Gå med i facket? Argument för eller emot?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är, ska jag gå med i facket? Varför ska jag göra det? Rent egoistiskt - vad vinner jag på det? (Läs hela mitt inlägg innan du svarar på min fråga!)

Jag var med i facket i början av mitt arbetsliv men gick ur för bortåt 25 år sedan, av olika orsaker. (bland annat för att att det kostade alldeles för mycket och jag var aptrött på det aktuella LO-förbundets sossepropaganda i medlemstidningen som man inte kunde välja bort då, kombinerat med att jag blev egen företagare)

OM jag ska gå med i facket idag så är det inte ett LO-förbund som är aktuellt, bland annat för att jag anser att fackförening och partipolitik ska hållas isär.
Och innan du går i taket nu - jag VET hur det har sett ut historiskt, men nu är nu.

För mig är frågan om att vara med i facket eller inte en helt egoistisk fråga. Jag har inget som helst intresse av att vara med i facket av solidariska skäl, utan ska jag vara med så ska det vara för att det ger mig tillräckligt bra fördelar.
Jag har idag fast tjänst på halvtid sedan ett par år tillbaka och såvida jag inte missköter mig grovt är det en trygg anställning. (Halvtid pga att min kropp inte pallar mer, har i dagsläget ingen ersättning från något håll för den tid jag inte kan jobba) Det som möjligen kan hända är att min kropp säger upp sig ännu mer än idag så att jag tvingas gå ner ännu mer i tid, vara långtidsjukskriven eller sluta arbeta helt.
Med tanke på halvtidsarbete är jag definitivt att räkna som låginkomsttagare. Varje ny fast utgift påverkar min ekonomi märkbart, oavsett om det är en stor eller liten utgift, så även avgiften till facket är en aspekt jag tar hänsyn till.

Så. Min fråga är - vilket är ditt bästa argument för att jag ska gå med i facket, respektive låta bli att gå med i facket?
 
Jag är med i facket av flera anledningar:
- De hjälper till om jag skulle hamna i konflikt med arbetsgivaren av någon anledning. Jag har personligen sett kollegor få bra hjälp så jag vet att det kan behövas även om man tror det inte kommer gälla en själv.
- De har bra försäkringar.
- Facket centralt förhandlar vår årliga löneförhöjning och vårt kollektivavtal.
- Facket lokalt förhandlar med arbetsgivaren om större förändringar ska ske i arbetssättet och gör då riskbedömningar avseende arbetsmiljön. De gör även regelbundna fysiska arbetsmiljöronder.

De två sista gäller ju även de som inte är fackligt anslutna och jag hade dragit nytta av det ändå, men då jag har råd ser jag det som självklart att bidra till detta med min medlemsavgift.
 
Tja är hälsan inte riktigt 100 är det viktigare än nånsin att vara med anser jag. Även om anställningen känns trygg nu kanske hälsan krånglar o då är det värt mkt att kunna nyttja försäkringar inom förbundet.
Jag är med i facket då det ingår en inkomstförsäkring i avgiften
- De har bra försäkringar.
Ni nämner olika typer av försäkringar. Berätta gärna lite mer ingående vad det är för försäkringar jag missar om jag inte är med. Det är lite svävande med bara "försäkringar"...
 
- Facket centralt förhandlar vår årliga löneförhöjning och vårt kollektivavtal.
- Facket lokalt förhandlar med arbetsgivaren om större förändringar ska ske i arbetssättet och gör då riskbedömningar avseende arbetsmiljön. De gör även regelbundna fysiska arbetsmiljöronder.
Som jag sagt tidigare så har jag inget som helst intresse av att vara med i facket av solidariska skäl.
 
Jag brukar alltid säga att fack är som toapapper. När allt lunkar på så är det inte något man tänker på, men när det saknas kan det bli skarpt läge väldigt snabbt. Jag får tex rabatt på mina gruppförsäkringar hos Folksam pga facket. Som någon annan nämnde, inkomstförsäkring.

Och hur säkert ett jobb än är, så kan det komma nya chefer, omstrukturering i verksamheten och plötsligt står man där. Trots LAS så är det lättare att permittera icke anslutna. Fack är till för när man får problem. Så länge man är säker på att man är frisk och kry hela arbetslivet och det aldrig kommer vara några problem på arbetsplatsen öht, då är det onödigt att gå med i facket.
 
För mig handlar det om vilket fack. Har gått ur nu men uppsägningstiden är inte slut än så är ju fortfarande medlem just nu.
Jag är i grunden helt för att vara medlem men kände att när sossarna ville ha igenom förslaget med Chat control och facket jag tillhör gör till och med "reklam" om sosse att rösta på på deras hemsida så nä det går inte för mig att på något sätt stötta (direkt eller indirekt) något så vidrigt som Chat control och dom som vill få igenom det.

Önskar som du att fack kunde få vara partioberoende.
 
Ni nämner olika typer av försäkringar. Berätta gärna lite mer ingående vad det är för försäkringar jag missar om jag inte är med. Det är lite svävande med bara "försäkringar"...
Det skiljer nog mellan olika förbund. Jag har inkomstförsäkring under förutsättning att jag är med i den a-kassan de har avtal med. Jag kan också få andra försäkringar billigare men måste ju då använda ett visst bolag.
 
För mig handlar det om vilket fack. Har gått ur nu men uppsägningstiden är inte slut än så är ju fortfarande medlem just nu.
Jag är i grunden helt för att vara medlem men kände att när sossarna ville ha igenom förslaget med Chat control och facket jag tillhör gör till och med "reklam" om sosse att rösta på på deras hemsida så nä det går inte för mig att på något sätt stötta (direkt eller indirekt) något så vidrigt som Chat control och dom som vill få igenom det.

Önskar som du att fack kunde få vara partioberoende.

Jag är knuten till SACO så 'mitt' fack är partiobundet.
 
Inom min bransch (IT) har vissa stora arbetsgivare som Klarna och Spotify kört guldålder utan facklig inblandning. Till nyligen då, när det hips vips inte längre är så kul att vara utan kollektivavtal.

Så tja, det kan vara tryggt och kul tills skiten träffar fläkten. När det händer är kollektivet inte så dumt ändå…
 
Jag ser på facket på samma sätt som på en försäkring; helst ska jag slippa utnyttja den men när det går snett är det för sent att vara efterklok. Mitt fack (Sveriges ingenjörer) har dessutom inkomstförsäkring för alla medlemmar som är med i A-kassan.

Hade jag tillhört ett fack med partipolitisk inriktning hade jag inte varit så nöjd, oavsett vad jag själv röstar på.
 
Beror mycket på vilket fack som är aktuellt. Jag har hunnit vara med i ett par stycken pga av olika arbetsgivare och byte av yrke. Vissa fack är okej, andra skulle jag absolut aldrig gå med i igen och det jag har nu tycker jag är bra. Jag är fortfarande relativt ung så jag har fått några försäkringar rätt billigt som sjukförsäkring osv som ger bra extra tillskott om man skulle bli sjuk eller få en allvarlig diagnos i arbetsför ålder. Är man dock äldre och kanske inte kan få full teckning på dessa och dessutom dyrare premie känns det nog mindre värt. Dessutom är mitt fack inte så farligt dyrt jämfört med tidigare där jag hade lägre lön, sämre villkor och dyrare avgift. De erbjöd till exempel en hemförsäkring, men för att få samma nivå som den jag tecknat själv så skulle det kosta mig dubbelt så mycket trots ”fackrabatten”.
 
Jag tycker att det bästa med facket, oavsett vilket, är det hjälp och stöd som man kan få när det kör ihop sig med arbetsgivaren.
En knäpp chef eller en galen kollega kan förstöra mycket.
Och då är det en stor hjälp med den kompetens kring krishantering och juridik som facket kan bistå med.
 
Jag gick precis med i facket, vill egentligen inte vara med för att det är så satans dyrt... men jag känner mig tvungen eftersom det inte blivit jättebra i vårat företag sen vi blev uppköpta.

Inte svar på din fråga riktigt, men men 😁
 
Jag har gått ur facket
Man får visst hemförsäkring genom facket men bor man på gård så räcker den inte om jag fattade det rätt
Och alla andra rabatter man kunde få var liksom inte relevanta för mig
Samt att jag tycker facket står mer på ag sida
 

Liknande trådar

Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 955
Senast: Avalbane
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 845
Senast: Lazio
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp