Gå och rösta i kyrkovalet!

"ÄR JAG RÖSTBERÄTTIGAD?
För att kunna rösta i Kyrkovalet ska du vara medlem i Svenska kyrkan, folkbokförd i Sverige och fylla 16 år senast på valdagen. Men, du måste också finnas upptagen i röstlängden. Röstlängden baseras på uppgifter som hämtas ur Kyrkobokföringen 30 dagar innan valdagen."
Och medlem är man om man inte gått ur, döpt eller ej.
 
Det enda parti jag fått reklam inför valet från, i brevlådan, är SD :meh:

Jag är inte medlem, gick ur efter förra valet. Men när jag var så röstade jag enbart för att ge homofober och rasister mindre makt. Inte för min skull, utan för andras.
Samma här! Angående reklamen alltså! Trodde de skickat fel först men tydligen kanske de skickar till alla? Förra kyrkovalet fick jag från olika men hittills bara från SD.

Jag har rätt dålig koll på kyrkovalet då jag inte bott här så länge och tänker att det viktiga är att få in bra personer än vilket partiet är. Problemet är bara det att jag inte har en susning om vilka som är bra eller inte. Jag har ganska mycket att läsa på mao :meh: ända jag vet helt säkert att jag inte vill ge min röst till SD iaf.
 
Har inte läst tråden men i min församling så röstar man inte på partier utan alla namn på en lista då församling kommit fram till att partipolitik inte hör hemma i kyrkan .dom har haft det så dom senaste valen och det har fungerat bra . kan fungera bra i en församling där man ungefär vet vad personen står för
 
Jag betalar då skatt till kyrkan vareviga år, och är inte döpt. Röstsedel har jag också fått, som jag tänker nyttja i stil med ts tankegångar.
Men du är väl född i Sverige då gissar jag?

Innan 1996 blev man automatiskt medlem i Svenska kyrkan när man föddes. Efter 96 blir man det genom dop.
 
Men du är väl född i Sverige då gissar jag?

Innan 1996 blev man automatiskt medlem i Svenska kyrkan när man föddes. Efter 96 blir man det genom dop.
Mina barn födda på 2000-talet blev medlemmar automatiskt, trots att de inte är döpta. Jag fick skicka in blanketter även för dem för att gå ur kyrkan.
 
Citat ur texten: "Numera så blir de barn som är födda efter 1996 och som har någon föräldrar, antingen mamma eller pappa, som är medlem i Svenska kyrkan, idag automatiskt antecknade i Svenska kyrkans register. Dock innebär detta inte ett medlemskap i sig utan det antecknas att det tillhör kyrkan i väntan på dop."

När jag ringde och frågade så sades det att mina barn var medlemmar och det krävdes påskrivna blanketter för att få ur. Förmodligen har jag pratat med någon som såg dem i registret och inte riktigt hade koll.

Hm, fast nu när jag tänker efter så har i alla fall äldsta barnet fått en välkomstbibel av kyrkan, så nog måste han ha blivit medlem på ett eller annat sätt?
 
Har inte läst tråden men i min församling så röstar man inte på partier utan alla namn på en lista då församling kommit fram till att partipolitik inte hör hemma i kyrkan .dom har haft det så dom senaste valen och det har fungerat bra . kan fungera bra i en församling där man ungefär vet vad personen står för
För mig skulle det bara bli ännu svårare :crazy: intressant att det skiljer sig så från församling till församling. Får kolla upp vad som gäller här!
 
För mig skulle det bara bli ännu svårare :crazy: intressant att det skiljer sig så från församling till församling. Får kolla upp vad som gäller här!
Dom som sitter där nu var nyss på lokalnyheterna och pratade om hur det fungerar. Det fungerar säkert bra då församlingen består av drygt 1000 medlemmar och alla känner alla eller vet vem dom är och vad dom står för. Ska kolla om jag hittar länken
 
Så det var svaret på min fråga? :rofl: :up: Japp sexism är det! Inte hur det faktiskt såg ut hos oss :meh: Mycket ironiskt sagt om det inte gick fram i den skrivna texten.
Hur var det nu med ditt eget engagemang? Antingen är du engagerad och är en av de som har drivit igenom höjda arvoden som du nu sitter och gnäller om, eller så är du inte engagerad och bara gnäller... Jag vet faktiskt inte riktigt vad som är värst...
Det är ju du som gnäller, om hur de hemska "gubbarna" inte ens gav er gratis julbord (vem var det som var mest intresserad av gratis mat kan man undra).

Jag förstår att du gillar höjda arvoden och löner och att spendera (slösa) kyrkans medel på olika projekt men det är precis den attityden jag vänder mig mot. Arbete inom en kyrka skall inte vara för att berika sig själv.
 
Citat ur texten: "Numera så blir de barn som är födda efter 1996 och som har någon föräldrar, antingen mamma eller pappa, som är medlem i Svenska kyrkan, idag automatiskt antecknade i Svenska kyrkans register. Dock innebär detta inte ett medlemskap i sig utan det antecknas att det tillhör kyrkan i väntan på dop."
Precis, de blir inte medlemmar. Kan dock inte förklara varför den du talade med sa som hen gjorde.
 
Hela grejen med kyrkoval är en politisk överlevnad från typ den feodala tiden i Sverige. Helt sjukt om du frågar mig. Jag blir så provocerad av att ett kyrligt samfund ska få driva sin verksamhet genom skattefinanseriade pengar. Inget annat religiöst samfund får ju det!! Vad är det som gör svenska kyrkan så speciell??

Argumentet att kyrkan gör så mycket bra sociala saker håller inte. Frälsningsarmén och Stadsmissionen gör också bra saker, men de får ju inte skattefinanserade pengar. De får bidrag som alla religiösa organisationer, men det får ju svenska kyrkan också. Varför måste staten driva in pengar till kyrkan? Varför kan inte medlemmarna själv betala för organisationen?

Att vi måste betala en begravningsavgift är okej, den köper jag. Men den ska inte gå till svenska kyrkan. Gör begravningsplatserna kommunala och låt kommunens parkförvaltning underhålla gravarna. Sjukt att ett religiöst samfund får ha så mycket makt.

Och att rösta för att ha demokrati inom kyrkan?? ;):devil: Skämtar ni eller? Det är en religiös organisation som tror att Gud bestämmer. Svenska kyrkan borde ha ett teokratiskt styre och inte politiska partier som styr. Undra vad Jesus hade sagt om han hade sett svenska kyrkans finansiering och organisation idag. Det är ett skämt att vara medlem för att stödja byggnader, kyrkan får extra bidrag utanför alla andra skattepengar de får för att underhålla byggnaderna. Den dagen pingstkyrkan eller synagogornas underhåll betalas med skattepengar är den dagen jag anser att byggnader som tillhör svenska kyrkan ska underhållas. Och vet ni vad - om medlemmarna inte kan försörja kyrkan så får den göra någonting åt sitt spenderande. Det är lätt att spendera andras pengar! Ingen annan religiös organisation kan spendera mer pengar än de har och ha fastigheter och skog utan syfte. Om kyrkorna inte fylls får man sälja av dem!

Hade Jehovas Vittnens Rikets Sal behövt underhåll hade Sveriges befolkning krävt att medlemmarna själva skulle betala. Konstigt att folk tycker att det är okej att svenska kyrkans byggnader ska finansieras med skattepengar. Lägg pengarna på rättvisa och att bygga det icke-religiösa samhället istället!

Jag skiter fullständigt i hur svenska kyrkan styrs, precis som jag skiter i hur pingstkyrkan styrs, eller hur den muslimska organisationen styrs. Det är faktiskt inte samhällets ansvar att styra svenska kyrkan, och den är galet att skattepengar ska gå till valrörelsen!!
 
Senast ändrad:
Hela grejen med kyrkoval är en politisk överlevnad från typ den feodala tiden i Sverige.
Nej, den har ursprung i böndernas lokala självstyre, samma som är ursprunget till kommunalvalen (efter att socknarna 1863 delades i församling och kommun).
Feodalt kyrkostyre är snarast en privatägd kyrka där all beslutsmakt ligger hos godsägaren, raka motsatsen till medlemsval. Har endast funnits i begränsad utsträckning i Sverige och var med råge borta innan medeltidens slut.

Jag blir så provocerad av att ett kyrligt samfund ska få driva sin verksamhet genom skattefinanseriade pengar. Inget annat religiöst samfund får ju det!! Vad är det som gör svenska kyrkan så speciell??
Argumentet att kyrkan gör så mycket bra sociala saker håller inte. Frälsningsarmén och Stadsmissionen gör också bra saker, men de får ju inte skattefinanserade pengar. De får bidrag som alla religiösa organisationer, men det får ju svenska kyrkan också. Varför måste staten driva in pengar till kyrkan? Varför kan inte medlemmarna själv betala för organisationen?
Men kyrkan är inte skattefinansierad???
De tar ut avgifter av medlemmarna som alla andra samfund. Att Skatteverket rent praktiskt administrerar insamlandet är inte speciellt för Svenska kyrkan, utan gäller lika för alla samfund. Man kan tycka om det eller inte, men någon särbehandling för just dem är det inte. Och bidragen är, som du säger, också för alla samfund.

Att vi måste betala en begravningsavgift är okej, den köper jag. Men den ska inte gå till svenska kyrkan. Gör begravningsplatserna kommunala och låt kommunens parkförvaltning underhålla gravarna. Sjukt att ett religiöst samfund får ha så mycket makt
Att det bara är två kommuner i landet som sköter begravningsverksamheten har jag uppfattat som att det bara var de som ville ta över (men möjligt jag kan ha fel där?) Avgiftens storlek beslutas av staten och pengarna blandas inte med kassan för den övriga kyrkliga verksamheten. De har inte mer makt än andra som utför verksamhet på statens uppdrag, som t.ex. Bilprovningen

Det är ett skämt att vara medlem för att stödja byggnader, kyrkan får extra bidrag utanför alla andra skattepengar de får för att underhålla byggnaderna. Den dagen pingstkyrkan eller synagogornas underhåll betalas med skattepengar är den dagen jag anser att byggnader som tillhör svenska kyrkan ska underhållas.
Den kyrkoantikvariska ersättningen betalar långt i från allt underhåll, utan är till för de kulturhistoriskt motiverade kostnaderna. Det är en speciallösning pga att det handlar om så många och så gamla byggnader med likartade förutsättningar, så man hanterar dem i klump. Med det följer en massa restriktioner om vad man inte får göra resp. måste göra som även innebär merkostnader. Motsvarar ungefär det andra kan få efter en byggnadsminnesförklaring (både restriktioner och ersättning)
.
Jag skiter fullständigt i hur svenska kyrkan styrs, precis som jag skiter i hur pingstkyrkan styrs, eller hur den muslimska organisationen styrs. Det är faktiskt inte samhällets ansvar att styra svenska kyrkan, och den är galet att skattepengar ska gå till valrörelsen!!
Precis därför är det bara är deras medlemmar som beslutar. Spela roll att det av tradition kallas för val men vad skiljer annars mot när andra organisationer väljer sina styrande.
Inte är kyrkovalet skattefinansierat???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp