Gå och rösta i kyrkovalet!

Nej. JAG känner inte ett behöv av att påverka kyrkans arbete. Jag är inte med i den föreningen - av övertygelse.

Men jag vill gärna uppmuntra dem som VILL påverka (vilket man idag gör både om man röstar och om man avstår att rösta) att utnyttja sin rösträtt. Eftersom rösträtten finns.

Känner man att man inte bryr sig ett jota om värderingar och om kyrkans arbete så kan man stanna hemma och röstskolka.
Varför denna tråden, det är helt klart ett försök att påverka kyrkans arbete, du säger emot dig själv.
 
En tråd jag inte trodde jag skulle starta....
Den 17 september är det kyrkoval. "Det bortglömda valet"

Själv är jag inte troende och inte medlem i kyrkan och har därmed inte rösträtt. Men ALLA NI ANDRA. Snälla - gå och rösta.

Varför engagerar jag mig i detta - jo för att det finns mörka krafter som storsatsar på att ta plats i kyrkans beslutande församlingar. Får det genomslag så repar de mod och för en större plattform för att påverka annat.

Eftersom så få röstar får varje röst stor betydelse.
Låt inte SD få stort inflytande genom att de mobiliserar de sina att rösta, och mer demokratiska ligger hemma i soffan.


- slut på kyrkopropaganda från tanten
Jag tror den här typen av trådar snarare gynnar SD. Då kan de se sig som utstötta och att alla tom de som inte ens är medlemmar "är emot dem."
Dessutom om man uppmuntrar folk att rösta i valet så uppmuntrar man ju alla dvs även de som röstar på "mörka krafter" som du uttryckte det.

Själv tänker jag rösta. Inte på SD.
 
Varför denna tråden, det är helt klart ett försök att påverka kyrkans arbete, du säger emot dig själv.
Ja och om det bara handlade om att uppmuntra folk att rösta för det är viktigt att rösta så skulle inte SD och mörka krafter tas upp. Om man vill att folk ska rösta på visst sätt så vill man påverka den organisationen.
 
Att gå med i en organisation som har kärnvärderingar som går rakt emot mina är inte tänkbart. Likväl tycker jag det är olyckligt om organisationens arbete inom flyktingområdet ska befläckas av SD.

Men du har ju rätt i att Svenska Kyrkans utveckling inte står högst på min agenda liksom utvecklingen i tusentals andra sammanslutningar med demokratiska val.

Ja det vore hemskt om det "befläckades" av ett parti som enl. opinionsundersökningarna idag är Sveriges andra största parti.
Fullständigt horribelt :nailbiting:.
Eller?
 
Ja det vore hemskt om det "befläckades" av ett parti som enl. opinionsundersökningarna idag är Sveriges andra största parti.
Fullständigt horribelt :nailbiting:.
Eller?

Ja, det vore trist om det positiva arbete som Svenska Kyrkan gjort länge för flyktingar befläckas av den xenofobi, misogyni och det medmänniskohat som SD står för.

Tror du till exempel att det blir några fackeltåg för utvisningshotade afghaner om SD sitter i majoritet i alla beslutande organ i kyrkan?
 
Ja, det vore trist om det positiva arbete som Svenska Kyrkan gjort länge för flyktingar befläckas av den xenofobi, misogyni och det medmänniskohat som SD står för.

Tror du till exempel att det blir några fackeltåg för utvisningshotade afghaner om SD sitter i majoritet i alla beslutande organ i kyrkan?

Var tycker du Svensk lag ska gälla nånstans? På Gotland?
Dessa afghaner har gått igenom Migrationsverket och domstolarna och fått avslag p.g.a att de saknar asylskäl.
När tycker du lagen ska gälla och vilka ska den omfatta? Bara svenskar eller alla som befinner sig i landet? Isf kan samtliga EU medborgare begå vilka brott som helst och demonstrera för en friande dom. Är det ok?
 
Att bara uppmana folk med vissa åsikter att rösta är precis lika fult som motsatsen, så kallad voter suppression. Det hela handlar om att ge vissa åsikter större inflytande än vad de (ur ett strikt demokratiskt perspektiv) förtjänar och går rakt emot demokratins andemening.
 
Inför kyrkovalet verkar utlandssvenskarna ha blivit bortglömda. Inför andra val kommer röstkort och sedlar med posten men inte nu. När jag insag att det är dags för kyrkoval (förra veckan) var det för sent ända för att kolla upp hur/om det gar att rösta som utlandsvensk.
 
Inför kyrkovalet verkar utlandssvenskarna ha blivit bortglömda. Inför andra val kommer röstkort och sedlar med posten men inte nu. När jag insag att det är dags för kyrkoval (förra veckan) var det för sent ända för att kolla upp hur/om det gar att rösta som utlandsvensk.
Det går att rösta som utlandssvensk också, kanske finns en anledning till så litet röstdeltagande tänker jag? Vi har visserligen fått röstkort, men har sex mil till närmsta röstlokal med vettiga tider, den som vi ska rösta i är öppet 10-12 två dagar i veckan, då sitter jag i föreläsningar som jag under inga omständigheter kan missa eftersom programmet har högt tempo och vi inte får missa en tenta innan vi går ut på praktik, med de öppettiderna missar man nog en hel del röstdeltagare skulle jag tippa på. Inte ens valdagen har vår vallokal anständiga öppettider - nu spelar det ingen roll eftersom jag åker utomlands ikväll.
 
Ja, det vore trist om det positiva arbete som Svenska Kyrkan gjort länge för flyktingar befläckas av den xenofobi, misogyni och "medmänniskohat SD står för."

Tror du till exempel att det blir några fackeltåg för utvisningshotade afghaner om SD sitter i majoritet i alla beslutande organ i kyrkan?
"som jag anser att"
Skulle du nog ha lagt till i din text. Den använder ju annars samma princip som de flesta bruna och röda representanter använder i diskussioner...den att de själva har den absoluta rätten till tolkning....;)
 
Det går att rösta som utlandssvensk också, kanske finns en anledning till så litet röstdeltagande tänker jag? Vi har visserligen fått röstkort, men har sex mil till närmsta röstlokal med vettiga tider, den som vi ska rösta i är öppet 10-12 två dagar i veckan, då sitter jag i föreläsningar som jag under inga omständigheter kan missa eftersom programmet har högt tempo och vi inte får missa en tenta innan vi går ut på praktik, med de öppettiderna missar man nog en hel del röstdeltagare skulle jag tippa på. Inte ens valdagen har vår vallokal anständiga öppettider - nu spelar det ingen roll eftersom jag åker utomlands ikväll.

Sa du har fatt röstkort alltsa, vad konstigt da att inte jag har fatt ngt.
I andra val har jag brevröstat, tror bara det är pa konsulatet vi kan rösta annars och även om det inte är sa langt dit sa ligger det mitt inne i stan utan vettiga parkeringsmöjligheter och alltid trafikkaos sa dit undviker jag att aka.
 
Vet att jag kommer att träffa ganska många vid vallokalen som röstar på SD. De är väldigt öppna med det.
De är en väldigt engagerad och omtyckt grupp i vårt område.

Vilka är då dessa galningar som så öppet deklarerar vad de ska rösta på?
Det finns en bild av SD-anhängare.
Lågutbildade, låginkosttagare osv.
Det stämmer väl in på den här gruppen.
Många av dom har bara 7 eller 9 år i skolan, sedan skulle de jobba för att hjälpa till hemma, punkt slut! Jobbade hela livet med lantbruk eller inom vården.

De är tidigare hängivna S och C-röstare.
De är också förbannade fattigpensionärer som är väldigt missnöjda med hur det har blivit för dom.

De ordnade förresten ett facketåg för inte så länge sedan, för att hjälpa en familj att stanna i Sverige. ;)
 
Sa du har fatt röstkort alltsa, vad konstigt da att inte jag har fatt ngt.
I andra val har jag brevröstat, tror bara det är pa konsulatet vi kan rösta annars och även om det inte är sa langt dit sa ligger det mitt inne i stan utan vettiga parkeringsmöjligheter och alltid trafikkaos sa dit undviker jag att aka.
Nä, jag bor i Sverige för tillfället, ber om ursäkt om det var otydligt (dock vet jag att några av mina vänner på Malta fått röstkort, där finns det dock ingenstans att rösta alls). Det jag menade var att det kanske inte är så konstigt att många skiter i att rösta - ingen information, inga röstkort (!), dåliga öppettider i vallokalerna etc...
 
Att man röstar i kyrkovalet skulle egentligen vara naturligt för alla medlemmar, eftersom kyrkan förvaltar stora värden. Både i form av reela tillgångar och stora kulturvärden.

Tittar man i backspegeln så ser man ju vad den socialdemokratiska majoriteten lyckats åstadkomma vad det gäller kyrkans agerande. Är man inte ense med S om denna politik så röstar på ngt annat. Kyrkan är, i mångas ögon en traditionsbärare. En av de få saker i vårt samhälle som har en möjlighet att över generationer hålla kvar seder och tradidioner. Det i sin tur ska inte innebära att kyrkan inte utvecklas. Men får heller inte innebära att kyrkan som institution urvattnas.
 
Vet att jag kommer att träffa ganska många vid vallokalen som röstar på SD. De är väldigt öppna med det.
De är en väldigt engagerad och omtyckt grupp i vårt område.

Vilka är då dessa galningar som så öppet deklarerar vad de ska rösta på?
Det finns en bild av SD-anhängare.
Lågutbildade, låginkosttagare osv.
Det stämmer väl in på den här gruppen.
Många av dom har bara 7 eller 9 år i skolan, sedan skulle de jobba för att hjälpa till hemma, punkt slut! Jobbade hela livet med lantbruk eller inom vården.

De är tidigare hängivna S och C-röstare.
De är också förbannade fattigpensionärer som är väldigt missnöjda med hur det har blivit för dom.

De ordnade förresten ett facketåg för inte så länge sedan, för att hjälpa en familj att stanna i Sverige. ;)
Vad du beskriver är väl ryggraden i svensk demokrati.
Visst skulle man rent förnuftmässigt kunna kräva, att den som får rösträtt måste visa (genom ett enkelt prov) att han eller hon begriper vad han/hon ska rösta om.
Men det skulle ju innebära att 1/2 valmanskåren (minst) skulle förlora sin rösträtt och att de konservativa skulle få makten vid nästa val.

Men nej, en individ = en röst. Ska gälla.
Och vi ska respektera folkets röst.
Att inte göra det visar vilka värderingar vi verkligen står för...
 
Vad du beskriver är väl ryggraden i svensk demokrati.
Visst skulle man rent förnuftmässigt kunna kräva, att den som får rösträtt måste visa (genom ett enkelt prov) att han eller hon begriper vad han/hon ska rösta om.
Men det skulle ju innebära att 1/2 valmanskåren (minst) skulle förlora sin rösträtt och att de konservativa skulle få makten vid nästa val.

Men nej, en individ = en röst. Ska gälla.
Och vi ska respektera folkets röst.
Att inte göra det visar vilka värderingar vi verkligen står för...
Frågan är väl hur valdeltagandet kommer att se ut när pensionärerna troppar av? De är noga med sitt valdeltagande upplever jag.
Här är det är en högtidsdag med val.
Man klär upp sig och går och röstar.

Tror inte på någon form av prov, då blir tröskeln att rösta för hög?
Har dom inte så i Storbrittanien? Att man måste skriva in sig i röstlängden först, för att få rösta? Och att det var en bidragande orsak till att senaste omröstningen fick det utfall det fick?
 
Frågan är väl hur valdeltagandet kommer att se ut när pensionärerna troppar av? De är noga med sitt valdeltagande upplever jag.
Här är det är en högtidsdag med val.
Man klär upp sig och går och röstar.

Tror inte på någon form av prov, då blir tröskeln att rösta för hög?
Har dom inte så i Storbrittanien? Att man måste skriva in sig i röstlängden först, för att få rösta? Och att det var en bidragande orsak till att senaste omröstningen fick det utfall det fick?
Det är väl rätt många länder där man måste registrera sig för att få röstkort.
Och att kräva ett kunskapsprov skulle väl vara rätt elitistiskt och uteslutande.

Fast många gånger tänker man nog att det inte skulle vara så dumt. Partierna skulle ju få det betydligt svårare att sälja in vallöften och , som nu bedriva en valpolitik ett år före valet i form av generösa reformer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp