Gå kvar på sommarbetet?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej min fjording går ute på sommarbete just nu och har gjort det i snart en månad. Hon har bara blivit tjockare och tjockare och jag kan inte rida henne varje dag då hon inte har någon kondis. Jag funderar på att byta till ett mer magert bete då nästan hälften av alla hästar gör det pga skador osv. Hennes mage är jättetjock och det börjar snart hänga vid bogarna och fast jag rider henne tar hon igen allt igen pga att hon är ute på bete dygnet runt. Fjordingar brukar ju också ha lätt för att få fång så jag blir extra orolig. Tycker ni att jag ska byta hage? Eller har ni annat tips?

Jag hade nog satt på betesreducerare och/eller bytt hage till ett magert bete. Fång är inte roligt och att banta en häst är inte så enkelt som man kan tro.

Hej min fjording går ute på sommarbete just nu och har gjort det i snart en månad. Hon har bara blivit tjockare och tjockare och jag kan inte rida henne varje dag då hon inte har någon kondis. Jag funderar på att byta till ett mer magert bete då nästan hälften av alla hästar gör det pga skador osv. Hennes mage är jättetjock och det börjar snart hänga vid bogarna och fast jag rider henne tar hon igen allt igen pga att hon är ute på bete dygnet runt. Fjordingar brukar ju också ha lätt för att få fång så jag blir extra orolig. Tycker ni att jag ska byta hage? Eller har ni annat tips?

Ingen häst mår ju bra av extrem övervikt och som du säger ökar risken för mycket, ofta även förslitnings och belastningsproblem.

Jag hade bytt bete eller ändrat om betesmiljön i alla fall så att den inte trycker i sig så mycket om den blir fet av det.

Betesreducerare, min får ha det halva dygnen. Det räcker för att han ska hålla vikten iallafall. I kombination med träning såklart. Han verkar dessutom ytterst oberörd av att ha på sig den också, han accepterar den bra. Tråkigt såklart men för vissa är det ju ett måste om man inte har möjlighet till ett magert bete.

Jag hade nog inte släppt en fjording på stort bete dygnet runt öht just för att de är så lättfödda i sig. Om din nu som du rapporterar inte klarar det så hade jag definitivt inte haft den kvar där utan hittat en bättre lösning snarast.
Jag tycker det är en betydligt bättre lösning för såna hästar att rakt av ha dem på magert bete snarare än att sätta på munkorg. Det blir ofta ganska krångligt med munkorg dessutom eftersom hästarna påverkas och stressas av det, försöker ta av sig, biter sönder den osv, och inte kan utöva naturliga beteenden med den på.
Låter som du har möjligheter att byta utan större problem utifrån det du illustrerar så för mig hade valet varit självklart.

Byt hage, se till att hon rör sig varje dag. Träna varannan dags träning. Ena dagen upp med flåset, med intervall träning, andra dagen lång promenad med litet trav.

Är den inkörd kan du gärna köra varannan dag. Undvik böjda spår om den är fet...

Har du magert bete så byt NU.

Jag har inget innan gluffso betat ner själv med munkorg. Det går ganska fort .
Jag o flera andra har fått omvärdera munkorgen på gluffsohästar.
de blir inte apatiska utan lär sig direkt o biter upp ett större hål samma dag.
Har avverkat 3 munkorgar redan, MEN... hästen håller sig OK.
Den går i flera mindre hagar o byts när det blivit magert.
Helt nerbetat eller bara ogräs är inte heller bra.

Det växer sommartid så hur håller man ett "bete" magert utan att hästarna går in i mani? Vinterhagar med bara lera o ogräs?

Jag skulle absolut ställa henne på magert bete.

Klart du kan rida varje dag även fast hon inte har kondis (hur ska hon annars få upp kondisen?), men ta det lugnt i början och öka träningen succesivt. En dag i veckan kanske det räcker att bara skritta.

Hon har bytt hage till en med lite mer "torrt" gräs. Pratade med stallägaren och hon tyckte inte att hästen såg fet ut utan mer "mullig". Ska börja rida henne varje dag med en dag då vi bara ska skritta ut en stund:)

Har du magert bete så byt NU.

Jag har inget innan gluffso betat ner själv med munkorg. Det går ganska fort .
Jag o flera andra har fått omvärdera munkorgen på gluffsohästar.
de blir inte apatiska utan lär sig direkt o biter upp ett större hål samma dag.
Har avverkat 3 munkorgar redan, MEN... hästen håller sig OK.
Den går i flera mindre hagar o byts när det blivit magert.
Helt nerbetat eller bara ogräs är inte heller bra.

Det växer sommartid så hur håller man ett "bete" magert utan att hästarna går in i mani? Vinterhagar med bara lera o ogräs?

Precis, de lär sig på nolltid att äta med munkorg, klia kompisar och dricka.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 017
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 667
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar