Gå ner i arbetstid eller ta ut föräldradagar?

Får man ta ut FP på helgen bara om man inte tar ut någon FP i veckorna? Skulle nog vara bättre för mig isåfall med för det kan ju vara väldigt svårt att komma ifrån jobbet efter exakt 6 timmar.
OM de inte har ändrat reglerna sen det var aktuellt för mig, så måste man ta ut fp dagen före helgen också om man ska kunna ta ut fp över helgen.

Får man ta ut FP på helgen bara om man inte tar ut någon FP i veckorna? Skulle nog vara bättre för mig isåfall med för det kan ju vara väldigt svårt att komma ifrån jobbet efter exakt 6 timmar.

Efter 1 år tappar man SGI ifall att man inte fyller upp med föräldrapenning sen kanske man har rätt att vara ledig ändå upp till 2 år?
Du får ta ut grantidagar enbart på helgen (de med lägst ersättning) men om du vill ta ut en dag med betalt enligt SGI-beloppet så måste du ta ut en fredag eller måndag också.

Jag har under våren tänkt att vara föräldraledig ungefär en dag i veckan. Helst skulle jag vilja fortsätta jobba 100% och bara ta ut en föräldradag de dagar jag är ledig och alltså inte gå ner i tid.

På så sätt kan jag ångra mig någon vecka om det t ex skulle vara mycket på jobbet och det blir lättare att räkna ut vab etc.

Men jag funderar på om det spelar någon roll för arbetsgivare och försäkringskassan om man gör så, alltså bara tar ut dagar istället för att gå ner i tid. Någon som vet?
Det spelar ingen roll för arbetsgivaren eller fk, det är dina dagar och du får ta ut dom som du vill. Jag är hemma 2 dgr i veckan men för att inte slösa på mina få föräldradagar så har jag tagit tjänstledigt istället. Dvs min tjänst ät på 100% men jag är tjänstledig 40%. Om jag vill jobba en dag extra nån vecka för att det behövs, eller byta och jobba en tisdag istället för fredag så får jag det för min arbetsgivare. Nackdelen är väl att jag inte får några pengar för dom två dagar jag är hemma med barnen då förstås. Men jag har ju mina kvarvarande föräldradagar sparade då istället. Alla arbetsgivare tycker kanske inte samma heller, det beror ju på hur det ser ut där du jobbar o så. :)

Det spelar ingen roll för arbetsgivaren eller fk, det är dina dagar och du får ta ut dom som du vill. Jag är hemma 2 dgr i veckan men för att inte slösa på mina få föräldradagar så har jag tagit tjänstledigt istället. Dvs min tjänst ät på 100% men jag är tjänstledig 40%. Om jag vill jobba en dag extra nån vecka för att det behövs, eller byta och jobba en tisdag istället för fredag så får jag det för min arbetsgivare. Nackdelen är väl att jag inte får några pengar för dom två dagar jag är hemma med barnen då förstås. Men jag har ju mina kvarvarande föräldradagar sparade då istället. Alla arbetsgivare tycker kanske inte samma heller, det beror ju på hur det ser ut där du jobbar o så. :)

Fast med det resonemanget så nollar man sin SGI och kvarvarande föräldradagar tappar ju enormt i värde om man inte haft föräldrapenning på grundnivå.

Fast med det resonemanget så nollar man sin SGI och kvarvarande föräldradagar tappar ju enormt i värde om man inte haft föräldrapenning på grundnivå.
Det skulle vara om jag akut måste bli sjukskriven isf. Blir jag med barn kan jag gå upp och jobba heltid igen för att höja sgi:n. Min sgi var redan nollad då jag spart mina f-dagar under min föräldraledighet.

Jag har försökt sätta mig in i det här med föräldraledigt/föräldradagar mm men det känns mest förvirrande.
Jag jobbar deltid och det är 3 dagar i veckan (vardagar) oftast. När man har barn, kan man då ta ut endast tre föräldralediga dagar i veckan då? Eller måste man ta hela veckor? Kan arbetsgivaren i så fall kräva in mig om det skulle behövas de dagar jag inte är föräldraledig?

Jag har försökt sätta mig in i det här med föräldraledigt/föräldradagar mm men det känns mest förvirrande.
Jag jobbar deltid och det är 3 dagar i veckan (vardagar) oftast. När man har barn, kan man då ta ut endast tre föräldralediga dagar i veckan då? Eller måste man ta hela veckor? Kan arbetsgivaren i så fall kräva in mig om det skulle behövas de dagar jag inte är föräldraledig?
Du söker ju föräldraledighet i % hos arbetsgivaren. Dvs 100 %. Du är inte tillgänglig för jobb alls.
Sen söker du ju valfritt antal dagar hos fk, dvs vill du bara ta ut 3 dagar så söker du bara för 3 dagar :)

De reglerna gäller för nyfödd. Sen vid 1 år kommer lite andra regler :)

Tack för bra svar!

Vad händer vid 1 år?
För att behålla din sgi måste du ha 100% sysselsättning. Hur det blir med den deltidsanställning kan jag dock inte svara på. (dvs, jag vet inte om du måste fylla upp 100 % av din deltid, eller om du måste fylla upp 100% totalt. )

Som jag förstått tar en del ut 7 dagar i veckan. Varför väljer man det?
Så om jag jobbar 3 dagar i veckan i vanliga fall måste jag ändå ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan?

Som jag förstått tar en del ut 7 dagar i veckan. Varför väljer man det?
Så om jag jobbar 3 dagar i veckan i vanliga fall måste jag ändå ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan?
att man väljer att ta ut 7 dagar i veckan beror nog på den ekonomiska biten. :)
Fråga två vågar jag inte svara på, för det vet jag inte.

@hemlig

När barnet fyller ett år så måste du täcka din ordinarie arbetstid med föräldradagar för att behålla din SGI. En föräldradag är 8h, så jobbar man heltid á 40h/vecka går det 5 föräldradagar för att täcka upp. Om du normalt sett jobbar t.ex 24h/v (3*8) så behöver du bara ta 3 föräldradagar. Du får dock lägga fler om du vill :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 257
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama