaderna. Den dagen pingstkyrkan eller synagogornas underhåll betalas med skattepengar är den dagen jag anser att byggnader som tillhör svenska kyrkan ska underhållas. Och vet ni vad - om medlemmarna inte kan försörja kyrkan så får den göra någonting åt sitt spenderande. Det är lätt att spendera andras pengar! Ingen annan religiös organisation kan spendera mer pengar än de har och ha fastigheter och skog utan syfte. Om kyrkorna inte fylls får man sälja av dem!

Hade Jehovas Vittnens Rikets Sal behövt underhåll hade Sveriges befolkning krävt att medlemmarna själva skulle betala. Konstigt att folk tycker att det är okej att svenska kyrkans byggnader ska finansieras med skattepengar. Lägg pengarna på rättvisa och att bygga det icke-religiösa samhället istället!

Jag skiter fullständigt i hur svenska kyrkan styrs, precis som jag skiter i hur pingstkyrkan styrs, eller hur den muslimska organisationen styrs. Det är faktiskt inte samhällets ansvar att styra svenska kyrkan, och den är galet att skattepengar ska gå till valrörelsen!!
I sak håller jag med. Det är inte riktigt vettigt att det är politik i kyrkan.

Men... nu är det som det är. Det vi har att relatera till är det som finns nu. Och de röstningslistor som finns bör man granska. De personer som man ser där - vill man att de ska ha inflytande?

Även jag som inte är medlem och är övertygad ateist ser kyrkans inflytande i samhället. Kyrkan gör massor av humanitärt arbete. Det var en stor strid om samkönade äktenskap för några år sedan. Den vanns av humanitära och kloka krafter och numera vigs samkönade par kyrkligt. Kyrkan har tagit stort ansvar för flyktingar, kyrkan har varit närvarande med humanitära insatser vid stora händelser som olyckor, bränder och katastrofer - i Sverige. Det an äventyras.

Som min vän kyrkopolitikern uttrycker det. Skiljelinjen går mellan de som vill betona kyrkans arbete i Sverige och de som vill betona "svenskheten" i kyrkan.

Jag önskar att jag inte skulle behöva be folk att gå och rösta. Men som det är, så är jag angelägen om att de som valt att vara med faktiskt använder sin röst.
 
Jasså, så för de som är medlemmar i pingstkyrkan dras medlemsavgiften enligt skattetabellen och kommer precis likadant i deklarationen som för svenska kyrkans medlemmar? Hur menar du då att religiösa organisationer som bygger på frivilliga bidrag går runt?

Och hur kommer det sig att man beskattar människor som inte ens är medlemmar i kyrkan? Ta tex judarna vilka är ett jättebra exempel. I Sverige betalar vi 0,246:- i begravningsavgift på varje hundralapp vi tjänar. Judar som begravs på judekyrkogården får betala ca 40.000:- av sina egna pengar för att begravas där. Men de måste oavsett vart de vill bli begravda betala sina 0,246 kronor per varje hundralapp de tjänar. Visst, det blir inga miljoner på en normal lön, men ändå pengar man kunde ha till någonting annat.


Jasså? Hur finansieras det då?
Det är väl så att tryckeriet som trycker valsedlarna betalas av kyrkan, men vart får kyrkan sina pengar ifrån? Och det är ju knappast så att årsmötet i baptistkyrkan är med i skattefinansierade medier? Varför ska svenska kyrkan få ta så mycket plats?
Ja, verkar som pingstkyrkan valt att använda sig av den tjänsten. Det är samfundet själv som bestämmer storleken på avgiften, inte SKV.
https://www.skatteverket.se/privat/...ratrossamfund.4.18e1b10334ebe8bc80005629.html
Om de vill ta medlemsavgift och/eller frivilliga bidrag får de väl välja själva?

Vad du får för begravningsavgiften är samma för alla oberoende av eventuell religiös församlingstillhörighet. Avgift utöver det kan vara begravningsförrättare eller annat som hör till ceremonin eller framtida gravskötsel. Kanske kan man välja speciell plats som är dyrare än normal-alternativet?
Kan inte detaljer på den nivån - men skatt är det definitivt inte.

De finansierar väl över sin egen budget, antar jag, har ingen insikt i detaljer?

Om nyhetsvärderingen är motiverad och varför kan man diskutera, det tycker jag också.
Men har inte mycket att göra med vare sig hur Svenska kyrkan finansierar sin verksamhet, eller hur staten använder sina skattepengar.
 
Jag är med i både equmenia och svenska kyrkan och betalar således dubbla kyrkoavgifter, båda på skattsedeln. Har ingen insikt i andra förbund men det funkar väl troligen lika i alla andra också. (Betalar även zakat, så det har inget att göra att jag är särskilt religiös egentligen, tycker både svenska kyrkan och equmeniakyrkan gör bra saker för de som inte har det lika bra som en annan, de småpengarna kan jag vara utan).

Jag kommer dock inte att rösta på söndag av olika anledning, och känner väl ett visst förakt att någon som valt att gå ur kyrkan och därmed avsagt sig all form av inflytande startar en tråd om att jag ska rösta. Dubbelmoral säger jag, så jävla viktigt kan det då inte vara med det här valet (vilket jag förstår - jag tycker ju inte det heller - och jag är ju ändå medlem).

Det är jättetråkigt att svenska kyrkan bara i augusti fick över 900.000 nya medlemmar för att det är val. Söndagens val får väl utvisa, men det är väl inte helt otroligt att dessa kommer från extremhögern efter deras kampanjer... Men så får det vara då helt enkelt.
 
Edit: blev tack och lov några nollor för mycket. 900 ska det såklart vara (skyller på att telefonen var för snabb).
 
Jag är med i både equmenia och svenska kyrkan och betalar således dubbla kyrkoavgifter, båda på skattsedeln. Har ingen insikt i andra förbund men det funkar väl troligen lika i alla andra också. (Betalar även zakat, så det har inget att göra att jag är särskilt religiös egentligen, tycker både svenska kyrkan och equmeniakyrkan gör bra saker för de som inte har det lika bra som en annan, de småpengarna kan jag vara utan).

Jag kommer dock inte att rösta på söndag av olika anledning, och känner väl ett visst förakt att någon som valt att gå ur kyrkan och därmed avsagt sig all form av inflytande startar en tråd om att jag ska rösta. Dubbelmoral säger jag, så jävla viktigt kan det då inte vara med det här valet (vilket jag förstår - jag tycker ju inte det heller - och jag är ju ändå medlem).

Det är jättetråkigt att svenska kyrkan bara i augusti fick över 900.000 nya medlemmar för att det är val. Söndagens val får väl utvisa, men det är väl inte helt otroligt att dessa kommer från extremhögern efter deras kampanjer... Men så får det vara då helt enkelt.

Fast jag tycker verkligen att dubbelmoralen i trådstarten är berättigad. Jag blev påmind om ganska fult spel från SD i samband med ett kyrkoval. En bekant var verksam i SD och lärare och passade på att uppmana sina elever att rösta eftersom att man inte behöver vara myndig, det är inte okej (personen är numera utesluten ur SD och arbetar nog inte som lärare längre såvitt jag vet).
 
Fast jag tycker verkligen att dubbelmoralen i trådstarten är berättigad. Jag blev påmind om ganska fult spel från SD i samband med ett kyrkoval. En bekant var verksam i SD och lärare och passade på att uppmana sina elever att rösta eftersom att man inte behöver vara myndig, det är inte okej (personen är numera utesluten ur SD och arbetar nog inte som lärare längre såvitt jag vet).
Då kan man gå med och rösta själv istället för att kräva att andra ska rösta rätt åt en. Uppenbarligen funkar ju det för de som anser att valet är viktigt - oavsett om de tror på Gud eller inte (troligen).
 
Senast ändrad:
Det är ju ingen som kräver att andra ska rösta, det är lite skillnad på att uppmärksamma och kräva.
Tror de som är medlemmar i kyrkan vet att det är val - svårt att missa om man får röstkort liksom - patetiskt att någon som själv VALT att gå ur och som i religiösa trådar spyr galla över de som är troende tar sig friheten att tala om att det är val och att man ska rösta. Tycker man det är så viktigt då går man med och röstar. Punkt (uppenbarligen har 900 andra människor lyckats med det konststycket).

Men du har rätt i en sak - ingen kan kräva att någon ska rösta. Allra minst någon som valt att avsäga sig röstsedeln själv...
 
Tror de som är medlemmar i kyrkan vet att det är val - svårt att missa om man får röstkort liksom - patetiskt att någon som själv VALT att gå ur och som i religiösa trådar spyr galla över de som är troende tar sig friheten att tala om att det är val och att man ska rösta. Tycker man det är så viktigt då går man med och röstar. Punkt (uppenbarligen har 900 andra människor lyckats med det konststycket).

Men du har rätt i en sak - ingen kan kräva att någon ska rösta. Allra minst någon som valt att avsäga sig röstsedeln själv...

Jag tycker det är rätt patetiskt att inte rösta när man nu har rätt att göra det... Jag föraktar också de som inte utnyttjar sin rösträtt oavsett vilket val det gäller.
 
Får du gärna göra då. Kunde inte bry mig mindre om någons åsikter som har avsagt sig möjligheten ärligt talat.

Så du tycker att det är helt ok att som icke-troende vara med i Svenska kyrkan då, för att kunna rösta i kyrkovalet?

Jag kan tillägga att jag röstade när jag var med i kyrkan.
 
Tror de som är medlemmar i kyrkan vet att det är val - svårt att missa om man får röstkort liksom - patetiskt att någon som själv VALT att gå ur och som i religiösa trådar spyr galla över de som är troende tar sig friheten att tala om att det är val och att man ska rösta. Tycker man det är så viktigt då går man med och röstar. Punkt (uppenbarligen har 900 andra människor lyckats med det konststycket).

Men du har rätt i en sak - ingen kan kräva att någon ska rösta. Allra minst någon som valt att avsäga sig röstsedeln själv...

Fast jag är inte medlem och kan inte rösta. Såklart. Jag har gått ur eftersom jag inte har något samröre med och inte tycker att religion är något som ska uppmuntras.

Likväl tycker jag det vore mycket trist om Svenska Kyrkan togs över av Sverigedemokraterna och blir en arena för främlingsfientlighet, isolationism och medmänniskohat.

Så jag hoppas att kyrkan förblir en positiv kraft i dessa frågor, även om jag inte tycker att kyrkan är något jag vill vara medlem i.

Får man inte tycka så?
 
Fast jag är inte medlem och kan inte rösta. Såklart. Jag har gått ur eftersom jag inte har något samröre med och inte tycker att religion är något som ska uppmuntras.

Likväl tycker jag det vore mycket trist om Svenska Kyrkan togs över av Sverigedemokraterna och blir en arena för främlingsfientlighet, isolationism och medmänniskohat.

Så jag hoppas att kyrkan förblir en positiv kraft i dessa frågor, även om jag inte tycker att kyrkan är något jag inte vill vara medlem i.

Får man inte tycka så?

Generellt tycker att att det är bra att uppmuntra till att använda sin rösträtt, oavsett sammanhang. Det hör liksom till demokratins grundvalar.
 
Så du tycker att det är helt ok att som icke-troende vara med i Svenska kyrkan då, för att kunna rösta i kyrkovalet?

Jag kan tillägga att jag röstade när jag var med i kyrkan.
Jag tror inte på Gud. Jag är medlem. Valet är inte viktigt för min del dock. Min man är också medlem, han är troende muslim.
Fast jag är inte medlem och kan inte rösta. Såklart. Jag har gått ur eftersom jag inte har något samröre med och inte tycker att religion är något som ska uppmuntras.

Likväl tycker jag det vore mycket trist om Svenska Kyrkan togs över av Sverigedemokraterna och blir en arena för främlingsfientlighet, isolationism och medmänniskohat.

Så jag hoppas att kyrkan förblir en positiv kraft i dessa frågor, även om jag inte tycker att kyrkan är något jag vill vara medlem i.

Får man inte tycka så?
Du får tycka vad du vill. Är kyrkovalet viktigt för dig hade du kunnat gå med som 900 andra gjorde i Augusti för att rösta. Vad du inte bör göra är ju att tala om för mig hur jag ska tycka och tänka.
 
Jag tror inte på Gud. Jag är medlem. Valet är inte viktigt för min del dock. Min man är också medlem, han är troende muslim.

Du får tycka vad du vill. Är kyrkovalet viktigt för dig hade du kunnat gå med som 900 andra gjorde i Augusti för att rösta. Vad du inte bör göra är ju att tala om för mig hur jag ska tycka och tänka.

För mig är det viktigt att högerkrafterna inte får fler arenor att sprida sin misogyni och xenofobi på.

Jag tycker inte man ska gå med i sammanslutningar som har helt andra grundläggande värderingar än mina egna. Det är inte samma sak som att tycka att sammanslutningen är genomrutten och värdelös ur alla aspekter.

Jag talar inte om för någon annan hur de ska agera. Jag talar bara om att jag helst ser att Svenska Kyrkan förblir en positiv kraft i samhället i de frågor där de utgör en positiv kraft.
 
Tror de som är medlemmar i kyrkan vet att det är val - svårt att missa om man får röstkort liksom - patetiskt att någon som själv VALT att gå ur och som i religiösa trådar spyr galla över de som är troende tar sig friheten att tala om att det är val och att man ska rösta. Tycker man det är så viktigt då går man med och röstar. Punkt (uppenbarligen har 900 andra människor lyckats med det konststycket).

Men du har rätt i en sak - ingen kan kräva att någon ska rösta. Allra minst någon som valt att avsäga sig röstsedeln själv...

Jag är inte troende, men har valt att inte gå ut kyrkan med tanke på att jag tycker att den i många fall gör gott. Det vill säga har jag rösträtt och har fått en ett röstkort. Dock kastade jag bort det, eftersom att jag spontant tänkte att det är rimligare att de som är troende och aktiva inom kyrkan röstar. Och jag tror inte att jag är ensam om att spontant tänka så, om man främst är "stödmedlem". Den här tråden påminde mig om mina tidigare erfarenheter, och att det finns de som utnyttjar den här typen av plattform och att det finns viss poäng att rösta även om man inte är troende. Så jag förstår inte riktigt varför du blir så stött faktiskt?
 
För mig är det viktigt att högerkrafterna inte får fler arenor att sprida sin misogyni och xenofobi på.

Jag tycker inte man ska gå med i sammanslutningar som har helt andra grundläggande värderingar än mina egna. Det är inte samma sak som att tycka att sammanslutningen är genomrutten och värdelös ur alla aspekter.

Jag talar inte om för någon annan hur de ska agera. Jag talar bara om att jag helst ser att Svenska Kyrkan förblir en positiv kraft i samhället i de frågor där de utgör en positiv kraft.
Som sagt. Är valet viktigt för dig är det lätt att bli medlem. Istället spyr du galla över de som är troende att de har vanföreställningar etc. Svårt att ta dig på allvar faktiskt (jag tror inte heller på Gud på det sättet som många av mina vänner gör, men skulle aldrig idiotförklara dem att de har vanföreställningar).
Jag är inte troende, men har valt att inte gå ut kyrkan med tanke på att jag tycker att den i många fall gör gott. Det vill säga har jag rösträtt och har fått en ett röstkort. Dock kastade jag bort det, eftersom att jag spontant tänkte att det är rimligare att de som är troende och aktiva inom kyrkan röstar. Och jag tror inte att jag är ensam om att spontant tänka så, om man främst är "stödmedlem". Den här tråden påminde mig om mina tidigare erfarenheter, och att det finns de som utnyttjar den här typen av plattform och att det finns viss poäng att rösta även om man inte är troende. Så jag förstår inte riktigt varför du blir så stött faktiskt?
Jag tycker det är fruktansvärt illa att spy galla på troende i andra trådar och sedan tycka att valet är så otroligt viktigt. Man kan inte tycka det är viktigt om man beter sig så.
 
Som sagt. Är valet viktigt för dig är det lätt att bli medlem. Istället spyr du galla över de som är troende att de har vanföreställningar etc. Svårt att ta dig på allvar faktiskt (jag tror inte heller på Gud på det sättet som många av mina vänner gör, men skulle aldrig idiotförklara dem att de har vanföreställningar).

Jag tycker det är fruktansvärt illa att spy galla på troende i andra trådar och sedan tycka att valet är så otroligt viktigt. Man kan inte tycka det är viktigt om man beter sig så.

Jag hade kanske hållit med dig i andra tider, men med de högervindar som blåser så tycker jag att det är rimligt att man inser att valet kanske är lite viktigare än vanligt det här året. Oavsett hur man ser på troende.
 
Som sagt. Är valet viktigt för dig är det lätt att bli medlem. Istället spyr du galla över de som är troende att de har vanföreställningar etc. Svårt att ta dig på allvar faktiskt (jag tror inte heller på Gud på det sättet som många av mina vänner gör, men skulle aldrig idiotförklara dem att de har vanföreställningar).

Jag tycker det är fruktansvärt illa att spy galla på troende i andra trådar och sedan tycka att valet är så otroligt viktigt. Man kan inte tycka det är viktigt om man beter sig så.

Hur kan du dra dessa idiotiska slutsatser? Hur tänkte du att din överdrivna slutledning skulle hindra mig att ha en åsikt om vad som är en bra utveckling av Svenska Kyrkan?

Jag är inte med i Vänsterpartiet men kan ändå formulera en åsikt om vad jag tycker skulle vara en olycklig utveckling av partiet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp